Officieel: Volvo EX30 EV SUV (2023)Na de riante en vooral luxueuze EX90 heeft Volvo met de EX30 SUV nu ook een aantrekkelijke compacte EV telg in de aanbieding!

Groot nieuws vanuit Göteborg, Volvo heeft namelijk een nieuwe instapper! Sinds het pensioen van de V40 hatchback in 2019 functioneerde de XC40 als basismodel (vanaf 37.500 euro). Tot nu want Volvo heeft de langverwachte EX30 (en dus niet XC30) wereldkundig gemaakt, een zuiver elektrische en vooral compacte SUV.

Op visueel vlak zien we de nodige gelijkenissen met de riante EX90 EV, hetzij in een kleinere verpakking. Met 4,23 meter in de lengte, 1,84 meter in de breedte en 1,55 meter in de hoogte moet er binnenin toch wat ruimte voorhanden zijn. De wielbasis meet 2,65 meter. In de koffer past er 318 à 900 liter bagage.

Het dashboard oogt behoorlijk clean (lees: leeg/sober/minimalistisch), alle functionaliteit zit ingebakken in het verticale Android Automotive infotainmentsysteem (12,3”). Uiteraard met Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Van een (digitale) tellerpartij of head-up display is er geen sprake … net zoals het geval is bij de Tesla Model Y.

Afhankelijk van je mood (en budget?) kan je voor verschillende interieurdesigns opteren (Breeze, Indigo, Mist en Pine). Elk met zijn eigen accenten en materialen. Deze zijn zo ecologisch mogelijk, leer zal je dus nergens terugvinden. Een soundbar (luidspreker) werd mooi ingewerkt over de volledige breedte van het dashboard. Daardoor worden de speakers in de deuren overbodig! Uiteraard staat er moderne rijhulp en veiligheid paraat zoals het een échte Volvo betaamt!

272 pk of 428 pk en tot 480 km rijbereik

De Volvo XC30 staat op het Sustainable Experience Architecture (SEA2) platform net zoals de Smart #1 en Zeekr X. Bij de lancering spreken de Zweden omtrent drie verschillende motorisaties. De EX30 Single Motor is instapper van dienst met één elektromotor (272 pk / 343 Nm) op de achteras. De 100 km/u mijlpaal bereik je na 5,7 seconden. Met een volle 49 kWh (netto) accupack zou 344 km rijbereik haalbaar moeten zijn.

Daarboven vinden we de EX30 Single Motor Extended Range. Inderdaad, dezelfde aandrijflijn maar met een grotere batterijpack (64 kWh). Dat resulteert in een grotere autonomie, meer specifiek 480 km (WLTP). De EX30 Twin Motor Performance is de topversie met twéé elektromotoren en de grote batterijpack. Goed voor een systeemvermogen van 428 pk / 543 Nm. Na 3,6 seconden zit je reeds aan 100 km/u! Wel geraak je maar 460 km ver.

Alle EX30 varianten halen een topsnelheid van maximaal 180 km/u. De basisversie kan slechts snelladen aan 134 kW ipv 153 kW (DC). Hoe dan ook, een half uurtje moet volstaan om een volledige batterijcapaciteit te bekomen.

Prijs Volvo EX30

De Belgische prijs van de Volvo EX30 EV start bij 38.990 euro. Desgewenst kan je hem ook verkrijgen in een private lease formule. Een bestelling plaatsen zal spoedig lukken maar de productie wordt pas eind dit jaar opgestart in China. Een soortgelijke premium compact EV crossover is momenteel nergens te vinden. Zorgt dat voor een ongezien (commercieel) succes?!

Voor de “meer avontuurlijke medemens” werkt Volvo alvast aan een aangedikte EX30 Cross Country! Maar daarvoor moet je minstens tot 2024 wachten…