Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk (2020)Ook de compacte BMW X1 SUV kan je als zuinige, milieuvriendelijke en vooral fiscaal aantrekkelijke xDrive25e plug-in hybride krijgen!

Aan een sneltempo heeft BMW (bijna) haar volledige gamma geëlektrificeerd. Qua zuiver elektrische modellen viel het na de i3 behoorlijk stil, het aanbod plug-in hybrides groeide wel als een kool. Niet geheel onlogisch gezien de focus van BMW op de zakelijke markt. En daar zijn ze verlekkerd op de (fiscale) voordelen die deze modellen met zich meebrengen.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Midden 2019 werd de kleinste SUV telg, de X1, opgefrist met extra personalisatiemogelijkheden en een frisse neus (inclusief scherpere LED lichtblokken). Tezamen met moderne technologie, rijhulp en connectiviteit. Dé echte nieuwigheid was anderzijds de introductie van de X1 xDrive25e plug-in hybride. Het enige visuele verschil met een reguliere X1 zit hem in de extra laadklep vooraan.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

De BMW X1 PHEV komt met een 220 pk / 381 Nm sterke aandrijflijn. Voorin ligt er een 1.5-liter driecilinder benzinemotor (125 pk) die gekoppeld wordt aan de zestraps Steptronic automaat. Achteraan zit er een elektromotor (95 pk). Daarmee creëert BMW vierwielaandrijving wat de xDrive in de benaming verklaart. Dankzij de beperkte CO2 uitstoot van 40 g/km (WLTP) is de interesse van de zakelijke rijder (en diens boekhouder/fleetmanager) snel gewekt!

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Het 9,7 kWh lithium-ion batterijpack biedt een zuiver elektrisch rijbereik van 47 à 52 km aldus BMW, in de praktijk is dat haalbaar. Naast steevast laden maak je ook best gebruik van de ingebouwde navigatie (wat niet gelijktijdig kan met Waze via Apple CarPlay) om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie om te gaan. De X1 xDrive25e is jammer genoeg nog niet compatibel met de slimme BMW eDrive Zones.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Opladen is en blijft hét toverwoord om de extreem zuinige verbruikscijfers in de praktijk te (kunnen) benaderen. Dankzij de 3,7 kW boordlader van de X1 xDrive25e moet je ongeveer 3 uur incalculeren wanneer je gebruik maakt van een Wallbox of publieke laadpaal. Aan een klassiek 230V stopcontact loopt de laadtijd op tot ongeveer 5 uur, een proces dat je steevast kan volgen via de BMW Connected App. Snelladen (DC) is niet mogelijk.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Naast de klassieke ECO PRO, Comfort en Sport rijmodi komt de X1 xDrive25e ook met specifieke PHEV programma’s. Zo is er MAX eDRIVE (zoveel mogelijk elektrisch rijden), SAVE BATTERY (batterijcapaciteit opsparen, zuiver op benzinemotor rijden dus) en AUTO eDRIVE (een intelligent samenspel tussen beiden motoren). De Brake Energy Regeneration intensiteit (remenergierecuperatie) is niet instelbaar, toch wordt er ten alle tijden overtollige energie teruggewonnen.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

