Kort Getest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift (2020)

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)De vernieuwde MINI Countryman doet het met een frisse neus en extra personalisatiemogelijkheden, de Countryman Plug-in Hybride profiteert van een groter elektrisch rijbereik!

De tweede generatie Countryman (codenaam: F60) werd voorgesteld in 2017 en was als meest praktische MINI verantwoordelijk voor een riant aandeel (30%) in de wereldwijde verkoop, ondermeer dankzij de premium afwerkingsgraad, praktische/functionele inborst en fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride. Een opfrisbeurt (“facelift” in het vakjargon) moet dat succes verder zetten.


Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

De vernieuwde MINI Countryman doet het met een gewijzigde grille, karakteristieke LED koplampen (inclusief cirkelvormige dagrijverlichting die ook als richtingaanwijzer functioneert, optioneel LED Matrix), LED mistlichten, aangepaste bumpers rondom en ook LED technologie voor de achterlichten. Desgewenst zijn die voorzien van een Union Jack patroon, hetzij in een andere vorm dan we eerder zagen bij de vernieuwde 3-deurs, 5-deurs, Cabrio en Clubman.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Binnenin brengt de facelift (optioneel) een 5” digitaal instrumentendisplay, opgewaardeerd 8,8” infotainmentsysteem (inclusief MINI Connected toepassingen) en aangedikte basisuitrusting. Zo moet je niet meer bijbetalen voor het multifunctionele (lederen) sportstuur (mét handige functietoetsen), keyless go, verkeersbordenherkenning, licht/regensensor en de Intelligent Emergency Call (ingebouwde simkaart voor automatische voertuiglocatisering bij een ernstig ongeval).

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Dankzij de hogere koetswerkbouw kan je een pak gemakkelijker instappen bij de MINI Countryman dan bij de rest van het gamma, ook de zichtbaarheid rondom is prima. De koffer slikt 450 liter bagage en met de achterbank plat (40:20:40) wordt dat zelfs 1.390 liter laadvolume. De Countryman PHEV moet het met 405 tot 1.275 liter bagageruimte doen.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Aan personalisatiemogelijkheden reeds geen gebrek bij de Countryman maar MINI gaat toch nog (heel) wat verder. Naast de klassieke nieuwkomers (nieuwe velgen, nieuwe kleuren, nieuwe interieurbekledingen, …) kan je ondermeer opteren voor de Piano Black Pack (met allemaal zwarte accenten rondom) en groeien de MINI Yours Interior Style mogelijkheden (waarbij een 3D printer unieke elementen voorziet). En dan hebben we het nog niet gehad over de vele MINI Accessoires…

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Het klassieke motorengamma van de Countryman blijft onaangeroerd al benadrukt MINI enkele technische (onderhuidse) aanpassingen waarmee ze voldoen aan de strenge Euro 6d emissienormen. Benzinerijders hebben de One (102 pk), Cooper (136 pk), Cooper S (178 pk), dieselrijders doen het met een gelijklopend One D (116 pk), Cooper D (150 pk) en Cooper SD (190 pk) gamma. De Countryman JCW blijft de topversie met maar liefst 306 pk!

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Standaard rekent de vernieuwde MINI Countryman nog steeds op de voorwielen en een manuele zes-versnellingsbak, de beter uitgeruste versies kan je bestellen met respectievelijk ALL4 vierwielaandrijving en 7-traps Steptronic automaat met dubbele koppeling. De sportievere Countryman’s kan je dan weer krijgen met de 8-traps Steptronic automaat mét schakelflippers.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

De facelift brengt vooral goed nieuws voor de Countryman Plug-in Hybride (officieel: MINI Cooper S E Countryman ALL4) die zijn lithium-ion batterijcapaciteit ziet toenemen tot 10 kWh. Daarmee stijgt niet enkel de zuiver elektrische autonomie tot maximaal 61 km, ook geniet hij (opnieuw) van de nodige fiscale gunstmaatregelen dankzij de CO2 uitstoot van slechts 40 g/km CO2. Dat is uiteraard (zéér) goed nieuws voor de zakelijke rijder.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

De aandrijflijn van de MINI Countryman PHEV bestaat nog steeds uit de 1.5-liter driecilinder benzinemotor (125 pk / 220 Nm, op de vooras), elektromotor (95 pk / 165 Nm, op de achteras) en zestraps Steptronic automaat. In optimale omstandigheden goed voor een systeemvermogen van 220 pk / 385 Nm, 0-100 chrono van 6,8 seconden en topsnelheid van 196 km/u. Zuiver elektrisch kan je tot 135 km/u rijden, iets rustiger zou je toch 55 à 61 km (emissieloos!) ver moeten geraken.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Wanneer je de stekker inplugt aan een Wallbox duurt een volledige laadbeurt ongeveer 2u30 (tot 80% capaciteit), aan een regulier 230V stopcontact moet je nog een uur bijrekenen. Om zo efficiënt mogelijk van de batterijcapaciteit te profiteren is het gebruik van de ingebouwde navigatie sterk aangeraden, hierdoor kan het systeem op een intelligente manier zelf bepalen/anticiperen wanneer welke krachtbron aangesproken moet worden.

