Rijtest: Volvo V90 Cross Country D5 AWD (2017)

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)De Volvo V90 Cross Country leent zich perfect voor wie avontuurlijke looks wil combineren met hoogstaand comfort en praktisch gebruiksgemak. De aangename D5 dieselmotor doet de rest!

De 90-reeks omvat Volvo’s topmodellen, vandaag de dag kan hier kiezen tussen een blitse XC90 SUV, een praktische V90 Break of een strakke S90 berline. De vierde telg is een V90 Cross Country die mooi volgens de traditie met een meer avontuurlijke inborst ten tonele komt. De XC70 en V70 Cross Country voorgangers wisten een ijzersterke reputatie op te bouwen en verzekerde zich daardoor van een trouw doelpubliek, ongetwijfeld een reden voor Volvo om relatief snel de V90 Cross Country te lanceren.


Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

In vergelijking met de technische gerelateerde V90 Break staat de V90 Cross Country 65 mm hoger op zijn poten, goed voor een bodemvrijheid van 21 cm. Tevens is hij voorzien van extra beschermplastics die je tegen betaling ook kan laten meespuiten in het koetswerkkleur zoals bij onze testwagen het geval was. Een aangepaste grille vooraan en Cross Country inscriptie maken het geheel af, zoals het anno 2017 een must is kan je ook hier rekenen op verregaande personalisatiemogelijkheden. De sinistere uitvoering met 20″ velgen en chroom details konden we best appreciëren al zouden we misschien eerder opteren voor de houtskoolkleurige beschermplastics en de grijze Pine Grey metaalkleur.

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Binnenin is de V90 Cross Country identiek aan zijn V90 naamgenoot, daardoor mag hij rekenen op een hoogstaande afwerkingskwaliteit, premium materialen, een digitaal dashboard, 12,3″ verticaal iPad achtig infotainmentsysteem en dit allemaal in een sympathieke Zweedse sfeer. Zeker met het optionele panoramisch zonnedak! Dankzij de hogere bodemvrijheid gaat de instap ook een pak gemakkelijker en verkrijg je een goede zichtbaarheid rondom. Achteraan is er nog steeds véél plaats voor je volledige lichaam, de koffer slikt 560 liter tot maximaal 1.526 liter met de achterbank plat.

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Volvo biedt de V90 Cross Country enkel met permanente vierwielaandrijving (AWD) aan, de zuinige doch krachtige T8 Plug-In Hybrid is hier daarom niet te verkrijgen. Dieselen kan met de D4 (190 pk / 400 Nm) of D5 (235 pk / 480 Nm) terwijl je aan benzinezijde moet kiezen tussen een T5 (245 pk / 350 Nm) of T6 (320 pk / 400 Nm). De soepele 8-traps Geartronic automaat is standaard al voorziet Volvo wel een D4 instapversie mét manuele zesbak.

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Onze Volvo V90 Cross Country was voorzien van de krachtige diesel, een 2.0-liter viercilinder met 235 pk en 480 Nm (139 g/km CO2). In slechts 7,5 seconden kan je vanuit stilstand naar 100 km/u sprinten terwijl je bij 230 km/u de topsnelheid bereikt. Op papier volstaat 5,3 liter diesel, in de praktijk ligt dat net geen liter hoger maar voor een 1.900 kg zware Zweed mag dat gezien worden als een puike prestatie. De brandstoftank omvat 60 liter en schenkt de V90 Cross Country hier een rijbereik van ongeveer 750 km.

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Dankzij de hogere koetswerkbouw (= langere veerwegen) kan deze V90 Cross Country uitpakken met véél comfort desondanks de grote velgen. De vierwielaandrijving zorgt steeds voor een veilig weggedrag terwijl je daardoor ook die uitdagende bocht net iets vlotter kan nemen. In vergelijking met de V90 Break verliest de avontuurlijke Cross Country wel net wat scherpte in het stuurwiel. Misschien dat zo’n Polestar kuur daar wel een antwoord op kan bieden, het liefst cruise je in alle rust en stilte (!!) van A naar B in deze Cross Country. Dankzij de PowerPulse technologie (waarvan enkel de D5 profiteert) is de dieselmotor steevast bij de les, iets wat we ook kunnen zeggen van de aangename automaat met dubbele koppeling. De verharde wegen verlaten mag ook geen probleem vormen, zo krijg je naast de AWD standaard ook Hill Descent Control (afdaalhulp) en een specifieke Off-Road rijmodi naast Comfort, Eco, Dynamic en Individual.

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Veilig is de V90 Cross Country uiteraard ook, wat had je nu van Volvo verwacht?! Standaard wordt hij geleverd met IntelliSafe Assist, een verzamelnaam voor ondermeer Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Aid, Distance Alert, Active High Beam, Cross Traffic Alert en Pilot Assist. Met die laatste is deze Volvo in staat om (semi) autonoom te rijden onder bepaalde omstandigheden op de autosnelweg. Aanvullend kan je nog kiezen voor bijvoorbeeld Park Assist Pilot, elektrisch bediende kofferklep, 360° Surround View of een head-up display. Liefhebbers van kraakheldere klanken moeten opteren voor de Bowers & Wilkins upgrade!

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Bij de lokale Volvo verdeler staat er een Cross Country basisversie (vanaf €53.950) en een Cross Country Pro (vanaf €58.150) topversie. De reguliere V90 Break heb je al vanaf €41.700 en wanneer je soortgelijke motorisaties gaat vergelijken komt het prijsverschil uit op ongeveer €2.000. De Cross Country’s genieten dankzij hun hogere positionering wel van een stevigere basisuitrusting.

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Onze V90 D5 Cross Country Pro (vanaf €64.550) testwagen was meer dan royaal voorzien van opties maar bleef desondanks onder de 80.000 euro grens, iets wat zijn directe concurrenten hem niet direct na zullen doen. We kijken dan voornamelijk naar de (stilaan gedateerde) Audi A6 Allroad (vanaf €58.430) en de fonkelnieuwe Mercedes E-Klasse All Terrain (vanaf €49.489).

Conclusie
Met de V90 Cross Country bewijst Volvo wederom haar expertise in dit unieke segment van avontuurlijke break’s. De V90 CC combineert het beste van een SUV met een break én doet dat op een zodanig onderscheidende manier dat hij zich perfect naast een V90 of XC90 kan positioneren. Binnenin heerst er nog steeds een gezellige én ruime sfeer waar je per direct gelukkig van wordt, zelfs het ietwat complexe infotainmentsysteem zal na verloop van tijd vlot in de vingers zitten. Diesels mogen vandaag de dag dan in een woelig vaarwater zitten, de D5 AWD GearTronic motorisatie omvat alles wat je maar wil. Zowel op asfalt als op onverharde grond trekt de V90 Cross Country zijn slag, het stevige prijskaartje vormt misschien wel het grootste obstakel. Dé oplossing: een vergelijkende configuratie maken bij de concurrentie..

Overzicht:
+ Sympathieke doch stoere uitstraling
+ Hogere zitpositie = goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke(re) instap
+ Comfortabel
+ Knappe interieurafwerking (sfeervol, materiaalkeuze)
+ Binnenruimte
+ D5 motorisatie (prestaties, zuinigheid, stil, PowerPulse, ..)
+ Aangename automaat (alert, vlot, ..)
+ Weggedrag
+ Correcte prijs/optiebeleid

– Complexiteit infotainmentsysteem
– Stevige meerprijs tov V90 Break
– Niet te verkrijgen met de T8 plug-in hybrid motorisatie

Rijtest: Volvo V90 CC Cross Country D5 AWD (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...