Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)De nieuwe Volvo XC60 SUV wil een (logisch) vervolg breien aan het Zweedse succesverhaal en rekent daarvoor op een strak design, slimme veiligheidssystemen en efficiënte motoren!

Hoe Volvo het klaarspeelde is niet echt duidelijk maar (geheel?) onverwacht kroonde de vorige generatie XC60 zich tot de absolute koning van een behoorlijk breed segment. Zelfs in zijn allerlaatste dagen nestelde hij zich bovenaan de verkooplijstjes, ongezien in autoland. Dit tot groot jolijt van de vele werknemers van Volvo Car Gent waar de XC60 – ongeveer een miljoen keer – van de band rolde. Behalve de Gentse werknemers lijkt elke Belg ook wel de XC60 te koesteren, zo getuige de stevige interesse van menig omstaander, passagier, passant, …

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

De tweede generatie XC60 wordt in Torslanda, Zweden gebouwd gezien de (innige) technische band met de grote XC90 SUV. Dat is op visueel vlak direct zichtbaar, het strakke design oogt overduidelijk misschien wel beter op compacte(re) XC60 dan bij de XC90 die meer dan 25 cm langer is. Zelfs in de Momentum basisversie met 18″ velgen! Kiezen voor een R-Design of Inscription uitvoering helpt je ongetwijfeld aan nog meer (media)aandacht in het straatbeeld, ook hier kan je terugvallen op een brede personalisatiecatalogus om je droomconfiguratie te maken..

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)
Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Na de eerdere kennismaking met de XC90 SUV, S90 Berline, V90 Break en de avontuurlijke V90 Cross Country oogt het interieur van de XC60 intussen behoorlijk herkenbaar. Een unieke Zweedse sfeer met premium materialen, moderne gadgets en een hoogstaande afwerking al is die niet zo feilloos als de Duitse concurrentie. Ook hier zijn er bijna geen fysieke knoppen terug te vinden wat het geheel behoorlijk clean maakt, keerzijde van de medaille is wel dat alles (te ver?) weggestopt zit in het iPad-achtige 9″ infotainmentsysteem.

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Een SUV als de XC60 is van nature praktisch met een ruim interieur voor alle inzittenden en een riante koffer (505 liter / 1.423 liter), dankzij de hoge zitpositie verkrijg je tevens een goede zichtbaarheid rondom. Die kan je nog ondersteunen op digitaal vlak met een 360° camera en parkeersensoren terwijl het (reusachtige) panoramisch dak heel wat natuurlijk licht binnen laat. De kwalitatieve Bowers & Wilkins luidsprekers zorgen voor een kraakheldere geluidsbelevenis waarvan we nog steeds fan zijn desondanks het stevige prijskaartje.

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Op motorisch vlak volgt de XC60 het XC90 gamma wat op dit moment een stevige invloed heeft op het prijskaartje, op termijn verwachten we hier toch enkele interessante toevoegingen. Naast de T5 (254 pk) en T6 (320 pk) benzinemotoren is de T8 TwinEngine plug-in hybrid (407 pk – 49 g/km CO2!) vanaf de start beschikbaar, toch kijken we voor België toch nog naar het dieselgamma. Dat omvat vandaag de dag een D4 (190 pk) en D5 (235 pk) die net zoals de rest van het XC60 motorengamma tweeliter zijn in combinatie met een 8-traps automaat en AWD vierwielaandrijving.

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)
Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Onze testwagen was voorzien van de 2.0-liter D4 viercilinder, goed voor 190 pk en 400 Nm (136 g/km CO2). Hiermee zit je in de 1.736 kg zware Zweed in 8,4 seconden aan 100 km/u terwijl de topsnelheid net boven 200 km/u uitkomt. Op papier zou 5,2 liter diesel moeten volstaan, in de praktijk zal het verbruik eerder rond de 7 liter uitkomen. Tezamen met de brandstoftank van 60 liter heeft deze XC60 D4 ADW een rijbereik van ongeveer 750 km.

