Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)De tweede generatie Mercedes GLA biedt een veelzijdiger, moderner, knapper en vooral praktischer totaalpakket dan voordien.

De beslissing om de Mercedes A-Klasse hatchback in 2013 grondig (zacht uitgedrukt) te verjongen/moderniseren, was commercieel gezien een gouden zet. Vervolgens werd het compacte gamma nog groter met ondermeer de CLA, CLA Shooting Brake en GLA. Zelfs de eerder grijze B-Klasse MPV oogt in de nieuwe vormgeving al direct een pak aantrekkelijker. Bij de recente A-Klasse generatiewissel in 2018 kwam er zelfs nog een A-Klasse Berline én GLB SUV bij. Om maar te zeggen dat de jonge consument heel wat keuze(stress?) heeft!


Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Sporty SUV looks!

Daar waar de GLB met zijn hoekige vormgeving eerder de kaart van de optimale (praktische) bruikbaarheid trekt, mag het voor de GLA gerust wat sportiever ogen. Dit uiteraard in een typerend SUV jasje dat stijlelementen (grille, bescherming rondom …) van de grotere modellen overneemt. Voordien was de GLA eerder een “verhoogde A-Klasse”, de tweede generatie kan alvast pronken met meer eigenheid/karakter. Dit zowaar met 15 mm minder in de lengte!

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Mercedes GLA: hightech interieur

Net zoals bij de andere compacte modellen van Mercedes is de nieuwe GLA (codenaam: H247) voorzien van een hightech interieur waarbij twee riante/haarscherpe MBUX schermen naadloos in elkaar overlopen. Naast de slimme Hey Mercedes stemcommando’s kan je hier ook terecht voor Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit, kleurrijke LED sfeerverlichting, DAB+ radio, augmented reality navigatiehulp en diverse geconnecteerde diensten. Dit allemaal met een piekfijne bouwkwaliteit en hoogwaardige materialen.

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

De hogere koetswerkbouw van de GLA zorgt nog steeds voor een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom. Dankzij de extra centimeters in de hoogte is er achterin nu eindelijk voldoende plaats voor volwassenen en hun ledematen. Desgewenst met een panoramisch dak (in twee delen) dat met de aangename lichtinval voor “extra” binnenruimte zorgt. In de koffer past er 435 liter bagage die er maximaal 1.430 liter worden met de (14 cm verschuifbare) achterbank plat.

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Breed motorengamma

Geen grote verrassingen in het motorengamma van de Mercedes GLA. Zo zijn er de GLA180 (139 pk), GLA200 (163 pk) en GLA250 (224 pk) benzinevarianten en dieselen kan met de GLA180d (110 pk), GLA200d (150 pk) en GLA220d (190 pk). Elke GLA komt met een automaat (7 of 8 verzetten) en voorwielaandrijving al zijn er meerdere varianten combineerbaar met 4MATIC vierwielaandrijving.

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Het sportieve gamma omvat de GLA35 AMG (306 pk), GLA45 AMG (387 pk) en GLA45 S AMG (421 pk). Fiscaal gezien is de GLA250e plug-in hybride (218 pk, 32 g/km CO2 WLTP) de meest interessante. En met de EQA is er ook al een zuiver elektrisch alternatief voorhanden!

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

De geteste Mercedes GLA200d 4MATIC rekent op een 2.0-liter viercilinder turbodiesel met 150 pk / 320 Nm (130 g/km CO2 WLTP) en de 8G DCT automaat. In optimale omstandigheden volstaan 8,9 seconden om 100 km/u te bereiken, de topsnelheid ligt op 205 km/u. Het opgegeven verbruik van 5,5 à 6,1 liter diesel per 100 km is ook perfect wat je krijgt met een normale rijstijl. Tezamen met de grotere brandstoftank (55 ipv 43 liter) krijg je daardoor een royaal rijbereik!