In de strenge WLTP testcyclus haalde de BMW X1 xDrive25e een normverbruik van 1,7 liter benzine en 15 kWh per 100 km. Of je in de buurt zal komen van dergelijke waarden is volledig afhankelijk van je rijstijl en laadfrequentie. Wie dagdagelijks maar 40 km doet (of het dubbele en ondertussen kan (bij)laden) zal misschien zelfs nog minder verbruiken. Wie het echter vertikt om de stekker in te pluggen zal het stevige meergewicht (250 kg!) snel terugzien in een hoger benzineverbruik. De brandstoftank is met 36 liter (ipv 51) ook een pak kleiner wat het rijbereik op ongeveer 500 km legt.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Ook als xDrive25e behoudt de BMW X1 zijn dynamisch karakter met goede wendbaarheid en direct stuurgevoel. De ophanging heeft (zeker op slecht wegdek) wel heel wat moeite met het gewicht (1.820 kg), wegens technische beperkingen kan je hier geen adaptieve dempers krijgen. Daarom zouden we grotere velgen en het M Sport onderstel vermijden. De X1 PHEV is gebaat met een rustige rijstijl waardoor je kan genieten van de stille en doordachte aandrijflijn. Wanneer de driecilinder bijspringt hoor je dat duidelijk.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Aan de interieurlayout is gemakkelijk te zien dat deze basis al een tijdje meegaat, iets wat ze met een opfrisbeurt niet konden verdoezelen. De bouwkwaliteit en materiaalkeuze staan – zoals het hoort in dit premium segment – op punt met de nodige mogelijkheden inzake afwerking/personalisatie.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Desondanks de plug-in hybride aandrijflijn van de BMW X1 xDrive25e blijft de praktische inborst behouden. De hogere koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom. De koffer biedt ruimte voor 450 liter bagage, met de achterbank plat (40:20:40) kan dat oplopen tot 1.470 liter. Wegens de positionering van het accupack is de achterbank niet (meer) verschuifbaar.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Naast een semi-digitaal instrumentarium en functioneel head-up display kan de vernieuwde X1 terugvallen op een 10,25″ Control Display dat de multimedia, connectiviteit en navigatie voor zijn rekening neemt. De bediening hiervan kan zowel via het touchscreen, spraakcommando’s als de handige controller in de middentunnel.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Het Driving Assistant Pack Plus omvat ondermeer City Braking, Lane Departure Warning, High Beam Assist, Speed Limit Info, Cruise Control met Stop&Go functie en de Traffic Queue Assistant (tot 60 km/u). Eveneens handig meegenomen is de Park Assist, draadloze telefoonlader en automatische kofferklep.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Bij de lokale BMW Verdeler staat er al een X1 SUV te blinken in ruil voor 33.280 euro, als dat persé een X1 xDrive25e plug-in hybride moet zijn loopt de vanafprijs op tot minstens 46.315 euro. En ook dan kan je jouw configuratie nog aanvullen met allerhande packs, personalisatie en leuke extra’s. Zo was de spierwitte (Mineral Weiss aldus BMW) testwagen uiteindelijk 60.000 euro waard! Dergelijke prijzen vormen gelukkig geen (of toch minder?) problemen voor de zakelijke rijder.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Aangezien de BMW Group dezelfde basistechniek ook in andere producten gebruikt, is er daardoor de nodige interne concurrentie. Zo zijn er de X2 xDrive25e (vanaf 47.350 euro), 225xe Active Tourer (vanaf 41.100 euro) en MINI Countryman Plug-in Hybrid (vanaf 40.650 euro). Daarboven vinden we de X3 xDrive30e en X5 xDrive45e.

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Andere premium compact PHEV SUV’s zijn de Audi Q3 45 TFSI e (51 km elektrisch rijbereik, vanaf 44.500 euro), Mercedes GLA250e (62 km elektrisch rijbereik, vanaf 45.617 euro), Volvo XC40 T4 Recharge (45 km elektrisch rijbereik, vanaf 46.780 euro), Volkswagen Tiguan eHybrid (50 km elektrisch rijbereik, vanaf 41.070 euro) en Range Rover Evoque P300e (55 km elektrisch rijbereik, vanaf 57.400 euro). Met wat minder budget voorhanden is er een MG EHS, Ford Kuga Plug-in Hybrid, Kia Niro Plug-in, Citroen C5 Aircross Hybrid en Peugeot 3008 Hybrid.

Conclusie

In afwachting van een gloednieuwe generatie (inclusief zuiver elektrische variant) krijgt de huidige BMW X1 SUV (F48) alvast een zuinige en milieuvriendelijke xDrive25e plug-in hybride mee. Zeker voor de zakelijke rijder een zéér interessante optie gezien de beperkte fiscale lasten. Mits frequent laden en je rijstijl ietwat aan te passen kan je behoorlijk lage verbruikscijfers optekenen en tegelijk profiteren van een stille/doordachte werking. De X1 xDrive25e rijdt behoorlijk comfortabel maar heeft moeite om het toegenomen gewicht te verwerken, zeker bij oneffenheden. Zoals de reguliere X1 kan deze X1 xDrive25e ook terugvallen op een ruim interieur, moderne uitrusting, degelijke afwerking en de nodige rijdynamiek. Het stevige prijskaartje is ietwat eigen aan het segment. Maar dezelfde plug-in hybride techniek is alvast een pak goedkoper in de (ruimere) 225xe Gran Tourer.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (45 km)
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Doordachte (rustgevende/stille) plug-in hybride aandrijflijn
+ Rijdynamiek
+ Ruim interieur / koffer
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Fiscaal zeer aantrekkelijk

– Prijs/optiebeleid
– Merkbaar meergewicht
– Kleinere brandstoftank (= slechts 500 km rijbereik)
– Interne concurrentie

Rijtest: BMW X1 xDrive25e plug-in hybride 220 pk PHEV F48 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem