Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)Op welke manier probeert de stijlvolle Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid zijn laattijdige intrede op het PHEV feestje goed te maken?

Wegens diverse omstandigheden (waaronder een wereldwijde pandemie) duurde het maanden/jaren alvorens de Alfa Romeo Tonale écht gelanceerd kon worden. Dergelijke crossovers doen het in Europa bijzonder goed dankzij hun hogere zitpositie en stoere looks, in combinatie met een heerlijk Italiaans designsausje en modern interieur lijkt een commercieel succes gegarandeerd. De fiscaal aantrekkelijke Tonale Plug-in Hybrid moest de spreekwoordelijke kers op de taart worden!

Intussen staan we aan de vooravond van een aanzienlijk Europees EV offensief waarbij de PHEV in diverse landen (zoals België) op korte termijn minder aantrekkelijk zal worden. Alfa Romeo wil tegen 2027 enkel nog zuiver elektrische modellen aanbieden! Dat is minder goed nieuws voor de huidige Giulia en Stelvio die met louter klassieke verbrandingsmotoren beschikbaar zijn. Zelfs bij hun recente facelift was er geen spoor van enige elektrificatie…

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Elettro biscione

De Tonale plug-in hybride is dé allereerste Alfa Romeo met stekker. Op een extra laadklep (links achteraan) na zijn er geen visuele verschillen te bespeuren. Of je arendsoog moet de inscriptie van een geëlektrificeerde slang (elettro biscione gedoopt) op de achterdeuren opmerken!

De Alfa Romeo Tonale slaagt er met kinderlijk gemak in om het Vlaamse (lees: grijze/saaie) straatbeeld op te fleuren met zijn driedelige LED dagrijverlichting (à la SZ), zijspiegels met een subtiele Tricolore en historisch correcte Teledial lichtmetalen velgen (19” of 20”). Zelf zouden we niet persé opteren voor deze sinistere Nero Alfa koetswerkkleur maar voor Bianco Alfa, Rosso Alfa, Blue Bisano of zelf Verde Montreal durven gaan.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Modern interieur

Zowel in het haarscherpe digitale tellerpartij (12,3”) als eveneens haarscherpe infotainmentsysteem (10,25”) kan je handige e-informatie terugvinden. Ook alle hedendaagse functionaliteit (realtime navigatie, DAB radio, geconnecteerde diensten…) vind je hier mooi terug, toekomstige updates volgen zowaar over-the-air. Tevens profiteer je van draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning! De Tonale komt met een doordachte indeling en prima afwerking/materiaalgebruik maar lang moet je niet zoeken naar (hardere) kunststof.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Tot 1.430 liter bagage

In de reguliere Tonale past er 500 à 1.500 liter bagage, de Tonale PHEV uitvoering komt (bijna) even praktisch voor de dag met 385 à 1.430 liter koffervolume. De beenruimte op de achterbank valt als “marktconform” te omschrijven wat niet persé royaal is voor volgroeide volwassenen.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4

Deze knappe Italiaan is voorzien van een doordachte plug-in hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1.3-liter grote MultiAir viercilinder benzinemotor (180 pk / 240 Nm, vooras), elektromotor (123 pk / 250 Nm, achteras) en een 6-traps automaat met dubbele koppeling én riante schakelflippers. Tezamen goed voor 280 pk en een 0-100 km/u sprint in 6,2 seconden. De topsnelheid ligt op 206 km/u, zuiver elektrisch is dat 135 km/u.

Wie liever zonder stekker door het leven gaat kan opteren voor de klassieke Tonale Hybrid (MHEV) met 130 pk of 160 pk. Er is zelfs een Tonale beschikbaar met 1.6-liter Multijet diesel (130 pk)!

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Groot accupack = groot zuiver elektrisch rijbereik

De 15,5 kWh lithium-ionbatterij zorgt ervoor dat de Tonale PHEV in de praktijk ongeveer 60 km zuiver elektrisch kan afleggen. Dat is bovengemiddeld goed in vergelijking met zijn directe concurrenten. Dankzij de 7,4 kW boordlader hang je vervolgens 2u30 aan de laadpaal om een volle batterijlading te bekomen. De ingebouwde navigatie weet de meest nabijgelegen laadlocaties mooi liggen. Aan een klassiek 230V stopcontact moet je 5u30 rekenen.

