Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)Een hippe koetswerkvorm, premium merkimago en fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride aandrijflijn, dat is de BMW X2 xDrive25e in een notendop!

Nadat de BMW X6 eigenhandig het segment van de SUV coupé (Sports Activity Coupé (SAC) aldus de marketingdienst) introduceerde kregen ze heel wat (digitale) kritiek te verwerken. De vermogende lifestyle consument had er wel oren naar wat resulteerde in prima verkoopcijfers, de andere automerken konden dus niet uitbleven. Na de soortgelijke compacte X4 introduceerde BMW ook de X2 SAC in 2017. Op een échte facelift zoals bij de X1 is het nog even wachten, wel kreeg hij een fiscaal interessante xDrive25e plug-in hybride aandrijflijn mee.


Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Behalve een extra laadklep linksvoor, 10 mm verlaagde ophanging en een xDrive25e badge achterop zijn er geen visuele verschillen met een reguliere X2. Wel maakt de knappe Phytonic Blue lakkleur zijn opwachting. Bovendien krijgen alle X2’s nu ook een aangepaste voorbumper mee, dit zonder de ronde mistlampen.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Als lifestyle premium plug-in hybride coupé crossover is personalisatie een must en dus zijn er naast een hoop uitrustingsniveau’s (Advantage, Style, M Sport en M Sport X) nog heel wat mogelijkheden inzake kleur, velgen, accenten en dergelijke. Er is zelfs een X2 M Mesh Edition!

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Binnenin maakt de BMW X2 xDrive25e het verschil met een batterijcapaciteitweergave in de (deels) digitale boordcomputer, in het 10,25” infotainmentsysteem kan je de energiestroom mooi mee volgen. Ook voor de interieurafwerking zijn er de nodige mogelijkheden voorhanden, het is wel snel duidelijk dat de (technische basis van de) X2 al even meegaat.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Als X2 xDrive25e moet je 60 liter bagageruimte opofferen, de koffer slikt hier 410 liter tot maximaal 1.290 liter bagage. Standaard krijg je een neerklapbare (40:20:40) achterbank. Gezien de aflopende daklijn is er wat minder ruimte voorhanden voor grotere inzittenden achteraan.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Onder de motorkap ligt een 1.5-liter driecilinder benzinemotor (125 pk / 220 Nm) en 6-traps automaat, achteraan zit er een elektromotor (95 pk / 165 Nm) wat de xDrive (= vierwielaandrijving) benaming verklaart. In optimale omstandigheden tezamen goed voor 220 pk / 385 Nm (38 g/km CO2 WLTP), een 0-100 chrono van 6,8 seconden en een topsnelheid van 195 km/u.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Interessanter zijn uiteraard de beperkte emissiecijfers. Hoe dicht je bij het opgegeven normverbruik van 1,9 liter benzine per 100 km geraakt is volledig afhankelijk van jouw (eco) ingesteldheid, (dagdagelijks) traject, laagfrequentie en de weerkundige omstandigheden. Met een volle 10 kWh (bruto) batterij zou je zuiver elektrisch 49 km (WLTP) ver geraken aan maximaal 135 km/u, wij haalden in winterse testomstandigheden slechts 36 km. Afhankelijk van het traject en de mogelijkheid tot laden schommelde ons benzineverbruik tussen de 0,2 liter, 1,4 liter en 4,4 liter benzine.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Laden kan de X2 xDrive25e aan een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW) in ongeveer vijf uur, met een krachtige Wallbox moet het in 3 uur lukken. Nabijgelegen laadpalen kan je eenvoudigweg via het navigatiesysteem terugvinden, jammer genoeg is het Belgische EV laadnetwerk eerder beperkt/onbetrouwbaar. Zelf een eigen laadpunt (thuis of op het werk) voorzien is dus geen overbodige luxe.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Ook de X2 PHEV komt met menig rijmodi. Naast de Eco Pro, Comfort en Sport klassiekers is er eveneens keuze tussen AUTO eDrive (benzine + elektrisch), MAX eDrive (elektrisch) en SAVE (op benzine rijden, batterijcapaciteit sparen). Dankzij de intelligente BMW eDriving Zones rij je in bijna alle Belgische grootsteden automatisch (!) elektrisch, toch wanneer de batterijlading het toelaat. Het is dan van groot belang om elke rit de ingebouwde navigatie te gebruiken, zelfs al doet Waze (via Apple CarPlay / Android Auto) dat een pak beter. Zo kan het systeem een optimale energiestroom berekenen op basis van je traject.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Wanneer je die (bij voorkeur emissievrije) steden achter je laat en een uitdagender parcours opzoekt, weet de X2 xDrive25e nog steeds te overtuigen met een aangename portie rijdynamiek. Dit dankzij het gezonde chassis, direct stuurgevoel en de potente aandrijflijn. Maar zelfs met 17” winterbanden kan de X2 PHEV moeilijk het meergewicht (ongeveer 300 kg) verbergen, zeker op slecht asfalt.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Omwille van technische beperkingen kan je hier ook geen adaptieve dempers krijgen. Met een rustigere rijstijl creëer je een fluisterstille (bijna rustgevende) rij-ervaring, dit in tegenstelling tot wanneer je enkel (en vooral) stevig de driecilinder aanspreekt…