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Terwijl de (Duitse) concurrentie graag pocht met hun dynamische rijkwaliteiten houdt Volvo het op een comfortabel weggedrag, al wil dat niet zeggen dat XC60 tegenvalt wanneer je de lat hoger zou te leggen. Daarvoor rekenen ze op de directe sturing, alerte automaat en de potente viercilinders, voor wie het nog wat meer mag zijn is er ook een XC60 Polestar voorhanden. Jammer wel dat de D4 dieselmotor niet kan/mag profiteren van de efficiënte PowerPulse technologie dat het turbogat (reactievertraging) op een intelligente manier tegengaat.

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Zelfs zonder de optionele luchtvering profileert de Volvo XC60 zich als gerieflijke kilometervreter met een praktische inborst. Veilig is de XC60 uiteraard ook standaard (!) een lange lijst aan actieve/passieve veiligheidssystemen onder de City Safety noemer. Nieuwkomers zijn ondermeer Lane Keeping Aid en Run-off Road Mitigation. Wie opteert voor de IntelliSafe Assist krijgt naast de adaptive cruise control ook Pilot Assist mee waarmee deze Volvo eveneens in staat is om (semi) zelfstandig te rijden op de autosnelweg.

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Terwijl de vorige generatie XC60 (vanaf €32.000) nog aangeprezen werd als koopje moet je nu toch wel wat meer euro’s meenemen naar de lokale Volvo verdeler. Minstens €49.250 (D4 AWD) heb je nodig en dan wacht er nog die prijzige optielijst. Onze testwagen (54.580 euro) was behoorlijk basis (geen head-up display, manueel verstelbare zetels, geen achteruitrijcamera, …), in deze prijsklasse hadden ze dergelijke luxe-items wel mogen voorzien. Op termijn zal Volvo vermoedelijk instapmotoren voor de XC60 zoals ze ook deden met de populaire V90 break, naast een D3 (150 pk – manuele bak) zou er ook ruimte zijn voor een T3 benzine-instapper. Met de nieuwe XC40 in het vooruitzicht heeft Volvo ook nog een compacte(re) SUV in de pijplijn, deze zal overigens de vrijgekomen productieruimte bij Volvo Gent innemen.

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

In het premium compact SUV segment speelt de nieuwe Volvo XC60 tegen de gevestigde (Duitse) waarden zoals de Mercedes GLC, BMW X3 en Audi Q5. Ook de Jaguar F-Pace en Range Rover Evoque mogen we hier niet vergeten terwijl Alfa Romeo met de Stelvio ook een best begeerlijk product hebben.. En dan verzwijgen we nog het reguliere aanbod aan dergelijke SUV’s zoals de Tiguan, Tucson, CX-5, Kodiaq, ..

Conclusie
Hoe je het nu draait of keert, de XC60 SUV is op weg naar een tweede succesronde. Op vlak van vormgeving, design, gadgets en veiligheid maakt Volvo stevige progressie, zeggen dat de XC60 gewoon een mini XC90 is zou afbreuk doen aan het ijzersterke imago dat de (Belgische!) XC60 wist op te bouwen. Het behoorlijk dure prijskaartje – en het stevige prijsverschil met zijn voorganger – lijkt op dit moment nog het enige struikelblok, Volvo voorziet daarvoor op afzienbare tijd een oplossing met enkele instappers én de XC40 crossover. Maar dat neemt niet weg dat de nieuwe XC60 een bijzonder knap, comfortabel en praktisch alternatief is in het drukke SUV segment!

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Strakke looks
+ Hoge zitpositie = prima zicht rondom
+ Comfortabel
+ Knappe interieurafwerking (sfeervol, materiaalkeuze)
+ Ruim interieur + koffer
+ Zuinig
+ Aangename automaat (alert, vlot)
+ Veilige wegligging

– Prijs/optiebeleid
– PowerPulse enkel weggelegd voor de D5
– Complexiteit infotainmentsysteem
– Stevig prijsverschil met vorige XC60

Rijtest: Volvo XC60 D4 AWD (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens