Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)Alfa Romeo blijft hard werken aan een terugkeer naar de hoogste regionen. Na de passievolle Giulia rekenen de Italianen sterk op de praktische Stelvio SUV!

Hoe speels, leuk en luid de 4C en 4C Spider wel niet zijn, Alfa Romeo heeft nood aan échte volumemodellen om zich terug te knokken naar de top. In een ver verleden associeerde elke Europeaan Alfa Romeo met een knappe vormgeving, sportiviteit en krachtige motoren. Met de economische crisis van laatstleden lagen de prioriteiten in Italië jammer genoeg ergens anders. Maar nu herrijst de legendarische feniks uit zijn as want na de strakke Giulia berline in diverse uitvoeringen is er nu een Stelvio beschikbaar. Gezien de onvermoeibare interesse voor dergelijke SUV’s lijkt dit de logische zet voor Alfa Romeo zonder dat de befaamde normen en waarden uit Milaan over de boeg moeten gegooid worden.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Bij Gent Motors vonden we deze keer maar liefst twee exemplaren (Stelvio’s, Stelviu of Stelvii?) waarmee we even op tocht mochten op een zonnige lentedag. Het grijze exemplaar is een Stelvio First Edition die steeds voorzien is van een grijze koetswerkkleur, 20″ velgen en een 280 pk sterke benzinemotor, de rode Stelvio is een ‘Stelvio Super’ die rekent op een 210 pk sterke dieselmotor in het vooronder en krijgt de gekende 18″ cirkelvelgen mee.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Een andere configuratie maken kan perfect, zo zijn er meer dan tien koetswerkkleuren voorhanden met het drielagige Rosso Competizione en zomerse Blu Montecarlo als meest spraakmakende keuzes. Inzake velgen mag je kiezen uit zes mogelijkheden in 17″ tot 20″. Met een beetje moeite (lees: personalisatiebudget) ziet elke Alfa Romeo Stelvio er knap uit, hij lijkt dan ook sterk op de Giulia die – zo goed als – iedereen kon warm maken met zijn karaktervolle Italiaanse vormgeving. De achterzijde is misschien ietwat druk met die grote uitlaatmonden en kleine achterruit, desondanks scoor je met een Alfa Romeo Stelvio zeker aandacht in het grijze Vlaanderen.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Binnenin krijgen we een behoorlijk identieke layout als bij de Giulia met het fijne stuurwiel, prima zetels en een ruim interieurgevoel (zeker met het optionele zonnedak). Tussen de tellers zit er standaard een 3,5″ TFT scherm voor de belangrijkste voertuiginformatie, optioneel wordt dat 7″. Het infotainmentsysteem kan eveneens groeien van 6,5″ tot 8,8″. De afwerkingskwaliteit ging er weer op vooruit – al kunnen de Italianen op dit vlak nog niet wedrijven met de feilloze Duitsers die hun (emotieloos?) vel dan ook wel duur verkopen. De eerste SUV met een Alfa Romeo badge biedt gemakkelijk ruimte aan vier volwassenen en in de koffer past er 525 liter bagage. De elektrisch bedienbare achterklep is standaard en de achterbank laat zich in drie delen neerklappen waarmee je de praktische inborst gemakkelijk kan vergroten.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Alle Alfa Romeo Stelvio’s krijgen de fijne 8-traps automaat mee, op een enkele versie na mag je daar ook de Q4 vierwielaandrijving bijrekenen. Het benzinegamma omvat de 2.0-liter benzinemotor met 200 pk of 280 pk, bij de diesels moet je kiezen tussen en 180 pk of 210 pk sterke 2.2-liter JTDm met respectievelijk 124 g/km of 127 g/km CO2 uitstoot. In de herfst mogen we daar de Stelvio Q (Quadrifoglio) bijrekenen die maar liefst 510 pk uit zijn 2.9-liter V6 sleurt!

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

In de Stelvio zit je bijna 20 centimeter hoger dan in de Giulia wat de zichtbaarheid rondom sterk verbeterd, toch blijft de scherpe stuurgevoel en directe communicatie gewoon aanwezig. Standaard vloeit al het vermogen naar de achteras wat mogelijkheid biedt voor een speelser weggedrag, wanneer er toch ergens gripverlies zou optreden vloeit er tot 50% naar voren. De automaat schakelt vliegensvlug en weet bijna altijd wat je van hem verwacht, indien nodig staan er reusachtige (kwalitatieve!) schakellepels paraat om een helpende hand te bieden. Met de bekende DNA-schakelaar kun je uit drie rijkarakteristieken kiezen die stuk voor stuk het schakelgedrag beïnvloeden. In de stad of file gaat onze voorkeur naar Neutral of Advanced Efficiency maar de Stelvio is op zijn best in Dynamic! Jammer genoeg blijven we ook hier wat op onze honger zitten qua soundtrack. Misschien moet Alfa Romeo toch eens werk maken van een sportieve uitlaat.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Met de toevoeging van enkele instappers kan je de Alfa Romeo Stelvio nu reeds verkrijgen vanaf €42.550. Voor de beter uitgeruste Stelvio Super heb je minstens €43.550 (2.2 JTDm 180 pk Q4) nodig, de 2.0 benzine start pas bij €44.750 terwijl de Stelvio First Edition geprijsd staat aan €56.600. Vervolgens moet je nog door de optielijst voor enkele redelijke noodzakelijke items, échte gadgets zoals een semi-autonome filemodus, head-up display of smartphone connectiviteit ontbreken hier op dit moment..

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

De Alfa Romeo Stelvio richt zijn (premium)pijlen op de gevestigde waarden in het SUV segment, zijn de Audi Q5, Mercedes GLC en BMW X3. Ook de Jaguar F-Pace mogen we hier zeker niet vergeten terwijl de grote(er) Maserati Levante misschien ook wel wat Italiaanse zieltjes voor zich kan winnen. Qua rijdynamiek moet de Stelvio overigens niets onderdoen voor de Porsche Macan. We zijn alvast benieuwd naar hoe de aankomende Stelvio Quadrifoglio zich zal gedragen ten opzichte van het M, RS en AMG pk geweld uit Duitsland.

Conclusie
“De Stelvio is de belangrijkste nieuwe auto uit de 105-jarige geschiedenis van Alfa Romeo” zei CEO Marchionne bij de presentatie vorig jaar en dat lijkt niet eens zoveel gelogen, de Stelvio is dan ook dé hoofdact in de comeback van Alfa Romeo. Daarvoor bouwden de Italianen verder op de succesformule van de Giulia – en in theorie het lichte en superstijve Giorgio onderstel – met een blits design, sfeervol interieur, praktisch vernuft en een stevige portie rijplezier zonder het comfort uit het oog te verliezen. Dat SUV’s het vandaag de dag zéér goed doen in de verkoop gezien de hoge zitpositie en het veilig gevoel is een bevestiging dat de gewaagde keuzes van het management de juiste blijken te zijn.. De Alfa Romeo Stelvio lijkt op weg naar – het logische – succes, erna kunnen ze dan weer werk maken van blitse berlines en begeerlijke sportwagens!

Overzicht:
+ Looks
+ Praktisch
+ Comfortabel
+ Direct stuurgevoel / weggedrag
+ Wegligging
+ Aangename automaat

– Doet onder qua technologie/gadgets tov concurrentie
– Afwerkingmissers
– Zelfs grote velgen ogen ietwat klein..

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Met dubbele dank aan Gent Motors!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...