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Onder de veelbelovende Intelligent Safety noemer is er onder andere verkeersbordenherkenning, noodremhulp en Lane Departure Warning voorhanden. Inzake rijhulpmiddelen bewezen vooral de adaptieve cruise control met filemodus (slechts tot 60 km/u), slimme LED koplampen en het head-up display zijn (meer)waarde.

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Alvorens je aan die lange/leuke optielijst kan starten moet je alreeds 51.200 euro op tafel leggen voor de BMW X2 xDrive25e, zo’n X2 sDrive18i (136 pk) heb je al voor 38.580 euro. Met de beperkte CO2 uitstoot scoort de X2 PHEV het nodige fiscaal voordeel wat de 61.000 euro kostende testwagen ongetwijfeld een pak aantrekkelijker/toegankelijker maakt. Maar dat automatisch inklapbare zijspiegels en easy entry (comforttoegang) voor dat bedrag nog steeds ontbreken is niet goed te praten!

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Met dergelijke budgetten kan je een pak méér (non-premium) auto/crossover verkrijgen die ook nog eens moderner is. Toch moet de X2 PHEV voornamelijk rekening houden met de goedkopere en technisch gerelateerde X1 xDrive25e, 225xe Active Tourer en MINI Countryman PHEV. Tegelijk zijn er nog premium plug-in hybride crossovers in de vorm van de Range Rover Evoque P300e, Volvo XC40 Recharge, Mercedes GLA250e en Audi Q3 45 TFSI e.

Conclusie

Dat je in het geval van de BMW X2 méér wilt betalen voor minder (binnen/bagage)ruimte is rationeel gezien eerder vreemd. Anderzijds begrijpen we je volledig als je wat kleur wilt brengen met de funky X2 crossover koetswerkvorm en de X1 links laat liggen. Waarom dan niet direct als de doordachte X2 xDrive25e plug-in hybride die vlotte prestaties en hoogwaardige afwerking met een aangenaam rijgedrag combineert? Wederom met een direct stuurgevoel en enige dynamiek. Wie frequent laadt, zal kunnen pronken met een opmerkelijk laag verbruik en fluisterstille gebruikerservaring, de fiscale voordelen zijn steevast aanwezig.

Overzicht:
+ Hippe (lifestyle) vormgeving
+ Werkbaar elektrisch rijbereik (40 km)
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Doordachte (rustgevende/stille) plug-in hybride aandrijflijn
+ Rijdynamiek
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Fiscaal zeer aantrekkelijk

– Prijs/optiebeleid
– Stevige demping
– Interne concurrentie
– Beperkte/complexe EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: BMW X2 xDrive25e plug-in hybride PHEV 220 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!