Officieel: Alfa Romeo Junior Milano crossover EV BEV Elettrica Veloce (2024)Vergeet de gloednieuwe Milano benaming, na enige lokale commotie spreken we vanaf nu over de Alfa Romeo Junior crossover. How Italian can you go?!

Het leek initieel wat op een vrij komische “à la Italië op zijn best” situatie … maar blijkbaar was het toch serieus. Politicus Adolfo Urso (Fratelli d’Italia) vond het namelijk écht niet kunnen dat Alfa Romeo hun nieuwste crossover Milano doopten .. en hem (haar?) vervolgens in Tychy (Polen) te produceren. Godslaster! Terwijl niemand de Italiaanse connectie van Alfa Romeo in twijfel trekt .. plooit de autoconstructeur nu toch en noemen ze hun nieuwe (desgewenst EV) crossover nu Junior. Zowaar historisch correct. Maar jammer genoeg nog steeds niet Brennero zoals initieel gehoopt/aangegeven. Omtrent de nogal “unieke” grille had Urso zowaar geen commentaar!

En nu graag terug naar de essentie

Met omschrijvingen als “herdefinieert de schoonheidscriteria in dit segment”, “een emotionele band op het eerste gezicht” en “herinterpretatie van de typische stijlkenmerken van het merk” schuwt Alfa Romeo de grote woorden niet bij de onthulling van de langverwachte Junior. Geen flamboyante sportwagen of sportieve berline … maar een hippe B-segment crossover. De Junior is trouwens niet enkel het eerste volledig nieuwe product van de iconische Italiaanse autobouwer onder de Stellantis vlag, ook mag je hem (haar? het?) zien als de spirituele opvolger voor de MiTo en Giulietta. Ook Alfa Romeo moet namelijk meegaan in de actuele (Europese) SUV hype.

Designmatig maakt de Alfa Romeo Junior crossover heel wat los met het “vrij expressieve lijnenspel” met de grille als blikvanger. Afhankelijk van de versie is die er met gaas of een kunststof opvulling, beiden voorzien van het merklogo. Hopelijk oogt het design “in het echt” toch wat frisser en fruitiger, vooral daarvoor koop je toch een Alfa Romeo? Bij voorkeur met dé historisch correcte 20” lichtmetalen velgen.

Ondanks de compacte buitenafmetingen (4,17 x 1,78 x 1,50 meter) is er binnenin plaats voor vijf inzittenden en 400 liter bagage in de koffer. Met een digitale tellerpartij en modern infotainmentsysteem (beiden 10,25” groot) komt de Junior met de nodige technologie. Al zijn er ook diverse rijhulpmiddelen en geconnecteerde diensten aanwezig. En desgewenst Sabelt sportzetels!

De Alfa Romeo Milano Junior crossover is zuiver elektrisch of hybride

Als we de 33 Stradale EV variant even buiten beschouwing laten krijgt de Junior de zuiver elektrische Alfa Romeo primeur. De Junior Elettrica heeft één elektromotor op de vooras en is 156 pk sterk, de Junior Elettrica Veloce is vierwielaangedreven en heeft een systeemvermogen van 240 pk. Beiden rekenen op een 54 kWh accupack wat voor maximaal 410 km (WLTP) rijbereik zorgt. Laden kan aan 11 kW (AC) of 100 kW (DC).

De Alfa Romeo Junior Ibrida is de 48V mild hybride uitvoering, voorzien van een 1.2-liter driecilinder turbobenzinemotor (136 pk) en automaat met dubbele koppeling. Verkrijgbaar met voorwielaandrijving en later zelfs met vierwielaandrijving (Q4).

Alfa Romeo benadrukt graag de serieuze inspanningen die ze leverden om de Junior van een levendig rijgedrag te voorzien. Daarvoor werden de Giulia GTA ingenieurs zelfs ingeschakeld. De Junior Veloce topversie krijgt zo onder meer een directere besturing, specifieke stabilisatorstangen, 25 mm verlaagd sportonderstel, sperdifferentieel en krachtige remmen mee.

De marktlancering van de Alfa Romeo Junior staat gepland voor de tweede helft van 2024, als we de geruchten mogen geloven schommelt de Belgische vanafprijs rond de 30.000 euro. Uiteraard is er met de Junior Speciale een rijkelijk uitgeruste launch edition.

De Junior deelt zijn STLA Small (e-CMP2) basis met de Fiat 600, Abarth 600e, Jeep Avenger, Opel Mokka en Peugeot 2008, buitenhuis vinden we nog talrijke concurrenten.