Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)Naast een extra Q3 Sportback koetswerkvorm komt de nieuwe Audi Q3 crossover ook met een zuinige en fiscaal aantrekkelijk 45 TFSI e plug-in hybride variant.

De tweede generatie Audi Q3 crossover werd midden 2019 voorgesteld en doet het met een frisse vormgeving en moderne technologie/motoren. Diens hogere zitpositie, vele personalisatiemogelijkheden en praktische inborst werd uiteraard behouden. Écht nieuw was de introductie van een hippe Q3 Sportback (inclusief aflopende daklijn en aangepaste grille) in 2020. Begin dit jaar werd de Q3 familie vervolgens aangevuld met een zuinige, milieuvriendelijke en voornamelijk fiscaal aantrekkelijke 45 TFSI e plug-in hybride!

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

De Q3 (Sportback) 45 TFSI e neemt de technische basis over van de technisch gerelateerde A3 TFSI e en is het allereerste PHEV model uit Ingolstadt binnen het premium crossover segment. Wel enigszins jammer dat hier (momenteel?) geen sprake is van een meer toegankelijke 40 TFSI e motorisatie.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

245 pk en 50 km elektrisch rijbereik

Ook hier omvat de aandrijflijn bestaat de 1.4-liter TSI viercilinder (150 pk), elektromotor en S-Tronic automaat met zes verzetten. De 45 TFSI e badge wijst op een systeemvermogen van 245 pk / 400 Nm waarmee je in 7,3 seconden 100 km/u aantikt. De topsnelheid van 210 km/u volstaat hopelijk. Toch hebben we een lichtblauw vermoeden dat hier de beperkte CO2 uitstoot van 36 g/km (WLTP) de aantrekkingskracht zal zijn, zeker gezien het fiscale voordeel voor de zakelijke rijders.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

De extra laadklep linksvoor is verbonden met de 13 kWh lithium-ion accupack die je in ongeveer 4 uur kan opladen aan 3,6 kW (AC). Nabijgelegen laadpalen kan je gemakkelijk terugvinden via het navigatiesysteem. Een eigen koelcircuit – gekoppeld aan de airco – moet deze onder veeleisende (weers)omstandigheden een effectieve koeling garanderen.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

De Q3 45 TFSI e heeft een zuiver elektrische actieradius van 51 km, wij haalden met frequente laadsessies uiteindelijk 47 km. Het totale rijbereik ligt in de praktijk op ongeveer 600 km met een volle benzinetank (45 ipv 58 liter).

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Aangenaam rijgedrag

Wie erin slaagt om veelvoudig te laden krijgt niet enkel (extreem) lage verbruikscijfers, ook het vlotte en tegelijk fluisterstille rijgedrag draagt bij tot een aangenaam en rustgevend geheel. Het lichte stuurgevoel geeft voldoende feedback terwijl de demping voor een comfortabel rijgedrag zorgt. Met de adaptieve dempers kan deze Q3 zijn stevig gewicht van 1.740 kilo nog beter maskeren.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Zoals bij elke PHEV is het aangewezen om steevast gebruik te maken van de ingebouwde navigatie zodoende het systeem een optimale energiestroom kan voorzien. Naast de alleszeggende EV en Auto Hybrid rijmodi kan je met Auto Hold ook kiezen om batterijcapaciteit te sparen voor later om bijvoorbeeld emissievrije kilometers te rijden in de stad. Waar mogelijk zal het systeem ook steevast overtollige energie proberen te recupereren.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Met Auto Charge kan je dat proces forceren al gaat het benzineverbruik dan wel vlot de hoogte in. Via de Audi Drive Select kan je ten alle tijden het karakter van de aandrijflijn beïnvloeden (o.a. stuurgevoel, vermogensopbouw, reactiesnelheid automaat …) met de gekende Comfort, Auto en Dynamic rijmodi. Een eigen Indivual samenstelling maken is eveneens mogelijk.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Look & feel

