Officieel: Polestar 3 SUV EV (2022)Na de 1 en 2 volgt er nu logischerwijs een Polestar 3, een performance SUV EV met maximaal 517 pk, 111 kWh accupack en ongeveer 610 km rijbereik!

Het herboren Polestar begon haar elektrisch verhaal met de blitse Polestar 1 plug-in hybride, kort erop volgde de meer toegankelijke (zuiver elektrische) Polestar 2. Daarvan kregen we diverse versies inzake batterijpack en aandrijflijn. Nu maken we ons klaar voor een nieuw hoofdstuk dat – geheel volgens de numerieke logica – als Polestar 3 door het leven gaat. Bovendien wordt het snel duidelijk dat de lat een pak hoger wordt gelegd.

De Polestar 3 SUV staat op een gloednieuw EV platform dat ook de basis zal vormen voor de nieuwe Volvo EX90 (XC90 EV) en Lotus Eletre. Midden 2023 wordt de productie opgestart in China (Chengdu), nadien zullen er ook exemplaren van de band rollen in de Verenigde Staten (Rigdeville).

Deze Drie wil voornamelijk praktisch en functioneel zijn, zo getuige het laadvolume van 484 à 1.411 liter bagage. Maar daarnaast ook zéér efficiënt, ondermeer met een doordachte (actieve) aërodynamica. De kleurboek telt 6 mogelijkheden (Magnesium, Snow, Thunder, Jupiter, Midnight en Space) en rondom vinden we 21” lichtmetalen velgen.

Bling bling

Binnenin prijkt er een riant verticaal Android Automotive infotainmentsysteem (14,5”) en een digitale tellerpartij (9”). Niemand minder dan specialist Nvidia zorgt voor de nodige software/technologie. Mits enig budget profiteer je eveneens van een hoogwaardig 3D Bowers & Wilkins audiosysteem (1.610 watt, 25 luidsprekers) en een head-up display. Het glazen panoramadak behoort tot de basisuitrusting en creëert een aangenaam ruimtegevoel. De Zweeds-Chinese autobouwer benadrukt de geleverde inspanningen op vlak van materiaalgebruik en afwerking. Premium dus, maar nog steeds met de nodige (duurzame) aandacht voor het milieu.

Bij de lancering zijn er twee motorvarianten van de Polestar 3 SUV beschikbaar. Beiden hebben twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving (AWD). Om zuinig(er) te wezen kan de achterste elektromotor in bepaalde gevallen/situaties afgeschakeld worden. De luchtvering (standaard!) moet voor een hoogstaand comfortgehalte zorgen.

489 pk of 517 pk sterk

De Polestar 3 Long Range Dual Motor is 489 pk / 840 Nm sterk. De Long Range Dual Motor variant mét Performance Pack kan met 517 pk / 910 Nm pronken, tevens moet hij sportiever aanvoelen en heeft ‘ie 22” velgen en gouden details.

Een riante lithium-ion accupack van 111 kWh zorgt voor een rijbereik van 610 km (WLTP) al is die waarde nog niet gehomologeerd. Een warmtepomp behoort tot de basisuitrusting en de Polestar 3 kan zowaar bidirectioneel laden (V2G). De batterij opladen kan met 11 kW (DC) tot 250 kW (DC). In het beste geval heb je in een half uur een volle batterij (80% SOC).

Diverse camera’s en sensoren zorgen voor de nodige ondersteuning op vlak van rijhulp en veiligheid. Midden 2023 komt het optionele Pilot Pack met Luminar LiDAR beschikbaar dat ons een stap dichter bij autonoom rijden brengt. Toch in bepaalde gevallen!

Prijs Polestar 3 SUV België

Pas tegen eind 2023 zullen de eerste klanten hun blitse performance SUV EV in ontvangst kunnen nemen. Ook hier hanteert Polestar een digitaal verkoopproces maar voor vragen en testritten kan je terecht in de hippe Spaces. In België kost de Polestar 3 SUV ministens 89.900 euro en heeft steeds 5 zitplaatsen. Voor het Performance Pack moet je 6.600 euro opleggen.