Officieel: Volvo EX90 SUV EV (2022)De gloednieuwe Volvo EX90 SUV kan je gerust zien als een zuiver elektrische XC90 met 1.910 liter bagageruimte en tot 585 km rijbereik.

Groot feest vandaag in Zweden (en meer specifiek in Stockholm). Na een lange ontwikkelingsperiode (en evenveel teasers) heeft Volvo het doek van de langverwachte EX90 SUV gehaald. Een reusachtige, luxueuze en vooral praktische SUV die gerust als vlaggenschip kan doorgaan. Inderdaad, net zoals de bestaande XC90…

Beide 90’s zullen nog eventjes naast elkaar beschikbaar zijn, die laatste vermoedelijk wel enkel als T8 Recharge plug-in hybride. Na enkele jaren zal deze stilaan verdwijnen en dan heeft de EX90 het rijk voor zich alleen. Lang zag het er trouwens naar uit dat deze als Volvo Embla door het leven ging gaan. Maar de nieuwe CEO (Jim Rowan ipv Hakan Samuelsson) vond een numerieke naam blijkbaar toch beter. En het past mooi in de gammafolder. In de komende jaren zullen er nog diverse zuiver elektrische modellen bijkomen met een soortgelijke naamgeving. In het geval van de XC40 Recharge Electric wordt dat dus EX40. Hoera voor eenvoud en duidelijkheid!

Naast de ietwat complexe (interne) positionering introduceert de Volvo EX90 ook een nieuwe designtaal/generatie. Zowel de nieuwe S90 Berline (ES90?) en V90 Break (EV90?) zullen hier dus sterk op lijken net zoals een compactere generatie 60 modellen (ES60, EV60 en EX60). De vele sensoren (zoals de Lidar radar op het dak) zorgt voor een verregaande ondersteuning inzake rijhulp en veiligheid.

Drieling

Nog een interessante innovatie/feature van de EX90 is het gloednieuwe SPA2 platform dat specifiek voor dergelijke luxe-SUV EV’s is ontworpen. Intussen zit het ook al onder de Polestar 3 en Lotus Eletre, technisch gezien hebben we hier een Zweeds-Brits-Chinese drieling.

Wel kan de Zweed pronken met grotere buitenafmetingen (5,04 meter lang en 1,75 meter hoog). Ook zijn er standaard (!) zeven zitplaatsen voorhanden. Zo slinkt het laadvolume wel naar slechts 300 liter. Met alle zetels plat kan er 1.910 liter bagage in de koffer. Ook de vormgeving binnenin is behoorlijk minimalistisch en tegelijk hoogtechnologisch. Ondermeer dankzij het gigantische infotainmentsysteem!

408 pk of 517 pk

Volvo zal de EX90 initieel commercialiseren in twee varianten. Zo is er de EX90 Twin AWD Ultra met 408 pk / 770 Nm en dan kan je 0-100 sprintjes doen in 5,9 seconden. De EX90 Twin Performance AWD Ultra is 517 pk / 910 Nm sterk waardoor je in 4,9 seconden reeds aan 100 km/u zit. Beide varianten hebben twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving, vandaar de AWD in de benaming). Ook de topsnelheid ligt tweemaal op 180 km/u. Vermoedelijk volgen er nog andere motorvarianten (zoals een achterwielaangedreven instapper?) na verloop van tijd.

De grote accupack van 111 kWh (107 kWh netto) zou moeten resulteren in een WLTP rijbereik van 585 km of 580 km. Snelladen kan tot maximaal 250 kW (DC). Ook bi-directioneel laden (lees: energie afgeven) lukt met deze imposante EX90.

De Volvo EX90 is de jouwe vanaf 106.300 euro

De productie zal zowel in China als de Verenigde Staten plaatsvinden. De eerste exemplaren worden pas tegen eind 2023 afgeleverd. Wel kan de Volvo EX90 nu al bestellen aan een Belgische vanafprijs van 106.300 euro! Het stevige prijskaartje komt gelukkig wel met een rijkelijke basisuitrusting zoals 21″ velgen, krachtige Pixel LED koplampen, luchtvering, massagezetels (vooraan), …