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Mercedes GLA: rijgedrag

Onder stevige belasting of koudstart laat de dieselmotor zich net wat te veel horen, anders blijft de viercilinder mooi op de achtergrond dankzij goede isolatie. De prestaties zijn vlot te noemen, het stuurgevoel direct en dankzij het aangename/voorspelbare weggedrag kan je dus gerust wat sneller door de bocht. Maar voor sportiviteit en dynamische escapades moet je richting de krachtige (AMG) benzinemotoren gaan. Met zijn grotere veerwegen biedt de GLA200d méér comfort dan de technisch gerelateerde CLA200d, zelfs met 19” velgen en de (verlaagde) comfortophanging.

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Gezien de aanwezigheid van 4MATIC krijg je bij de Dynamic Select rijmodi een extra Offroad afstelling waarbij je beter/vlotter sneeuw, modder of een losse ondergrond kan bedwingen. En ook het actuele stijgingspercentage en de hellingshoek kan je raadplegen in het infotainmentsysteem. Of je anderzijds écht diep in het bos wil ploeteren met deze hippe GLA is een andere vraag.

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Vermoeidheidsdetectie, verkeersbordenherkenning, cruise control, noodremhulp, achteruitrijcamera en een actieve spoorassistent (die soms té enthousiast reageert) behoren tot de basisuitrusting. Via de riante optielijst kan je opteren voor ondermeer krachtige/intelligente Multibeam LED koplampen, keyless entry/go, elektrische kofferklep, 360° camera, uitstapwaarschuwing, parkeerhulp, actieve stuurassistentie en een Burmester Surround Sound System met 12 luidsprekers (590 Watt). Om toch wat structuur te brengen zijn er de populaire Advantage Pack, Premium Pack en Premium Plus Pack. Qua personalisatie is er keuze tussen 17” tot 21” velgen, 10 koetswerkkleuren, diverse interieurbekledingen, zeven interieursierdelen en een Night Pack.

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Prijzen en concurrentie

De Mercedes GLA is de jouwe voor minimaal 35.695 euro (GLA180). Boven de naamloze basisuitvoering zijn er de Style, Progressive en AMG Line uitrustingsniveau’s. De GLA200d 4MATIC start bij 41.866 euro en was in geteste vorm bijna 54.000 euro waard. Al kan je alreeds 4.000 euro besparen door de voorwielaangedreven GLA200d te kiezen. De GLA250e plug-in hybride kost minstens 45.617 euro, de zuiver elektrische EQA is met 49.973 euro ietwat duurder.

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Naast de riante interne concurrentie krijgt de Mercedes GLA in het segment van de compacte premium SUV’s gezelschap van de Audi Q3 / Q3 Sportback en BMW X1 / X2. En ook de Volvo XC40, Range Rover Evoque en MINI Countryman maken een kans. Zonder premium badge voorop krijg je echter véél meer keuze met een aangenamer prijskaartje.

Conclusie

Net als zijn compacte Mercedes’ stalgenoten onderging de GLA crossover een knappe make-over waarbij de verschillen met de reguliere A-Klasse nu duidelijker zijn. Binnenin krijg je een hoogwaardig, geavanceerd én ruim interieur terwijl de nieuwe GLA onderweg ook het nodige comfort biedt. Met zo’n breed spectrum aan beschikbare motoren komt iedereen aan zijn/haar trekken, de 200d toonde zich alvast gewillig en zuinig. Het prijskaartje van de tweede generatie GLA start duizenden euro’s hoger dan voordien, de basisuitrusting werd wel genereus aangevuld. Maar toch moet je het nodige budget voorzien voor een leuke configuratie.

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Hoogwaardige interieurafwerking
+ Praktisch / ruim
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, multimedia …
+ Comfortabel weggedrag
+ Vlotte prestaties
+ Wegligging
+ Zuinig (+- 6 liter) + grote brandstoftank (51 liter) = riant rijbereik (850+ km)

? Belgische meerwaarde 4MATIC

– Stevig prijs/optiebeleid
– Dieselsoundtrack
– Interne concurrentie

Rijtest: Mercedes GLA GLA200d 4MATIC crossver 150 pk H247 (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mercedes.be!