Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)Ook de kleinste SUV van Mercedes is verkrijgbaar als zuinige, milieuvriendelijke en vooral fiscaal aantrekkelijke GLA250e plug-in hybride.

Om specifiek een jeugdig(er) publiek te bereiken heeft Mercedes een ruim gamma aan compacte modellen in de aanbieding. Naast een klassieke A-Klasse hatchback is er zo keuze tussen een A-Klasse Berline, CLA Coupé, CLA Shooting Brake en B-Klasse. En voor wie graag iets hoger zit is er een GLA crossover en GLB SUV. Allemaal voorzien van een knappe vormgeving, hypermodern interieur en de nodige gadgets/personalisatiemogelijkheden.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Om nu specifiek de zakelijke markt te plezieren introduceerde Das Haus een fiscaal aantrekkelijke 250e plug-in hybride variant. Enkel de geblokte GLB is niet te verkrijgen als GLB250e. Dat is goed nieuws voor de GLA die zich daardoor nog beter in de kijker werkt van de fleetrijder.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Gezonde prestatiecijfers

De Mercedes GLA250e plug-in hybride is – net zoals de eerder geteste A250e – voorzien van een 1.3-liter viercilinder benzinemotor (160 pk) met ondersteuning van een elektromotor (102 pk). Beiden sturen hun kracht richting de voorwielen via een 8-traps automaat. In optimale omstandigheden goed voor een systeemvermogen van 218 pk / 450 Nm. Daarmee doe je 0-100 sprintjes in 7,1 seconden terwijl een topsnelheid van 220 km/u ook voldoende lijkt. Enkel met de elektromotor haal je maximaal 140 km/u.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

De GLA250e heeft een 15,6 kWh accupack (12,5 kWh netto), goed voor een elektrische actieradius van 62 km (WLTP). In de praktijk schommelde het tijdens de testweek eerder rond de 50 à 55 km. Nog steeds een uitmuntende prestatie in dit segment.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Eveneens interessant – zeker voor de boekhouder / fleetmanager – zijn de verbruikscijfers van 1,7 liter benzine per 100 km en een CO2 uitstoot van 38 g/km (WLTP). Toch zal het voornamelijk van je rijgedrag en laadfrequentie afhangen of je dergelijke cijfers ook in de praktijk kan benaderen.

Mercedes GLA250e opladen

De Mercedes GLA250e opladen kan zowel aan een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW) als aan een Wallbox / publieke laadpaal (7,4 kW). Voorzie daarvoor respectievelijk 7u en 2u. Het navigatiesysteem weet nabijgelegen laadpalen (inclusief hun beschikbaarheid) staan. Mits bijbetalen (die premium Duitsers toch…) kan je zelfs gebruik maken van een krachtige snellader (24 kW DC), in een half uurtje heb je zo een volle batterijlading.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Om vervolgens zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie om te gaan, ben je aangewezen op het gebruik van de ingebouwde navigatie. Daardoor weet het systeem perfect je routeverloop en kan het de optimale energiestroom op het juiste moment gebruiken. Zelfs al ben je met Waze vaak een pak sneller op je bestemming.

Diverse rijmodi

Afhankelijk van je mood kan je kiezen voor diverse rijmodi. In Electric rij je (indien mogelijk) volledig elektrisch, ECO probeert dat zoveel mogelijk te doen, Comfort houdt de boot ergens in het midden en bij Sport is de benzinemotor prioritair. Dit met het oog op vlotte(re) prestaties. De Battery Level stand behoudt de actuele batterijcapaciteit, bijvoorbeeld om later stedelijke kilometers emissievrij af te leggen. Wanneer je elektrisch rijdt kan je via de schakelflippers de remenergierecuperatie instellen. In de stad maak je daar best maximaal gebruik van, iets wat in het begin nogal straf/onwennig kan aanvoelen.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Comfortabel rijgedrag

De Mercedes GLA250e ontwaakt steevast zuiver elektrisch en dus fluisterstil, een mooie voorbode voor de rustgevende rij-ervaring die nadien volgt. De plug-in hybride werkt feilloos en laat de benzinemotor bijspringen wanneer nodig, iets dat je ook licht kan horen. Zeker wanneer je het volledige vermogen aanspreekt (lees: vol op het gas). Op een natte ondergrond volgt dan gegarandeerd wielspin.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Desondanks een stevig meergewicht (150 kg) van het accupack blijft de ophanging goed bij de les met het nodige comfort als gevolg, iets wat je niet altijd kan zeggen van de andere 250e’s die dichter bij de grond liggen. Met dergelijke prestatiecijfers en het directe stuurgevoel kan je enigszins sportief voor de dag komen, toch ga je daarvoor beter richting het GLA AMG aanbod. De GLA250e is op zijn best met een rustige rijstijl.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

