Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)Aan SUV’s geen gebrek maar toch kijken we reikhalzend uit naar de – in Gent gebouwde! – Volvo XC40 die het de Zweedse SUV succes de komende jaren ongetwijfeld zal versterken!

Al het goede komt in drievoud en bij Volvo zien we dat op SUV vlak met een XC90, XC60 en de gloednieuwe XC40. Ook voor de berlines (S-modellen) en break’s (V-modellen) krijgen we op termijn een driedelig gamma naast de zuiver elektrische (en sportieve?) Polestar modellen.

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Maar nu terug naar de Volvo XC40 die voor het eerst zijn opwachting maakt. Qua formaat komt deze goed overeen met de uitgaande XC60 die tot aan de allerlaatste dagen van zijn carrière de verkooplijsten aanvoerde. De nieuwe generatie XC60 is een pak groter/duurder dus moet de XC40 dat succesverhaal verder zien te zetten. Daarvoor krijgt hij een karaktervolle vormgeving mee die in tegenstelling tot de XC60 – en menig Duitse concurrent – niet gewoon een compacte copy/paste is van een ander/groter model. Volvo spiegelt zich anders wel graag aan die Duitsers want ze voorzien bij de XC40 eveneens een uitgebreide personalisatiecatalogus (zoals blitse 18″, 19″ en 20″ velgen, chroom accenten en een duotone lak!) die het geheel bijzonder knap maakt. En duur.

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Binnenin volgt de Volvo XC40 de trend die de XC90 inzette door te opteren voor digitale tellers en het verticaal geplaatste Sensus infotainmentssyteem. Je kan het bediening via stemcommando’s of de betere swipebewegingen, laat je overigens niet afschrikken omtrent de ietwat onlogische structuur en de vele submenu’s. Daardoor blijft het aantal fysieke knoppen beperkt wat voor een minimalistische sfeer zorgt. Tevens werd er heel wat aandacht besteed aan gebruiksgemak met opbergvakken in diverse formaten, gaande van bankkaarten, tablets, (water)flessen en laptops. De koffer omvat plaats voor 460 liter bagage, met de achterbank plat kan dat 1.330 liter worden. Met behulp van een functionele laadvloer en bevestigingshaken voorziet Volvo enig praktisch vernuft.

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)
Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Voor het interieur zijn er diverse uitvoeringen beschikbaar met zelfs een knaloranje binnenbekleding, behoorlijk YOLO maar wel eens iets uniek in een segment waar autoconstructeurs geen risico’s meer durven nemen. De prima afwerkingskwaliteit hebben we te danken aan de toegewijde werknemers van Volvo Car Gent, eens je de showroom verlaat zal die glimmende pianolak na contact met je vingertoppen wel nooit meer hetzelfde zijn…

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Volvo lanceert de XC40 met twee topmotorisaties, zijnde de T5 AWD (247 pk benzine) en een D4 AWD (190 pk diesel) maar tegen de zomer moeten er meer toegankelijkere (= goedkopere) uitvoeringen beschikbaar zijn. Instappers van dienst worden de spiksplinternieuwe driecilinder T3 (156 pk) en de D3 (150 pk) viercilinder met een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving. Ook een plug-in hybride en zuiver elektrische variant staan op de planning voor de XC40!

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Dat de geteste D4 AWD met 8-traps Geartronic automaat zich vlot uit de voeten kan maken mag niet als verrassing komen. De 190 pk en 400 Nm (131 g/km CO2) zetten zich snel aan de grond wat resulteert in een 0-100 chrono van minder dan 8 seconden, bij 210 km/u bereik je de topsnelheid. Volvo afficheert een normverbruik van 5 liter diesel per 100 km, in de praktijk zal dat eerder tussen de 6 à 7 liter liggen. De brandstoftank heeft op zijn beurt een capaciteit van 54 liter.

De XC40 rijdt heerlijk comfortabel – zoals het merendeel van het Volvo gamma – en met de hoge zitpositie geniet je naast een gemakkelijke instap ook van een goede zichtbaarheid rondom. Dankzij de doelgerichte isolatie blijven wind-, rol en rijgeluiden op de achtergrond, enkel wanneer je de 2.0-liter viercilinder turbodiesel wat te enthousiast aanspreekt weerklinkt een rauwe soundtrack. Het directe stuurgevoel zorgt voor een precise besturing en kan in combinatie met het sportonderstel (R-Design) nog wat aangescherpt worden zonder aan comfort in te boeten. Als je toch wegblijft van die 20″ velgen.

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Volvo zou Volvo niet zijn als het de Gentse XC40 niet zou overladen met alle beschikbare veiligheidssystemen. Standaard zijn alle uitvoeringen uitgerust met City Safety systeem dat als beschermengel functioneert en andere voertuigen, fietsers, voetgangers en zelfs grote dieren herkent en eventueel zelfstandig zal remmen. Optioneel kan je het geheel nog aandikken met handige gadgets zoals de semi autonome Pilot Assist rijhulp, adaptieve cruise control, Run-off road Mitigation en een 360° camera. Allemaal moet het bijdragen aan de nobele intentie van Volvo om vanaf 2020 nooit meer betrokken te zijn bij een ernstig/dodelijk ongeval.

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Bij de Belgische marktlancering vraagt Volvo maar liefst 50.000 euro (vanafprijs) voor de Launch Edition’s die royaal voorzien zijn van de nodige toeters en bellen. Toch ligt dat bedrag nogal ver van de 35.000 euro die Volvo enkele jaren geleden vroeg voor de XC60. Maar met de nakende lancering van de voorwielaangedreven T3 en D3’s zakt de vanafprijs tot respectievelijk 30.400 euro en 32.950 euro, toch voorzie je best voldoende budget voor een leuke XC40 Momentum, Inscription of R-Design.

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Als premium compact SUV trekt de Volvo XC40 ten strijde tegen de BMW X1, Audi Q3 en Mercedes GLA die eveneens een stevig prijs- en optiebeleid hanteren. Daarnaast is er keuze uit een Volkswagen Tiguan, Range Rover Evoque en de gloednieuwe Jaguar E-Pace. En de Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Ford Kuga, …

Conclusie
Na een kort maar krachtige eerste kennismaking met de Volvo’s benjamin kunnen we alvast concluderen dat deze XC40 de hoge verwachtingen weet in te lossen. Hij rijdt comfortabel, komt praktisch voor de dag, stuurt direct en geniet van een geslaagde (en karaktervolle) vormgeving. Standaard voorzien van innovatieve veiligheidsfeatures, zoals het een Volvo beaamt! Al temper je best wel nog even dat enthousiasme tot wanneer de minder krachtige (en dure) motorisaties beschikbaar zijn, maar ook daarbij zal je het nodige budget moeten investeren inzake gadgets, personalisatie en rijhulpmiddelen. De Gentse Volvo fabriek moest jammer genoeg de bijzonder succesvolle XC60 afstaan aan de Zweedse collega’s uit Torslanda maar dat lijkt geen reden tot paniek, de compacte XC40 vervanger heeft alles in zich om het minstens evengoed te gaan doen. Of zelfs beter?!

Overzicht:
+ Funky looks (interieur/exterieur)
+ Made in Belgium
+ Rijcomfort
+ Vlotte samenwerking D4 AWD + automaat
+ Veilig

– Prijs/optiebeleid
– Meer toegankelijke motoren volgen pas later
– Stevige concurrentie

Kort Getest: Volvo XC40 SUV D4 AWD (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem