Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)De zuiver elektrische – en vooral knappe – Polestar 2 wordt nog interessanter dankzij de introductie van drie (goedkopere) varianten!

Zelfs met een wereldwijde pandemie heeft de Polestar nieuwkomer haar start niet gemist. Geheel volgens de numerieke logica volgde na de exclusieve 1 plug-in hybride de 2 die een véél groter publiek wil/kan aanspreken.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Initieel was de Polestar 2 fastback er enkel met vierwielaandrijving (twee elektromotoren), een groot lithium-ion accupack (78 kWh) en direct full option. Dat hielp uiteraard om de productie (in China) vlot te laten verlopen. Keerzijde van de medaille was de ietwat stevige vanafprijs. Maar nu wordt het gamma van Polestar 2 vergroot wat goed nieuws is voor het prijskaartje!

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Al het goede komt in drievoud

De instapversie van de Polestar 2 gaat als Standard range Single motor door het leven. Die heeft slechts één elektromotor vooraan (lees: voorwielaandrijving) en rekent op een 64 kWh batterijpack. Goed voor 224 pk / 330 Nm, 0-100 sprint van 7,4 seconden en een actieradius van 440 km (WLTP).

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Daarboven situeert zich de Long Range Single Motor die – zoals de naam doet vermoeden – met een grotere batterijpack (78 kWh) en dus groter rijbereik (tot 540 km) komt. Deze Polestar 2 is 231 pk / 330 Nm sterk en ook hier moet je 7,4 seconden rekenen om vanuit stilstand tot 100 km/u te accelereren.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

De bestaande Polestar 2 topversie met grote batterijpack (78 kWh) en twee elektromotoren (404 pk / 660 Nm) blijft beschikbaar waarmee je in 4,7 seconden naar 100 km/u knalt. Hetzij niet meer persé full option. Deze Long Range Dual Motor uitvoering is als enige combineerbaar met het Performance Pack. Dan krijg je onder meer gouden Brembo remmen, instelbare Öhlins dempers, 20” lichtmetalen velgen en gouden accenten doorheen het interieur. Bijzonder knap/mooi om naar te kijken maar niet persé comfortabel(er) om mee te rijden.

Aangenamer rijgedrag

Over rijden gesproken, de Single Motor varianten doen dat nog steeds (zeer) goed. De flitsende prestaties van de topversie zijn hier niet aanwezig maar aan vermogen geen gebrek. Dit dankzij de ogenblikkelijke krachtsontplooiing van een EV. Minstens even indrukwekkend is de doorgedreven remenergierecuperatie waarmee je desgewenst met één pedaal door het verkeer kan cruisen. Dit in een behoorlijk rustgevend kader gezien het ontbreken van enige motorklank.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Het weghalen van de elektromotor achteraan maakt de Polestar 2 zowaar 100 kg lichter. Toch zet de Zweedse Chinees nog steeds gemakkelijk 2.100 kg op de weegschaal. En dat merk je desondanks een degelijke demping, zeker op slecht wegdek. Kiezen voor de 19” basisvelgen (die er nog steeds goed uitzien) is hier dus niet verliezen.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

In optimale maar korte/stedelijke testomstandigheden (lees: 25°C en met het nodige stapvoets verkeer) noteerden we een verbruik van 18 kWh per 100 km in de Polestar 2 Long Range Single Motor. Gezien de netto batterijcapaciteit van 75 kWh geraak je op die manier 416 km ver. Prima voor Jan Modaal maar nog veraf van de geafficheerde 540 km. Daarvoor zou het verbruik tot 14 kWh moeten zakken.

Extra personalisatiemogelijkheden

Visuele verschillen tussen de diverse Polestar 2 modellen zijn (zo goed als) niet te bespeuren. Allemaal maken ze indruk met hun heerlijke strakke/knappe Zweedse designtaal die kleur brengt in het EV landschap. De Polestar 2 is te verkrijgen in vijf metaalkleuren (wit, lichtgrijs, donkergrijs, grijs, zilver of donkerblauw), standaard komt de Polestar 2 in het zwart (void).

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Naast nieuwe (motor/batterij)varianten lanceert Polestar ook twee nieuwe interieurbekledingen voor de Twee. Initieel was er keuze tussen geventileerd nappaleder of het milieuvriendelijkere WeaveTech dat uit veganistische én milieuvriendelijkere materialen bestaat. Nu komen daar twee mogelijkheden met stof en koolstofvezelaccenten bij. Al spreekt Polestar liever over Embossed Textile en 3D Etched Deco.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Hightech – en future proof – interieur

Ook de meer toegankelijke Polestar 2’s komen met een modern interieur in de vorm van een digitaal instrumentarium (12,3”) en verticaal gepositioneerd infotainmentsysteem (11”). Dat draait op Android Automotive waardoor het niet toevallig is dat je diverse Google apps terugvindt zoals Google Maps en Google Assistant. Toekomstige functionaliteit volgt via over-the-air updates, recentelijk kwam er zo optimalisatie van de elektromotor, Digital Key, verfijnde modi bestuurdersdisplay en verbeterde Bluetooth streaming bij. Apple CarPlay zou (eindelijk!) zijn opwachting maken tegen de herfst van 2021.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

In de geïntegreerde Google App Store kan je extra toepassingen downloaden zoals de intelligente ABRP (A Better Route Planner) navigatiehulp. En kan je moeiteloos parkeergeld betalen via EasyPark. De basisuitrusting omvat alvast verwarmde voorzetels, DAB+ radio, regensensor, 8 luidsprekers, parkeersensoren voor/achteraan en een achteruitkijkcamera.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Polestar 2 opladen

De Polestar 2 kan zowel aan een klassieke laadpaal/Wallbox (11 kW AC) als krachtige snellader opladen. In het geval van de Standard Range lukt dat laatste aan 115 kW (DC), bij de Long Range varianten is dat 150 kW (DC). Gezien het verschil in batterijcapaciteit neemt een snelle laadbeurt (80% SOC) in beide gevallen ongeveer een half uur in beslag. Dankzij de samenwerking met PlugSurfing profiteer je met de Polestar 2 van voordelige IONITY laadtarieven. Met een 230V stopcontact (2,3 kW) lukt het ook, hetzij tergend traag (35u).

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Aangenaam vertoeven binnenin

De bouwkwaliteit en het materiaalgebruik zijn prima, zeker op de plaatsen waar je frequent vertoeft (stuurwiel, middenconsole, deurhendels …). Onthoud wel dat zo’n glimmende pianolak enkel in de showroom mooi is, in de praktijk trekt het vooral vingerafdrukken aan. Net zoals het infotainmentsysteem trouwens. De hogere koetswerkvorm biedt een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom. De aflopende daklijn en kleine achterruit beperken wel het zicht naar achteren.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Op de achterbank hebben volwassenen voldoende plaats voor al hun ledematen, met het riante glazen panoramisch dak wordt het ruimtegevoel versterkt. In de koffer past er 405 liter bagage, na het opofferen van de zitplaatsen achterin (60:40) kan dat oplopen tot 1.095 liter. Met een handig tussenstuk en bevestigingshaakjes voorziet Polestar extra gebruiksgemak. Voorin past er nog eens 35 liter, ideaal voor de laadkabels.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Polestar 2 prijzen + opties

Voordien begon het Polestar 2 verhaal pas na het ophoesten van 58.900 euro. Met het herziene gamma ligt dat startpunt zowaar 13.000 euro lager in het geval van de Standard Range Single Motor (vanaf 45.900 euro). De basisversie met grotere batterij begint bij 49.900 euro en voor de topversie wordt dat 53.900 euro.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Naast een trekhaak en enige personalisatie (velgen, interieurbekleding en metaalkleur) zijn er maar twee optiepacks voorhanden. Enerzijds is er de Pilot Pack (+3.500 euro) die alles groepeert qua rijhulp zoals krachtige/slimme Pixel LED koplampen, 360° camera, adaptieve cruise control met stuurhulp (Pilot Assist) en parkeerhulp (Park Assist). Anderzijds is er de Plus Pack (+4.500 euro) met warmtepomp, panoramisch glazen dak, elektrische verstelbare zetels, draadloze telefoonlader en een Harman Kardon Premium Sound (600 W) met 13 luidsprekers. Losse opties toevoegen is niet mogelijk, ietwat jammer in het geval van de waterpomp die zijn energie uit de omgeving kan halen en daardoor de batterij ontlast. Bijzonder handig in extreme (warm/koude) weersomstandigheden.

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Polestar hanteert een zuiver digitale verkoop, in hun hippe Spaces (momenteel te Gent, Antwerpen en Brussel) kan je wel terecht voor bijkomstige informatie of een testrit. Naast de huidige coronacrisis is er gelijktijdig ook nog een wereldwijd tekort qua halfgeleiders (microchips), toch garandeert Polestar opmerkelijk snelle levertermijnen. Misschien ook niet onbelangrijk!

Steeds groter wordend EV aanbod

Met een soortgelijk aanbod (én verkoopconcept) mikt de Polestar 2 overduidelijk op de Tesla Model 3 (vanaf 49.990 euro, Standard Range Plus). Intussen is het aanbod qua premium EV’s sterk aangedikt, denk aan de Mercedes EQA, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5. Met een compacte EV stadswagen van pakweg 25.000 euro zou Polestar pas écht een gamechanger worden…

Conclusie

Met de Twee bracht Polestar wat kleur in het EV segment, hetzij nog met een stevig (full option) prijskaartje. Dat maken ze nu goed met de introductie van toegankelijker geprijsde (basis)modellen, nog steeds voorzien van het spraakmakende design en hightech interieur. En desondanks bijna 50% minder vermogen blijft het prestatiepotentieel met slechts één elektromotor meer dan voldoende. Het gewicht blijft wel aan de hoge kant waardoor je die grote velgen best links laat liggen en het geheel zo nog comfortabeler wordt! Het vrijgekomen budget kan je beter aanwenden om aan de twee optiepack’s te besteden. Dat je daardoor qua prijskaartje weer in de buurt komt van de launch edition mag de pret niet drukken…

Overzicht:
+ Knap design
+ Riant rijbereik (400+ km)
+ Groter/ruimer/toegankelijker aanbod
+ Vlotte prestaties
+ Rustgevende ervaring
+ Comfortabel(er)
+ Ruim
+ Hightech infotainment
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Fiscaal zéér interessant

+/- Toegankelijkere vanafprijzen, nog steeds niet voor Jan en alleman

– Dure optiepakketten
– Merkbaar gewicht (2.100 kg), zeker met 20” velgen
– Zichtbaarheid naar achteren
– Nieuwe (“andere”) manier van rijden

Kort Getest: Polestar 2 Long Range Single Motor 78 kWh EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie polestar.com!