Rijtest - Jaguar XF R-Sport - Header
De Jaguar XF R-Sport steekt efficiëntie in een sportief jasje.

Het belooft een belangrijk jaar te worden voor Jaguar. Met de introductie van de nieuwe XE introduceren de Britten voor het eerst sinds lang een concurrent in het hard bevochten zakelijke D-segment. Een lijnrechte aanval op de het Duitse triumviraat van de BMW 3-Reeks, Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Maar ook de tweede generatie van de XF werd onlangs in New York officieel voorgesteld en moet vanaf het najaar de strijd tegen de 5-Reeks, A6 en E-Klasse verderzetten. Dat doet hij trouwens niet zonder succes, want Jaguar noteerde in 2014 een groei van 9% en de belangrijkste volumedrijver daarbij was –u raadt het al– de XF.  Wij gingen nog even op stap met de 200 pk sterke XF R-Sport.

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 08


Rijtest - Jaguar XF R-Sport 09Rijtest - Jaguar XF R-Sport 07

Hoewel jullie bij R-Sport mogelijks meteen denken aan de XF-R of misschien zelfs de XFR-S maakt dat vermogenscijfer duidelijk dat we hier met een andere katje te maken hebben. Sterker nog, de 200 pk en 450 Nm zijn afkomstig van een 2.2-liter dieselblok. Om jullie uit de verwarring te verlossen: de R-Sport is een nieuwe typebenaming die garant staat voor enkele sportieve aanpassingen aan de standaard XF. Je krijgt een gespierde voorbumper, R zijschorten en een subtiele kofferdekspoiler zonder aan het lage dieselverbruik te raken. Ook een zwartglanzende omlijsting van de zijruiten en 17-inch lichtmetalen “Ursa” velgen zijn standaard, zelfs voorzien van banden met lage rolweerstand om bij de eveneens beschikbare 163 pk-versie de CO2-uitstoot te herleiden tot 129 g/km. Het beste van twee werelden?

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 01

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 02Rijtest - Jaguar XF R-Sport 03

Al zijn de meningen een beetje verdeeld, staat het buiten kijf dat de XF sportberline er met het R-Sport Pack daadwerkelijk assertiever uitziet. Dynamisch zonder de elegantie uit het oog te verliezen. Het blijft allemaal zo subtiel dat het kleine R-sport logo boven de zijdelingse luchtinlaten een noodzakelijke hint wordt voor de modale medemens. Binnenin zijn de weggevers roestvrijstalen pedalen en een R-Sport inscriptie op zowel het stuurwiel als de instapdrempels, een luxueuze sfeer blijft voorzien door een geslaagde leder-aluminium combinatie. Dat het infotainment systeem ondertussen aan het einde van zijn levensloop was, heeft Jaguar in New York succesvol rechtgezet. Verder is het zowel voorin als achterin comfortabel zitten in de XF en blijven de in het dashboard verdwijnende ventilatiemonden een leuke gimmick.

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 05

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 10Rijtest - Jaguar XF R-Sport 06

Meereizen in een Jaguar heeft iets rustgevends, het voelt iets unieker aan dan bij zijn Duitse collega’s. De ophanging is ook heel comfortabel en op de snelweg lijk je wel over het wegdek te zweven. Heerlijk cruisen lijkt de XF dus volledig op het lijf geschreven, zeker gekoppeld aan de zuinige 2.2-liter diesel. We sloten onze testweek af met een gemiddelde van amper 5,7 liter per 100 kilometer, terwijl we zo nu en dan de 0-100 km/u chrono van slechts 8,5 seconden op de proef stelden. Ook het rijke koppel werd veelvuldig aangesproken, waarmee vlotte hernemingen een simpele evidentie waren. Zo af en toe moet je wel even opletten, want de uitstekende geluidsdichting en de heerlijke souplesse drijven de snelheid sneller op dan je beseft. En daar zit ook de vlotte achttrapsautomaat voor iets tussen, want die lijkt zo perfect op de krachtbron afgestemd dat je vergeet dat er ook nog geschakeld wordt. Moeten we dan toch één minpuntje opnoemen, dan is het dat de zelfontbrander bij koudstart en onder belasting iets te duidelijk acte de présence geeft.

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 16Rijtest - Jaguar XF R-Sport 17

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 20

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 18Rijtest - Jaguar XF R-Sport 19

Verwacht echter niet dat deze XF R-Sport zijn naam ook qua weggedrag waarmaakt. De focus ligt zoals hierboven vermeld op comfort, want de veerpoten en demping staan te slap afgesteld voor rijden op het heetst van de snee. Nadrukkelijke lastwissels vinden dus plaats wanneer je deze XF tot het uiterste drijft. De sturing is daarboven ook wat vaag, het blijft dus belangrijk om met de juiste cruise-ingesteldheid achter het stuurwiel te kruipen. Met andere woorden, de 3.600 euro extra die je betaalt voor de XF R-Sport komt uitsluitend de ogen ten goede. Aan jullie om uit te maken of dat de meerprijs waard is, maar je krijgt zo wel een XF die beter op het netvlies blijft kleven. De totaalprijs komt neer op 46.800 euro voor de versie met 163 pk en 50.300 euro voor de 200 pk sterke kilometervreter.

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 11

Conclusie

Zoek bij de R-Sport typebenaming niet meer dan enkele kleine esthetische updates met een assertiever uiterlijk als finaal resultaat. De Jaguar XF R-Sport mikt op comfortabel cruisen van A naar B met een luxueus tintje en doet dat met een opmerkelijk lage dorst. Toch is de 2.2-liter diesel tegelijk heel vermogend en koppelkrachtig, het blijft dus heel vlot vooruitgaan. We kunnen het samenvatten als volgt: de XF R-Sport combineert een gepeperd uiterlijk aan een lage uitstoot en hoge brandstofefficiëntie. Het is de ideale wagen voor bedrijfswagengebruikers en fleet managers die de luxe van Jaguar appreciëren en tegelijk iets minder alledaags voor de dag willen komen.

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 14

Overzicht

+ Dynamisch uiterlijk
+ Comfortabel rijgedrag
+ Kleine dorst
+/- Relatief dure opsmuk

Rijtest - Jaguar XF R-Sport 12

Tekst & Foto’s: Tim De Baets