Op de eerder genoemde laadklep en 45 TFSI e badge na zijn er geen visuele verschillen te bespeuren. Tenzij je haviksoog de 10 mm verhoogde bodemvrijheid kan waarnemen. Standaard krijg je hier alvast 17” lichtmetalen velgen, zwarte dakrails en LED koplampen mee. Via de personalisatiegids kan je – mits enig budget – een leuke configuratie maken. Hier zien we het sportief ogende S Line uitrustingsniveau in de knappe Navarra Blue koetswerkkleur met zwarte bumpers, verduisterde achterruiten en 19” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Met een haarscherpe Audi Digital Cockpit tellerpartij en een modern MMI infotainmentsysteem krijg je binnenin een hightech geheel. Vuile vingerafdrukken blijven wel goed zichtbaar. Gelukkig voorzag Audi ook een resem fysieke functietoetsen waardoor je ze blindelings kan bedienen. Ook de hoogstaande afwerking en degelijke materialen dragen bij tot het verzorgde geheel.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Tot 1.375 liter bagage

Met 380 à 1.375 liter laadvolume moet je slechts minimaal inboeten als je voor de zuinige Q3 plug-in hybride kiest. Al blijft het binnenin nog steeds behoorlijk ruim met de nodige praktische functionaliteit zoals een verschuifbare achterbank met neerklapbare/verstelbare rugleuning. Mits opleg kan je de elektrische kofferklep openen met een voetzwaaibeweging à la Kate Ryan!

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

DAB radio, cruise control, wegrijhulp, licht/regensensor, klimaatregeling, Pre Sense noodremhulp, Active Lane Assist en zes airbags behoren tot de basisuitrusting van de Audi Q3 PHEV. Op de optielijst staat onder meer een SONOS Premium Sound System, adaptieve cruise control, 360° parkeercamera, achteruitrijcamera en 30-voudige LED sfeerverlichting.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Prijzen en concurrentie

De Audi Q3 heeft een vanafprijs van 34.790 euro (35 TFSI Attraction). De rijkelijker uitgeruste Q3 45 TFSI e plug-in hybride start pas bij 45.220 euro. En zoals de 62.000 euro kostende AUDI-05 mooi aangeeft kan dat prijskaartje uiteindelijk dus nog wel (vlotjes) oplopen. Wie de Q3 Sportback verkiest moet rekenen op een meerprijs van 1.500 euro.

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Wie kan leven met de lagere zitpositie heeft bij Audi eveneens een A3 PHEV (40 TFSI e, vanaf 38.760 euro) voorhanden. Dezelfde techniek zit ook in diverse andere VAG producten zoals de Seat Leon e-Hybrid, CUPRA Formentor e-Hybrid en Volkswagen Golf eHybrid. Toch zal de meeste concurrentie uit Duitse hoek komen met de BMW X1 xDrive25e, Mercedes GLA250e en MINI Countryman Cooper S-E. En de Gentse Volvo XC40 Recharge natuurlijk! Wie niet persé een premiumbadge wil, heeft nog meer keuze met onder meer de Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid, MG EHS, Kia XCeed PHEV, Ford Kuga PHEV, Hyundai Tucson Plug-in Hybrid en zo gaat het nog wel even door…

Conclusie

Met zijn populaire koetswerkvorm, kleurrijke personalisatiemogelijkheden, modern interieur, praktische inborst en sterk merkimago biedt de nieuwe Q3 crossover een aantrekkelijk totaalpakket. Voor de zakelijke rijder heeft Audi met deze Q3 TFSI e plug-in hybride een hoop extra troefkaarten in handen. Die komt zowel zuinig als comfortabel en met een werkbaar EV rijbereik voor de dag. Toch als je hem frequent aan de stekker hangt, een proces dat 4 uur in beslag neemt! Met een 40 TFSI e instapper à la A3 Sportback zou het stevige prijskaartje al wat kunnen zakken. Maar dat lijkt niet persé een probleem voor de doelgroep.

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Stoere vormgeving / populaire koetswerkvorm
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Werkbaar EV rijbereik (45+ km)
+ Zuinig (mits frequent laden)
+ Aangenaam weggedrag
+ Comfortabel
+ Modern interieur
+ Ruim/praktisch
+ Afwerkingskwaliteit/materiaalkeuze
+ Fiscaal zéér interessant

– Prijs/optiebeleid
– Geen 40 TFSI e instapper beschikbaar
– Slechts 3,6 kW laadcapaciteit
– Riante (interne) concurrentie

Rijtest: Audi Q3 45 TFSI e plug-in hybride 245 pk PHEV crossover (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!