Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)De karaktervolle BMW X2 combineert een behoorlijk funky design met een sportieve finishing touch én levert daarboven het nodige rijplezier.

De Duitse premiumconstructeur uit München kreeg de laatste jaren de nodige kritiek op haar nieuwigheden. Zo werd het scherpe randje dat een BMW jarenlang typeerde weggewerkt ten voordele van comfortabel (voor- of vierwielaangedreven) geheel dat een grotere doelgroep kon aanspreken, qua vormgeving ogen de X1/X3/X5/X6 en/of 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6- en 7-Reeks wel erg sterk gelijklopend. Eind 2017 toverde BMW dan maar de X2 SACSports Activity Coupé – uit haar hoed die in alle opzichten net even wat anders is dan de rest!

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

Technisch gezien deelt de BMW X2 zijn genen met de nieuwe X1 maar dat zie je nergens in het design. De X2 is lager dan de X1 en oogt sportiever, gespierder en strakker. Dat heeft deze lifestyle Duitser te danken aan de trapeziumvormige grille, de fijne lichtblokken, subtiele spoiler en de bescherming rondom die de avontuurlijke inborst benadrukken. Toch op asfalt want de X2 leunt in de praktijk eerder aan tegen een 1-Reeks hatchback dan een X1 SUV, iets dat je ook ziet in de minder aflopende daklijn dan bij de X4 en X6 het geval is. Tot slot is er een prominent BMW logo op de C-stijl dat duidelijk moet maken (aan je slechtziende buurman?) dat je met een X2 rijdt, aldus designer Adrian van Hooydonk is het een historische verwijzing naar de 3.0 CSL uit de jaren ’70. Anno 2018 misschien net dat tikkeltje té?

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)
Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

Speciaal voor “jonge, energieke mensen die hun persoonlijke karakter graag weerspiegeld zien in een emotioneel aantrekkelijke auto” heeft BMW de X2 voorzien van een uitgebreide personalisatiecatalogus om je droomconfiguratie werkelijkheid te laten worden. Daarvoor starten ze op basis van een Advantage, M Sport en M Sport X (nieuw!) uitvoeringslijn met elk hun accenten, de Galvanic Gold en Misano Blue koetswerkkleuren zijn bovendien gloednieuw! De 19″ M Sport velgen ogen best mooi op het testmodel, in de praktijk comprimeren ze ietwat het comfort wanneer het wegdek van mindere kwaliteit is. Laat die 20″ jetsers dus maar voor wat ze zijn!

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

Zo eigenzinnig, nieuw en fris als de buitenkant oogt, zo bekend is het interieur van de X2 dat in de grote lijnen overgenomen werd van de X1. Gezien de goede kwaliteit en hoogstaande afwerkingsgraad mag dat geen probleem worden. Met dank aan de M Sport X uitvoering krijgen we toch een ietwat spannend(er) sfeertje met véél alcantara, goudgele contrasterende stiknaden en diverse accenten in chroom en/of koolstofvezel. De X2 is ruim genoeg vanbinnen voor vier volwassenen of vijf personen met kinderen op de (verstelbare) achterbank. Daarbij is er plaats voor minimaal 470 liter (max 1.355 liter) bagage in de koffer. Daarmee zit de X2 qua ruimteaanbod wel onder dat van de X1.

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

De BMW X2 verlaat standaard de fabriek van Regensburg (Duitsland) met een 6,5″ infotainmentsysteem dat de navigatie, multimedia en connectiviteit voor zijn rekening neemt, voor wie wil is er eveneens een groter (8.8″) exemplaar voorhanden. Via de gekende iDrive controller geef je vlot commando’s door, iets wat ook perfect lukt via het touchscreen of stemcommando’s. Voor een optimale connected rijervaring maak je uiteraard gebruik van de BMW ConnectedApp, Wifi hotspot, draadloze inductielader, Apple CarPlay (betalend!) en een full-colour Head-Up Display. Dat laatste is een primeur in het segment aldus BMW, iets dat de Jaguar E-Pace intussen ook heeft.

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

De BMW X2 is te verkrijgen met diverse motoren, op een sportieve X2 M en/of groene X2 Plug-in Hybrid is het nog even wachten. Dieselen kan met de sDrive18d (150 pk), xDrive18d (150 pk), xDrive20d (190 pk) en xDrive25d (231 pk), benzinerijders moeten kiezen tussen een sDrive18i (140 pk) en sDrive20i (192 pk). Voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak zijn standaard maar de topversies mogen rekenen op xDrive vierwielaandrijving en een Steptronic automaat. Wanneer het een diesel betreft is dit een 8-traps exemplaar, de benzineversies rekenen op een 7-traps automaat met dubbele koppeling.