De visuele verschillen tussen een reguliere GLA en GLA250e zijn beperkt. De extra laadklep (rechtsachter) is de gemakkelijkste weggever naast de vele EQ Power badges natuurlijk. In het haarscherpe digitale dashboard + hightech MBUX infotainmentsysteem krijg je bijkomstige informatie te zien omtrent batterijcapaciteit, verbruik en energiestroom.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Mercedes GLA250e interieur: aangenaam, ruim en premium afgewerkt

Ook de Mercedes GLA250e plug-in hybride kan pronken met een hoogwaardige afwerkingskwaliteit. Mits voldoende budget naar hartenlust te personaliseren met diverse (kwalitatieve) materialen, uitvoeringen en accenten. De hogere koetswerkbouw resulteert in een goede zichtbaarheid rondom en een gemakkelijke(re) instap.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

De accupack werd onder de achterbank geplaatst wat invloed heeft op de kofferruimte. Zo past er 385 liter (ipv 435) bagage in de GLA250e, met de (verschuifbare) achterbank plat wordt dat 1.385 liter (ipv 1.430). Ook de benzinetank is kleiner (35 ipv 50 liter) waardoor de autonomie lager uitvalt.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Aan gadgets geen gebrek!

Met wat budget kan je bij de Mercedes GLA250e terecht voor moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit en gadgets. Denk aan adaptieve cruise control, noodremhulp, panoramisch glazen dak, verkeersbordenherkenning, slimme Multibeam LED koplampen, verwarmde zetels/stuurwiel, head-up display, instelbare LED sfeerverlichting, keyless entry/go, 360° camera, Parktronic parkeerhulp, 590W Burmester Surround Sound System en de fancy augmented reality navigatiehulp. Inzake personalisatie heb je keuze uit een Style, Progressive of AMG Line uitrustingsniveau, diverse packs/sierdelen, tien kleuren (jammer genoeg bijna allemaal grijstinten) en 17” tot 20” velgen.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Mercedes GLA250e prijzen + concurrentie

De meest toegankelijke Mercedes GLA is de GLA180 (136 pk, vanaf 35.695 euro), aan dieselzijde is de GLA180d (116 pk, vanaf 36.905 euro) de instapper. De populaire GLA250e heeft een vanafprijs van 46.222 euro, met wat leuke extra’s was onze testwagen uiteindelijk 63.361 euro waard. Ook hier dus een stevig premium prijs/optiebeleid al heeft de zakelijke rijder daar minder last van. De goed uitgeruste GLA250e Business Solution uitvoering is dan ook speciaal voor hun in het leven geroepen.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Naast een GLA250e plug-in hybride heeft Mercedes ook een A250e, A250e Berline, B250e, CLA250e Coupé en CLA250e Shooting Brake in de aanbieding. Audi heeft een Q3 TFSI e (vanaf 44.550 euro), desgewenst als lifestyle Q3 Sportback (vanaf 46.050 euro). Een soortgelijk aanbod vinden we bij BMW terug met de X1 xDrive25e (vanaf 46.350 euro) en X2 xDrive25e (vanaf 47.350 euro). Wie niet persé een (peperduur) premiumlogo vooraan wil om indruk te maken op de buurman/vrouw kan zeker elders terecht. Denk aan pakweg een Hyundai Tucson Plug-in, MG EHS, Peugeot 3008 Hybrid, Kia XCeed PHEV of Volkswagen Tiguan eHybrid.

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Conclusie

Met zijn verhoogde koetswerkvorm, kwalitatieve interieurafwerking, praktische/ruime inborst en hightech gadgets had de nieuwe Mercedes GLA zich al opgewerkt tot een populaire crossover binnen het compact premium segment. Met de toevoeging van de GLA250e plug-in hybride maakt hij zich zowaar nog aantrekkelijker, voornamelijk voor de zakelijke rijders die zo profiteren van een riant EV rijbereik, vlotte prestaties, comfortabel/rustgevend rijgedrag en opmerkelijk lage verbruikscijfers. Toch als je de GLA250e frequent oplaadt. En je het allemaal kan bekostigen.

Overzicht:
+ Knappe (stijlvolle) vormgeving
+ Riant elektrisch rijbereik (55+ km)
+ Zééér zuinig (mits frequent laden)
+ Doordachte (en rustgevende) plug-in hybride aandrijflijn
+ Praktisch / ruim
+ Hoogwaardige interieurafwerking
+ Nauwkeurig weggedrag
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets
+ Fiscaal zeer aantrekkelijk

– Prijs/optiebeleid
– Interne concurrentie
– Bijbetalen voor DC snelladen…

Rijtest: Mercedes GLA250e plug-in hybride 218 pk PHEV crossover (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mercedes.be!