Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)De opgefriste Opel Grandland doet het nu zonder X maar inzake uitrusting en technologie gaat de functionele SUV erop vooruit.

Nog niet zo lang geleden voorzag Opel haar modellen maar al te graag van een X in de benaming. Kwestie van de avontuurlijke (“crossover”) inborst extra te benadrukken. Intussen zijn ze in Rüsselsheim (HQ) tot inzicht gekomen en werd het opnieuw “gewoon” Mokka, Crossland en Grandland. Brengt de vernieuwingskuur van die laatste nog nieuwigheden onder de zon?


Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Jazeker. Net zoals bij de eerdergenoemde modellen (én de nieuwe Astra) prijkt de zwarte en vooral doorlopende Vizor grille op de vernieuwde Grandland. Geflankeerd door optioneel krachtige IntelliLux LED Pixel Light koplampen die voor een optimale verlichting zorgen.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

De combinatie van de Vertigo Blue lakkleur, 18” lichtmetalen velgen en contrasterend zwart dak creëren een karaktervol geheel, afgewerkt met chroom (of zwarte) accenten rondom. Al biedt de configuratiegids tal van andere (subtielere) mogelijkheden.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Ruim/praktisch interieur

Geheel volgens de verwachtingen maakt ook hier het digitale Pure Panel dashboard zijn opwachting waarbij de haarscherpe 12” tellerpartij visueel (enigszins) overloopt in een 10” infotainmentsysteem. Dat doet prima (lees: snel, overzichtelijk, logisch en functioneel) zijn ding … maar écht handig is natuurlijk de Apple CarPlay / Android Auto integratie. Extra gebruiksgemak voorziet Opel in de vorm van een draadloze gsmlader (in de armsteun), keyless entry/go, geconnecteerde diensten en stuurverwarming.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

De afwerkingskwaliteit is marktconform net zoals de gebruikte materialen, al toont de gloednieuwe Astra wel mooi aan dat er intussen stevige stappen zijn gezet. De ergonomische AGR (sport)zetels zijn op 16 manieren verstelbaar, voorzien van verwarming/ventilatie en bieden het nodige comfort/steun.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Achter de volautomatische kofferklep (desgewenst met een voetbeweging te openen) is er plaats voor 514 liter … of 390 liter in het geval van de PHEV varianten. Met een neergeklapte achterbank is er respectievelijk 1.652 of 1.528 liter laadvolume beschikbaar.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Inzake motoren bespeuren we geen wijzigingen. Qua klassieke verbrandingsmotoren is er bij de Opel Grandland nog steeds keuze tussen een 1.2 Turbo (benzine) en 1.5 Turbo (diesel). Beiden 130 pk sterk. Bij de benzinevariant is er zowel een handgeschakelde 6-bak als 8-traps automaat, dieselrijders zijn sowieso aangewezen op die laatste.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Twee Grandland PHEV varianten

Het zuinige, milieuvriendelijke en fiscaal aantrekkelijk Grandland Hybrid plug-in hybride gamma blijft ook beschikbaar. Dit als Hybrid (224 pk) of Hybrid4 (300 pk) waarbij de vier uiteraard naar vierwielaandrijving verwijst, hier zit er een extra elektromotor op de achteras. Voor alle duidelijkheid: deze praktische Duitser blijft het liefst op verharde wegen.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

De Grandland Hybrid4 topversie combineert een 1.6-liter viercilinder benzinemotor (200 pk) en elektromotor (110 pk) op de vooras én elektromotor (113 pk) op de achteras. Tezamen goed voor een systeemvermogen van 300 pk en 520 Nm! Daarmee doe je familiale 0-100 sprintjes in 6,1 seconden en kan je pronken met een topsnelheid van 225 km/u. Zuiver elektrisch geraak je wel maar tot 135 km/u!

