Smart neemt een nieuwe start en brengt ons de #1, een zuiver elektrische SUV met 272 pk die ongeveer 440 km ver moet geraken.

Een nieuw samenwerkingsakkoord tussen Mercedes en Geely creëert de nodige kansen (hoop?) voor de hippe Smart stadswagens. Die moesten het de laatste jaren doen met louter de (gedateerde) ForTwo en ForFour, bovendien enkel in de zuiver elektrische EQ varianten.

Begin 2023 krijgen deze het gezelschap van de #1. Inderdaad, hashtag één. Best hip, jeugdig en modern … maar niet zo SEO vriendelijk. Laat staan dat je aan de toog kan uitpakken met je modelnaam. Hopelijk krijgen toekomstige Smart modellen toch een normale(re) naam mee!

De Smart #1 is een crossover slash SUV met unieke designfeatures. Denk aan de zwevende middentunnel, stijlloze portieren, verzonken portieren, 19” (!) velgen en een lichtrijk panoramadak. Technisch staat het op een Geely EV platform terwijl de Europeanen het design voor hun rekening namen.

Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,27 x 1,82 x 1,64 meter) benadrukt Smart het praktische karakter van de #1 SUV. Dit met de nodige opbergvakken, een verschuifbare achterbank (13 cm) en 273 à 411 liter kofferruimte. In de frunk (front trunk, extra koffer vooraan) past er nog eens 15 liter bagage.

Afgaande op de eerste beelden zit het behoorlijk snor inzake materiaalgebruik en afwerking. Tevens is er een riant 12,8” infotainmentsysteem voorhanden waarin zo goed als alle functionaliteit zit. Achter het kleine stuurwiel prijkt er nog een digitale tellerpartij (9,2”) én een handig head-up display (10”). De Smart Pilot rijhulp omvat adaptieve cruise control (met stop & go), parkeerhulp, automatische Matrix LED grootlichten en dodehoekverklikkers.

Smart #1 SUV is 272 pk sterk

De elektromotor zit op de achteras waardoor de Smart #1 SUV dus achterwielaangedreven is. De 272 pk / 323 Nm moet voldoende zijn om de 1.870 kg vlot in beweging te brengen en houden. Maximaal haal je 180 km/u.

De 66 kWh accupack moet garant staan voor een actieradius van 420 à 440 km. Een finale WLTP homologatie volgt spoedig. Laden kan aan maximaal 22 kW (AC) of 150 kW (DC). Met een krachtige snellader heb je zo in minder dan een half uur een volledige batterijlading (80% SOC).

De productie zal in China plaatsvinden. Een Belgische vanafprijs werd nog niet gecommuniceerd, verwacht wel geen koopje… Uiteraard is er een #1 Launch Edition, dit in een gelimiteerde reeks van slechts 1.000 exemplaren.