Rijtest - Porsche Macan S - Header
Een grote Cayman of een kleine Cayenne? De Porsche Macan wil de sportiefste SUV op de markt zijn.

Zei je dertig jaar geleden dat je een Porsche reed, iedereen kon zich het silhouet meteen inbeelden. Anno 2014 staat Porsche echter lang niet meer synoniem voor de 911. Het gamma expandeerde noodgedwongen om verder te blijven bestaan: een vierdeurs, een SUV, … Geld en niet de heiligschennis vloekende Porsche-fanatici is de brandstof van de planeet waarop we leven. Minder commotie veroorzaakt de nieuwe Macan, de baby-Cayenne waarvan Porsche maar liefst 50.000 exemplaren per jaar zal bouwen. Exclusief is kwantiatief gezien anders, maar de présence en het prijskaartje houden die waarde actief. Sportiviteit ligt verder nog dichter bij de core en zou elke Porsche moeten doordrenken. Bij de Cayenne hebben we daarover onze twijfels, maar deze Macan noemt Porsche niet zomaar de sportiefste SUV op de markt.

Rijtest - Porsche Macan S - Review 11

Rijtest - Porsche Macan S - Review 01Rijtest - Porsche Macan S - Review 03

De Porsche Macan is een kleine 15 centimeter kleiner, ongeveer anderhalve center smaller en ligt ruim 8 centimeter lager bij de grond dan zijn grote broer. Hij is tegelijk langer, breder en lager dan de Audi Q5 waarop hij losjes is gebaseerd. Wie goed oplet, merkt zelfs enkele designinvloeden van de 918 Spyder in onder andere de 3D-achterlichten, maar frontaal is de familieband met de Cayenne overduidelijk. Ook langszij herkennen we de Porsche-mastodont en smeken de wielkasten om een grotere velg. De 18-inchers op onze testwagen zijn de standaard, maar gelukkig biedt de catalogus ook de drie daarop volgende maatjes. Achteraan krijgt zelfs de Macan S daarentegen vier uitlaten, terwijl de kofferklep met de eerder vernoemde lichtblokken deze compacte Porsche SUV een eigen karakter geven. Designmatig zit alles dus wel snor, al zorgt de Macan-invasie in het straatbeeld binnenkort sowieso wel voor gewenning.

Rijtest - Porsche Macan S - Review 05

Rijtest - Porsche Macan S - Review 06Rijtest - Porsche Macan S - Review 07

In België zal vooral de Macan S diesel de kassa’s doen rinkelen, maar wij gingen op stap met de gelijk geprijsde Macan S. Deze wordt voorzien van een 3.0-liter V6 twin-turbo met maar liefst 340 pk en 460 Nm koppel. Het mag dan nog de instapper zijn, de Macan S komt er zeer aardig mee uit de voeten. Een sprint van 0-100 km/u duurt amper 5,4 seconden! Dat zal ook voor een groot deel te danken zijn aan de zeventraps PDK-transmissie, die standaard is in het gamma. Comfortabel en tegelijk niet te kloppen snel, de toerennaald is niet te volgen. Zelf schakelen doe je met de kwalitatief aanvoelende peddels achter het stuur en in de manuele stand blijft de controle volledig aan jezelf. Druk je op de sport-knop, dan krijg je ook nog een mooi nootje muziek uit de vier orgelpijpen. De V6 zelf klinkt eerder gedempt, maar vergeleken met de Panamera S E-Hybrid is de beleving gelukkig wel enkele trapjes hoger. Ook het verbruik is (bij een sportief rijgedrag) navenant, maar daar zullen de dieselaars minder last van hebben. Bij autosnelwegverkeer blijf je dankzij de lange zevende versnelling rond de 9 liter per 100 km hangen.

Rijtest - Porsche Macan S - Review 16Rijtest - Porsche Macan S - Review 18

Rijtest - Porsche Macan S - Review 20

Rijtest - Porsche Macan S - Review 17Rijtest - Porsche Macan S - Review 22

Zijn sportieve karakter ademt de Porsche ook uit binnenin. De toerenteller zit traditioneel centraal en het stuurwiel lijkt wel uit de 918 Spyder gestolen. Het ligt even goed in de hand dan het eruit ziet en al voel je de communicatie met de voortrein anno 2014 nog nauwelijks op het totale automobiele toneel, de Macan S reageert haarfijn op elke input. Dankzij de optionele en instelbare pneumatische PASM-ophanging zakt de Macan in normale stand 15 millimeter en in sportstand zelfs 25 millimeter lager dan de twee versies van het chassis met traditionele veren en dempers. Bij koerswissels slaagt deze er ook in om overhellen tot een minimum te herleiden, wat je totaal doet vergeten dat je eigenlijk met een kleine SUV onderweg bent. De vierwielaandrijving is tot slot permanent maar bevoordeelt meestal de achteras, wat duidelijk wordt gevisualiseerd op het instrumentenpaneel. Off-road zouden we de Macan nu niet meteen nemen, maar dankzij deze optionele luchtophanging kan je de bodemvrijheid met 40 mm verhogen tot 230 mm. Tot slot is het ook zelden zweten bij noodzakelijke remmanoeuvres, de zuigers grijpen immers al te graag in de stalen schijven en brengen de Macan veilig tot stilstand.

Rijtest - Porsche Macan S - Review 23

Rijtest - Porsche Macan S - Review 25Rijtest - Porsche Macan S - Review 26

In tegenstelling tot al het bovenstaande doet blijken, heeft de Macan S ook een comfortabel kantje. Motorisch is er steeds overschot en de zetels zitten uiterst comfortabel. We zijn nog steeds geen fan van de drukke Panamera middenconsole, maar verder zit alles zo piekfijn in elkaar gestoken en voelen de materialen zo hoogstaand aan dat het prijskaartje voor het totaalplaatje echt wel te verdedigen is. Minstens 60.802,50 euro tel je neer voor de Macan S of Macan S diesel, al komt daar natuurlijk makkelijk nog een tientje of twee bij wanneer je de meest noodzakelijke opties aanvinkt. Ten opzichte van de Cayenne Diesel (€68.970) lijkt de Macan S Diesel dan weer nauwelijks goedkoper (€60.802), maar eens je wat hoger in het motorengamma kruipt groeit het verschil opnieuw.

Rijtest - Porsche Macan S - Review 04

Conclusie

Voor de prijs moet je een Cayenne Diesel niet laten schieten ten opzichte van de Macan S Diesel, maar als je sportiviteit verkiest boven ruimte dan is de Macan de logische keuze. De Macan voelt compacter aan, stuurt een heel stuk sportiever en doet in de bochten vergeten dat je met een kleine SUV onderweg bent. De 3.0-liter twint-turbo V6 in de Macan S heeft bovendien meer dan voldoende power om verscheidene sportwagens het vuur aan de schenen te leggen. Al is het tot slot geen echte laagvlieger, Porsche is er wel degelijk in geslaagd om de in de inleiding geclaimde titel kracht bij te zetten. Dit is de meest sportieve SUV op de markt, zonder twijfel!

Rijtest - Porsche Macan S - Review 13

Overzicht

+ SUV met sportwagencapaciteiten
+ Maniakaal fijne afwerking
baby-Cayenne imago?
– Testverbruik

Rijtest - Porsche Macan S - Review 08

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Met dank aan 3SQUARE Village