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Beide Grandland PHEV varianten zijn voorzien van een mooi ingewerkte 13,2 kWh sterke lithium-ion batterij. Officieel goed voor een zuiver elektrisch autonomie van 60 à 65 km (WLTP), in de praktijk zal het rond de 40 km schommelen. Opladen kan aan een regulier 230V stopcontact (2,3 kW, 7u30) of Wallbox / publieke laadpaal (3,7 kW, 3u45). Mits opleg profiteer je van een krachtige boordlader (7,4 kW) en gaat het dubbel zo snel!

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Zuinig, toch met voldoende laden

Wie plichtbewust de stekker insteekt krijgt behoorlijk lage verbruikscijfers te zien, gaande van 1 à 3 liter per 100 km. De beperkte CO2 uitstoot van slechts 29 g/km zal vermoedelijk ook enige (fiscale) aantrekkingskracht hebben. Wie vertikt te laden zal gemakkelijk een verbruik van 7+ liter optekenen. Met een volle batterij én benzinetank (43 liter) verkregen we een autonomie van 650 km.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Met een Electric, Hybrid of Sport rijmodus bepaal je zelf de voorkeur inzake energiegebruik. Wanneer het (semi) avontuur zich aandringt schakel je best over naar de 4WD stand. Allen combineerbaar met versterkte remenergierecuperatie waarbij de teruggewonnen energie opgeslagen wordt om later te gebruiken. Door de ingebouwde navigatie te gebruiken (ipv Waze of Google Maps) kan het systeem een geoptimaliseerd stroomverbruik voorzien. Met eSave kan je de benzinemotor ook energie laten genereren.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Rijgedrag

De Opel Grandland Hybrid biedt een aangenaam, rustgevend (soms fluisterstil!) en comfortabel rijgedrag. Desondanks stevige prestatiecijfers én schakelflippers achter het stuurwiel is er van enige (rij)dynamiek geen sprake, deels door het riante gewicht (1.875 kg) en vage stuurgevoel.

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Onderweg kan je terugvallen op automatische noodremhulp, dodehoekverklikkers, licht/regensensor, Advanced Park Assist, 360° camera, verkeersbordenherkenning en adaptieve cruise control met rijstrookassistentie. En zowaar een Night Vision infraroodcamera!

Prijzen en concurrentie Opel Grandland

Opel prijst de vernieuwde Grandland aan 31.500 euro. Voor de Hybrid en Hybrid4 wordt dat respectievelijk 44.350 euro en 50.850 euro. De bijna full option Ultimate testwagen was goed voor 59.930 euro, onder meer door de sportieve aluminium pedalen (+100 euro).

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Andere praktische SUV PHEV’s zijn onder meer de Volkswagen Tiguan eHybrid, Hyundai Tucson Plug-in Hybrid, Ford Kuga PHEV, Kia Sportage Plug-in, Peugeot 3008 Hybrid, Jeep Compass 4xe en Volvo XC40 Recharge T4.

Conclusie

Relatief vroeg had Opel met de Grandland X een SUV PHEV in de aanbieding die zowel praktisch als zuinig wou zijn. Intussen is het aanbod sterk toegenomen wat Opel ertoe aanzette om niet enkel de naamgeving te “normaliseren” maar ook de looks, technologie en uitrusting te verbeteren. Aan de Hybrid4 aandrijflijn met 300 pk werd niet geraakt, mits frequent laden is die behoorlijk zuinig. In het stedelijke Vlaanderen is de meerwaarde van de vierwielaandrijving beperkt, misschien kan je die meerprijs (toch 5.000 euro) beter investeren in leuke extra’s? Of een eigen laadpaal!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Modern(er) interieur
+ Ruim / praktisch
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Gezonde prestaties
+ Zuinig (toch bij frequent laden)
+ Aangenaam/comfortabel
+ Hedendaagse technologie, connectiviteit, rijhulp, gadgets

? Meerwaarde Hybrid4 in stedelijk Vlaanderen

– Prijs loopt op
– Riante concurrentie

Rijtest: Opel Grandland 1.6 Hybrid4 facelift 300 pk PHEV SUV MPV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie opel.be!