Het uiteindelijke verbruik is ook bij deze plug-in hybride (zeer) sterk afhankelijk van je traject, laadgewoontes en vooral de gehanteerde rijstijl. Als een goede huisvader hielden we het relatief rustig en konden we onder de 4 liter benzine per 100 km blijven. Wie vertikt te laden zal het verbruik snel zien stijgen. Verschiet dan niet van pakweg 10 liter per 100 km! De benzinetank is bovendien slechts 43 liter (ipv 55 liter) groot.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Rijgedrag

Ook de instapper van het hedendaagse Alfa Romeo gamma koestert sportieve ambities. Daarvoor plaats je de DNA schakelaar in Dynamic want dan slaan de elektro- en benzinemotor de handen in elkaar om het volledige prestatiepotentieel te bieden. Dit in combinatie met een meer aanwezige soundtrack, alerter gaspedaal, straffere demping en aangescherpt stuurgevoel. Maar verwacht zeker geen Quadrifoglio-achtige toestanden, zo spannend of betrokken wordt het hier (jammer genoeg) nooit. Wel desgewenst comfortabeler want zelfs in de meest sportieve stand kunnen de adaptieve dempers toch iets meegaander zijn.

In Advance Efficiency rijdt de Tonale Plug-in Hybrid zoveel mogelijk zuiver elektrisch waarbij de aanwezige stilte voor een rustgevend effect zorgt. De Natural rijmodus probeert te schipperen tussen efficiëntie en sportiviteit waarbij vooral het relatief lichte/vage stuurgevoel opvalt. Daarmee wordt nogmaals duidelijk dat Alfa Romeo met deze Tonale op een breder doelpubliek mikt dan louter de dynamische meerwaardezoekers. Met de e-Power knop in de middentunnel kan je zelf kiezen tussen batterijcapaciteit sparen of bijladen. In dat laatste geval draait de benzinemotor wel overuren.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid prijzen en uitrusting

Vanaf 34.600 euro valt er in België te spreken over de Tonale crossover. Voor een Tonale Plug-in Hybrid Q4 vragen ze 53.000 euro (Ti) of 55.550 euro (Veloce), wel direct met een stevige basisuitrusting. Want naast wat ruimte voor personalisatie (velgen, metaalkleur, lederen interieur …) staan er enkel een Harman Kardon audiosysteem, winter pack (verwarmde voorzetels/stuurwiel) en rijhulp pack (adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, filemodus, 360° camera …) op de optielijst.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Concurrentie

De Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid deelt de nodige techniek met de Jeep Compass 4xe. Binnen de grote Stellantis familie vinden we ook nog een Opel Grandland Hybrid en Peugeot 408 Hybrid terug. Om nog te zwijgen van de PHEV derivaten van de Hyundai Tucson, Ford Kuga, MINI Countryman en CUPRA Formentor.

Rijtest: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 PHEV 280 pk crossover (2023)

Toch mikt Alfa Romeo vooral op het meer premiumaanbod. Denk aan de BMW X1 xDrive25e, Audi Q3 TFSI e en Mercedes GLA250e. En die populaire Volvo XC40 Recharge natuurlijk! Deze gevestigde waarden komen allemaal ook met een gepeperde rekening maar daar heeft de zakelijke rijder iets minder last van dankzij de beperkte CO2 uitstoot van 29 g/km. Maar vanaf midden 2023 zakt het fiscale voordeel voor plug-in hybrides in Vlaanderen en zal de fleetmanager/boekhouder toch vooral naar de EV verwijzen.

Conclusie

Naast knap, kwalitatief, modern en karaktervol is de Tonale crossover ook de allereerste plug-in hybride van Alfa Romeo geworden. De Tonale Plug-in Hybrid is zelfs de krachtigste van het gamma waardoor deze Italiaan vlotte prestaties, de nodige betrokkenheid en zelfs vierwielaandrijving kan bieden. Uitgesproken sportief wordt het hier wel nooit, daarvoor is het stuurgevoel net wat te licht. Wie frequent de stekker inplugt kan genieten van een beperkt verbruik en rustgevende (stille) rij-ervaring, ook geraak je – dankzij de grote batterijpack – zuiver elektrisch best ver. Met de wijzigende fiscaliteit wordt het voor de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 binnenkort wel moeilijk om zijn prijskaartje te verantwoorden.

Overzicht:
+ Looks
+ Vlotte prestaties
+ Zuinig (mits frequent laden)
+ Betrokken rijgedrag
+ Riant zuiver elektrisch rijbereik (60 km)
+ Fiscaal aantrekkelijk(er)
+ Aangenaam interieur
+ Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ Basisuitrusting

? Lichte besturing
? Beter laat dan nooit

– Vanafprijs
– Verbruik loopt snel op
– Concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie alfaromeo.be!