Autosalon Brussel 2017 live: Volvo (Paleis 6)Uit recent onderzoek blijkt dat Volvo geniet van het sterkste (merk)imago in België.

Met een grote productiefaciliteit in Gent en een sympathieke uitstraling als dat van Volvo mag dat niet als een verrassing komen. Na dé Zweedse trots (na Ikea en Zlatan) volgen niet toevallig Audi en Mercedes, toch zijn er serieuze regionale verschillen. Zo is Audi nummer #1 in Brussel én Wallonië, gevolgd door Mercedes en Volvo. Die andere premiumconstructeur uit Duitsland, BMW, vinden we net buiten de top3 terug al wordt het wel gelauwerd voor het design (?) en rijgedrag!

Qua (bouw)kwaliteit verkiest de Belg een Mercedes, ga je voor prijs/kwaliteit dan ben je blijkbaar bij Toyota en Volvo aan het juiste adres. Opmerkelijk regionaal verschil bij die laatste zien we in Brussel, daar scoort Kia de beste punten. Die uitmuntende garantie van zeven jaar (of 150.000 km) kan een grote rol spelen.

Ook inzake (consumenten)vertrouwen en veiligheid rekent Jan Modaal nog steeds op Volvo, de sloebers van Volkswagen slaagden er goed in om de schade van het Dieselgate schandaal zoveel mogelijk te beperken. De Franse automerken (Peugeot, Citroën en Renault) – die het steevast goed verkopen in Belgie – doen het op diverse vlakken een pak minder dan hun rechtstreekse concurrenten, benieuwd hoe zich dat in de komende jaren zal gaan vertalen op vlak van verkoop.

Daarnaast is ook duidelijk dat de Belg nog niet warm loopt voor een elektrische wagen, minder dan 30% zal die milieuvriendelijke aandrijflijn overwegen. Het vertrouwen in de verbruikscijfers (zowel brandstof als CO2) ligt ook historisch laag, al komt er in 2018 een nieuwe richtlijn / testmethode waarmee de consument terug het vertrouwen moet vinden. (Via)