Via de fluogele eDRIVE schakelaar kan je kiezen voor de AUTO eDrive (doordacht samenspel), MAX eDRIVE (zoveel mogelijk zuiver elektrisch rijden) en SAVE BATTERY (zuiver op benzinemotor rijden om de batterij te sparen) rijmodi. Tegelijk kan je het rijgedrag wat naar je hand zetten met de gekende MINI Driving Modes (GREEN, NORMAL en SPORT), de remenergierecuperatie kan je jammer genoeg niet manueel instellen.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Nabij Frankfurt konden we over een gevarieerd testparcours (200 km, over snelwegen, bergachtige verbindingswegen en pittoreske dorpen) de vernieuwde MINI Countryman S E Plug-in Hybride aan de tand voelen. Omdat er geen mechanische updates/upgrades te bespeuren vallen is het rijgedrag dus identiek aan zijn voorganger met een comfortabel rijgedrag en communicatief stuurwiel, toch hou je best in het achterhoofd dat dit een 1.790 kg zware PHEV is en geen Cooper S. De stille werking van de plug-in hybride aandrijflijn werkt rustgevend, enkel onder zware belasting komt de driecilinder duidelijk hoorbaar tot leven.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Dankzij de toegenomen batterijcapaciteit is de nieuwe MINI Countryman PHEV nog zuiniger dan voordien. Zo haalden we – met de juiste ingesteldheid – een praktijkverbruik van slechts 4,4 liter benzine en 3,2 kWh per 100 km, voor de Belgische delegatie alvast een recordwaarde! Wie dagdagelijks maar 50 km doet (per laadbeurt) kan ongetwijfeld nog (véél) beter doen. De brandstoftank is bij de PHEV wel maar 36 liter (ipv 51 liter) groot wat het maximale rijbereik op 600 km legt, voor de veelrijders blijft de klassieke diesel dan ook interessant.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

De vernieuwde MINI Countryman is de jouwe vanaf 26.700 euro (One) wat ongeveer 1.000 euro meer is dan voordien, de Countryman Plug-in Hybride start bij 40.650 euro. Behalve de gepaste motorisatie moet je ook een Salt, Pepper of Chili uitrustingsniveau kiezen alvorens je aan de packs, personalisatie en losse (en dure!) opties kan beginnen. Om alles toch wat te vereenvoudigen voorziet MINI ook interessante Countryman Docklands en Islington uitvoeringen.

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Voordien had de MINI Countryman Plug-in Hybride het rijk voor zich alleen in het premium plug-in crossover segment, vandaag de dag is er heel wat keuze. Zo is er de Mercedes GLA250e, Volvo XC40 T4 Recharge, Range Rover Evoque P300e en binnenkort een Audi Q3 TFSI e, voor minder geld is er ook een Renault Captur E-TECH Plug-in, Kia XCeed PHEV, Jeep Renegade 4xe, Kia Niro PHEV, Opel Grandland X Hybrid, Peugeot 3008 Hybrid, … De grootste concurrentie komt anderzijds van de BMW X1 xDrive25e, X2 xDrive25e en 225xe Active Tourer … die allemaal dezelfde bouwstenen gebruiken als deze Countryman S E ALL4.

Conclusie
Met een frisse snuit, moderner interieur, extra gadgets/uitrusting en (nog!) meer personalisatie is de opgefriste MINI Countryman ongetwijfeld in staat om ook de volgende jaren de hippe consument te overtuigen met zijn praktisch gebruiksgemak, aangenaam weggedrag en hoogwaardige afwerking. De Countryman Plug-in Hybride profiteert het meeste van deze facelift met een grotere batterijcapaciteit, daardoor is hij niet enkel zuiniger en geraakt hij zuiver elektrisch een pak verder, voldoet hij ook opnieuw aan de strengere plug-in hybride fiscale regelgeving (inclusief voordelen). Steevast opladen (en voldoende budget bijeenrapen) is en blijft wel dé boodschap.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Groter elektrisch rijbereik (50+ km)
+ Ontelbare personalisatiemogelijkheden
+ Hoge(re) koetswerkbouw (= gemakkelijk instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Aangenaam (comfortabel) weggedrag en direct stuurgevoel
+ Zéér zuinig (mits veel opladen)
+ Ruim/praktisch
+ Fiscaal (opnieuw) aantrekkelijk

– Prijs/optiebeleid
– Kleine(re) brandstoftank (36 liter)
– Soundtrack benzinemotor onder belasting
– Remenergierecuperatie niet instelbaar
– Interne concurrentie

Rijtest: MINI Countryman S E Plug-in Hybride facelift PHEV (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...