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)
Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

De BMW X2 xDrive20d is gezegend met een 2.0-liter TwinPower Turbo dieselmotor, goed voor 190 pk en 400 Nm (121 g/km CO2). Daarmee kan je, afgezien van het stevige gewicht (1.575 kg), de 0-100 sprint afwerken in 7,7 seconden en is een topsnelheid van 221 km/u mogelijk. In theorie zou 4,3 liter diesel moeten volstaan om 100 km te overbruggen, in de praktijk konden we na exact 800 km een gemiddelde van net geen 6 liter voorleggen. Een zuinige prestatie die de BMW X2 in combinatie met een brandstoftank van 51 liter een groot rijbereik schenkt. De xDrive20d is in België eveneens te verkrijgen met een reduceert vermogen van 163 pk, speciaal om de fiscus/boekhouder tevreden te houden.

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

Behalve de funky looks en premium interieur weet de BMW X2 tevens indruk te maken met zijn rijdynamiek. Het stuur communiceert zéér direct terwijl het huwelijk tussen de dieselmotor en automaat een voorbeeld is voor velen, ook de puike afstelling van het chassis schenkt de bestuurder voldoende vertrouwen om net wat enthousiaster de bocht om te gaan. Dankzij een adequaat remgevoel kan dit gelukkig zonder problemen. Toch ligt de focus momenteel op comfort, de krachtige(re) benzineversies hebben ongetwijfeld meer aan het optionele Dynamic Damper Control die de crossover wat aanscherpt. De xDrive20d voorziet de X2 van meer dan voldoende vermogen en is steevast alert voor een eventuele acceleratie. Dit overigens relatief discreet, enkel onder stevige belasting hoor je ietwat de rauwe dieselsoundtrack binnenin weerklinken.

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

De hoge zitpositie van de BMW X2 geeft met de goede zichtbaarheid rondom alvast een veilig gevoel, om die positieve vibe – en de lichamelijke gezondheid van alle inzittenden te garanderen – kan je genieten van München’s moderne veiligheidssystemen. Denk aan High Beam Assistant (grootlichtassistentie), Collision Warning / Pedestrian Warning met City Braking (voetgangersbescherming), Traffic Jam Assistant (tot 60 km/u, heerlijk in de file), Parking Assistant, Lane Departure Warning, Speed Limit Info, …

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

De BMW X2 kan vanaf 32.100 euro de jouwe zijn als je zo’n sDrive18i met manuele versnellingsbak wil. Zoals steeds bij de Duitse premium ben je genoodzaakt om het nodige budget te voorzien wanneer je méér wil, zo start X2 xDrive20d Steptronic (inclusief schakellepels achter het stuurwiel) aan 41.970 euro waarna het testmodel nog voor bijna 20.000 euro aan gadgets, packs en verregaande personalisatie meekreeg.

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)
Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

Met een dergelijk prijskaartje en verhoogde koetswerkbouw is het duidelijk dat de BMW X2 het voornamelijk gemunt heeft op de Jaguar E-Pace (vanaf 36.050 euro), Volvo XC40 (vanaf 30.400 euro) en Mercedes GLA (vanaf 27.951 euro) binnen het gigantische crossoveraanbod vandaag de dag. Wanneer je de X2 anderzijds parkeert naast een B-Klasse MPV vallen de gelijkenissen qua formaat direct op, slimme designers daar in München! Binnen het eigen portfolio is er ook een BMW X1 die groter én minstens 1.000 euro goedkoper is…

Conclusie
Is de BMW X2 nu een Sports Activity Coupé versie van de X1, een veredelde MPV of toch gewoon een eigenzinnige crossover met een hate-it-or-love-it uiterlijk? Zelfs na een week cruisen met een (intens) Galvanic Gold exemplaar en blitse 19″ velgen zijn we er nog niet echt uit, wat we wél weten is dat BMW hier een knap product heeft neergezet. Je hebt een klein fortuin nodig voor een funky exemplaar met de nodige toeters en bellen maar eens die bittere pil geslikt is kan je ten volle genieten van het ruime interieur, hoogwaardige afwerkingskwaliteit en het fijne rijgedrag. De BMW X2 xDrive20d biedt – zelfs met de nodige kg’s – een stevige portie rijplezier met het directe stuurgevoel, prima wegligging en alerte krachtbron/automaat!

Overzicht:
+ Funky looks
+ Afwerkingskwaliteit
+ Ruim interieur
+ Hoge(re) zitpositie
+ Direct stuurgevoel / rijdynamiek
+ Wegligging (xDrive)
+ Krachtige doch zuinige xDrive20d

– Prijs/optiebeleid
– 19″ velgen zijn nefast voor het rijcomfort
– Stevig gewicht
– Interne concurrentie

Rijtest: BMW X2 xDrive20d M Sport X (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem