Officieel: Alfa Romeo Milano crossover EV BEV Elettrica Veloce (2024)Met de gloednieuwe Milano heeft Alfa Romeo (eindelijk) een hippe crossover in de aanbieding, verkrijgbaar met zowel een hybride als zuiver elektrische aandrijflijn!

Update 16/04/24: Sinds een lokale politicus moeilijk deed over de Milano benaming (en vooral de productie in Polen) kwam Alfa Romeo met de nieuwe Junior benaming. Verder blijft alles bij het oude, zelfs de unieke grille!

Met omschrijvingen als “herdefinieert de schoonheidscriteria in dit segment”, “een emotionele band op het eerste gezicht” en “herinterpretatie van de typische stijlkenmerken van het merk” schuwt Alfa Romeo de grote woorden niet bij de onthulling van de langverwachte Milano. Geen flamboyante sportwagen of sportieve berline … maar een hippe B-segment crossover. De Milano (en dus Brennero) is trouwens niet enkel het eerste volledig nieuwe product van de iconische Italiaanse autobouwer onder de Stellantis vlag, ook mag je hem (haar? het?) zien als de spirituele opvolger voor de MiTo en Giulietta. Ook Alfa Romeo moet namelijk meegaan in de actuele (Europese) SUV hype.

Designmatig maakt de Alfa Romeo Milano crossover heel wat los met het “vrij expressieve lijnenspel” met de grille als blikvanger. Afhankelijk van de versie is die er met gaas of een kunststof opvulling, beiden voorzien van het merklogo. Hopelijk oogt het design “in het echt” toch wat frisser en fruitiger, vooral daarvoor koop je toch een Alfa Romeo? Bij voorkeur met dé historisch correcte 20” lichtmetalen velgen.

Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,17 x 1,78 x 1,50 meter) is er binnenin plaats voor vijf inzittenden en 400 liter bagage in de koffer. Met een digitale tellerpartij en modern infotainmentsysteem (beiden 10,25” groot) komt de Milano met de nodige technologie. Al zijn er ook diverse rijhulpmiddelen en geconnecteerde diensten aanwezig. En desgewenst Sabelt sportzetels!

Alfa Romeo Milano is zuiver elektrisch of hybride

Als we de 33 Stradale EV variant even buiten beschouwing laten krijgt de Milano de zuiver elektrische Alfa Romeo primeur. De Milano Elettrica heeft één elektromotor op de vooras en is 156 pk sterk. De Milano Elettrica Veloce is vierwielaangedreven en heeft een systeemvermogen van 240 pk. Beiden rekenen op een 54 kWh accupack wat voor maximaal 410 km (WLTP) rijbereik zorgt. Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC).

De Alfa Romeo Milano Ibrida is de 48V mild hybride uitvoering. Deze rekent op een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor (136 pk) en automaat met dubbele koppeling. Verkrijgbaar met voorwielaandrijving en later zelfs met vierwielaandrijving (Q4).

Alfa Romeo benadrukt graag de serieuze inspanningen die ze leverden om de Milano van een levendig rijgedrag te voorzien. Daarvoor werden de Giulia GTA ingenieurs zelfs ingeschakeld. De Milano Veloce topversie krijgt zo onder meer een directere besturing, specifieke stabilisatorstangen, 25 mm verlaagd sportonderstel, sperdifferentieel en krachtige remmen mee.

De marktlancering van de Alfa Romeo Milano staat gepland voor de tweede helft van 2024. Als we de geruchten mogen geloven schommelt de Belgische vanafprijs rond de 30.000 euro. Uiteraard is er met de Milano Speciale een rijkelijk uitgeruste launch edition.

De Milano deelt zijn STLA Small (e-CMP2) basis met de Fiat 600, Abarth 600e, Jeep Avenger, Opel Mokka en Peugeot 2008, buitenhuis vinden we nog talrijke concurrenten.