Officieel: Lotus Eletre SUV EV (2022)Raar maar waar, Lotus heeft met de gloednieuwe Eletre een zuiver elektrische SUV in de aanbieding, 600 pk en 600 km sterk!

Met de blitse Emira sportwagen vervangt Lotus zowel de iconische Elise als Evora en Exige. Daarnaast staat er ook nog een Evija hypercar in de catalogus. Volgens insiders moeten de eerste exemplaren van deze 2.000 pk sterke EV spoedig geleverd worden. En die krijgt bij deze het gezelschap van de Eletre SUV (!), eveneens voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn.

Inderdaad, ietwat vreemd. Want Lotus bleef altijd trouw aan het “simplify, then add lightness” mantra van oprichter Colin Chapman. En dat is “minder” zichtbaar bij de 2.000 kg zware Eletre desondanks het gebruik van lichtgewicht materialen. Laat staan dat zo’n praktische SUV met gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom perfect aansluit bij de puristische Lotusmodellen van weleer…

Iets logischer wordt het als je weet dat de Eletre op het platform van de toekomstige Volvo XC90 en Polestar 3 staat. Zowel Volvo, Polestar als Lotus zijn eigendom van het Chinese Geely en die focussen sterk op een innige samenwerking. En zo heeft Lotus nu ook een SUV!

Op foto mag die er nog behoorlijk compact uitzien, in de realiteit krijg je 5,1 meter in de lengte en 2,1 meter in de breedte met 3 meter wielbasis. Achterin plaatsnemen met drie volwassenen – in het bijzonder luxueuze interieur – mag dus geen probleem vormen. Al kan je optioneel ook voor een achterbank met slechts twee zitplaatsen en extra infotainment gaan. In de koffer past er 400 liter bagage!

Zowel groot, praktisch, hightech én behoorlijk performant

Naast een minimalistisch (en vooral smal) digitaal dashboard met enkel de meest essentiële informatie is er ook een 15,1” infotainmentsysteem aanwezig. Om de bestuurder niet teveel af te leiden kan je het zelfs kantelen! Toekomstige functionaliteit volgt via over-the-air updates net zoals updates/upgrades voor de vele rijhulp- en veiligheidssystemen. Lotus spreekt vol lof over autonome rij-eigenschappen (level 4) … maar die zijn momenteel nog niet toegelaten. Adaptieve dempers creëren het nodige comfort terwijl de optionele vierwielsturing voor extra wendbaarheid en stabiliteit zorgt.

De Lotus Eletre SUV is voorzien van twee elektromotoren (lees: vierwielaandrijving), samen goed voor 600 pk. Daardoor moeten 0-100 sprintjes lukken in 3 seconden, pas bij 260 km/u is de topsnelheid bereikt. Tevens zijn er al betrouwbare geruchten omtrent een 900 pk sterke topversie!

Een 100 kWh accupack zorgt op zijn beurt voor ongeveer 600 km rijbereik. Laden moet supersnel kunnen dankzij de aanwezigheid van een 800V boordnet. Zonder specifieke laadsnelheden te specificeren spreekt Lotus van 400 km rijbereik in 20 minuten met een 350 kW snellader. Met een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met maximaal 22 kW (AC).

Lotus Eletre SUV, made in Wuhan

Pre-orders worden hier reeds opgenomen in ruil voor 2.500 euro al kan je daar ook voor bij Lotus Brussels terecht. Reken uiteindelijk op een vanafprijs van ongeveer 120.000 euro. Lotus zal de Eletre SUV bovendien niet handmatig in Hethel produceren … daarvoor hebben ze een gloednieuwe productiefaciliteit opgetrokken in Wuhan (China). Begin 2023 worden de eerste exemplaren afgeleverd!