Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)Stijlvol, luxueus, hightech en net wat praktischer, de gloednieuwe Mercedes A-Klasse Berline is klaar voor het nodige succes.

Onder het motto “het ijzer smeden wanneer het heet is” heeft Mercedes de laatste jaren sterk ingezet op haar compacte gamma wat de Duitse autobouwer duidelijk geen windeieren legde. Van het saaie/grijze bompa imago is al enkele jaren geen sprake meer en menig young potentional kiest nu vol overtuiging voor een leasewagen met een Ster voorop, dat was ooit toch anders.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

Behalve de A-Klasse hatchback creëerden de CLA Coupé, CLA Shooting Brake en GLA crossover de nodige (jeugdige) interesse voor Mercedes, sinds de vierde generatie A-Klasse (uit 2018) mogen we daar nog een GLB crossover en A-Klasse Berline bijrekenen. Die compacte vierdeurs berline koetswerkvorm doet het in andere regio’s bijzonder goed, de Europese consument loopt er anderzijds niet écht warm voor. Mercedes had natuurlijk al de lifestyle CLA Coupé vierdeurs als hip alternatief voor de A3 Berline, hopelijk weten ze in Stuttgart goed om te gaan met deze interne concurrentiestrijd. Wanneer je een CLA en A-Klasse Berline naast elkaar zet zijn de verschillen wel snel duidelijk.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

De A-Klasse Berline (codenaam: V177) is tot aan de B-stijl identiek aan de hatchback, de klassieke kofferklep zorgt voor net wat meer hoofdruimte achteraan, een grotere laadvolume (420 liter) en een verbeterde aerodynamische vormgeving wat – samen met de minuscule gewijzigde bumpers/spoilers rondom – een gunstige invloed heeft op het verbruik.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

Behalve wit, zwart en een resem grijstinten zijn er ook kleurrijke mogelijkheden voorhanden, qua velgen mag je kiezen tussen 16” en 19” exemplaren terwijl de A-Klasse Berline er qua looks (nog meer) op vooruit gaat met het Style, Progressive of AMG Line uitrustingsniveau. De testwagen deed het met die laatste in combinatie met 18” lichtmetalen velgen, Iridium Silver lakkleur, krachtige/slimme Multibeam LED lichtblokken en inklapbare zijspiegels.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

De A-Klasse Berline volgt de rest van het compacte gamma inzake interieurdesign. Meest opvallende feature is het digitale dashboard dat mooi overloopt in het infotainmentsysteem, optioneel groeien beide schermen van 7” tot 10,25”. De afwerking is de term premium waardig (op de fragiele plastieken automaathendel na!) terwijl er ook hier diverse mogelijkheden zijn qua interieurafwerking.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

Het haarscherpe infotainmentsysteem omvat standaard het MBUX systeem met diverse moderne gadgets (DAB radio, 3D navigatie, Apple CarPlay / Android Auto compatibiliteit, de Energizing Comfort sfeerthema’s, …). Bijbetalen voor de “augmented reality navigatiehulp” is een aanrader! Met de Hey Mercedes uitspraak start je handige spraakcommando’s die na verloop van tijd (het systeem is zelflerend) steeds beter en beter gaan werken. Het multifunctionele stuurwiel en handige touchpad helpen je desgewenst ook vooruit al bespeuren we ook hier enkel (te) moderne USB-C poorten.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

Het motorengamma van de A-Klasse Berline omvat de gekende benzinemotoren (A180, A200, A220 en A250, van 136 pk tot 224 pk) en diesels (A180d, A200d, A220d en A220d, van 116 pk tot 190 pk). Daarnaast is er de A35 AMG topversie (306 pk) terwijl de A250e plug-in hybride (218 pk) ongetwijfeld de interesse zal wekken van de milieubewuste leaserijder met een CO2 uitstoot van 24 g/km en 60 km zuiver elektrisch rijbereik! Afhankelijk van je motorisatie krijg je een manuele zesbak of automaat met 7 of 8 verzetten, sommigen komen met 4MATIC vierwielaandrijving.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

De geteste Mercedes A200 Berline rekent op de 1.3-liter viercilinder benzinemotor met 163 pk / 250 Nm (119 g/km CO2), optioneel in combinatie met de 8-traps automaat met dubbele koppeling. In de meest gunstige omstandigheden lukt een 0-100 sprint in 8,1 seconden en is een topsnelheid van 230 km/u mogelijk. Met een rustige rijstijl kan je een praktijkverbruik realiseren van ongeveer 6,3 liter (dankjewel cilinderuitschakeling en een enthousiaste start/stopfunctie!) wat tezamen met een brandstoftank van 43 liter zorgt voor een werkbaar rijbereik (600+ km).

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

De A-Klasse Berline is 11 centimeter langer dan de klassieke A-Klasse, qua rijgedrag is er weinig tot geen verschil tussen beiden. De precieze/directe besturing creëert de nodige feedback terwijl het onderstel (standaard multilink achteraan) ook duidelijk communiceert wat er aan het gebeuren is, op kwalitatief asfalt overheerst het comfortgehalte. De benzinemotor en automaat werken prima samen en leveren gezonde prestaties, toch wanneer je rustig omgaat met het gaspedaal want onder stevige belasting durven ze zich wel eens te verslikken. Instelbare Dynamic Select rijmodi of niet, voor een écht dynamische rijbelevenis moet je toch richting de krachtigere motorisaties, bij voorkeur tezamen met de inclusief instelbare dempers en nog straffere sportophanging.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

De nieuwe A-Klasse Berline profiteert van allerhande veiligheidsnufjes en rijhulpmiddelen die enkele jaren geleden nog voorbehouden werden voor de hoger gepositioneerde modellen wat het belang van de compacte modellen voor Mercedes  nogmaals benadrukt! De noodremhulp, actieve afstandsassistent (lees: cruise control), verkeersbordenherkenning, achteruitrijcamera en actieve spoorassistent zijn standaard, die laatste durft soms ingrijpen met (te) bruuske commando’s. Nog meer gadgets zijn er in de vorm van het handige head-up display, keyless go, adaptieve grootlichtassistent, 360° camera, automatische Parktronic parkeerhulp en een dodehoekverklikker.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

Mercedes vraagt minstens 28.314 euro (A180) voor een A-Klasse Berline. De A-Klasse hatchback is minder dan 1.000 euro goedkoper, de CLA Coupé is dan weer 2.500 euro duurder. Een A200 Berline heb je vanaf 30.613 euro terwijl de testwagen uiteindelijk aftikte op een stevige 47.407 euro.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

Afgezien van de Toyota Corolla Berline (vanaf 26.380 euro) en Mazda3 Sedan (vanaf 26.390 euro) focust Mercedes zich met de vierdeurs A-Klasse voornamelijk op de Duitse premiumconcurrentie in de vorm van de Audi A3 Berline (vanaf 27.200 euro) en BMW 2 Reeks Gran Coupé (vanaf 30.150 euro).

Conclusie
De nieuwe A-Klasse Berline (ook wel Sedan of Limousine genoemd) is de zevende toevoeging aan het bijzonder populaire compacte gamma van Mercedes. Die traditionele koetswerkvorm zorgt voor wat meer hoofd/bagageruimte dan de klassieke hatchback maar écht populair zijn dergelijke modellen hier niet. Bovendien heeft Mercedes met de (duurdere) CLA alreeds een compacte vierdeurs in de aanbieding, een luxeprobleem dat ze proberen op te lossen door te focussen op hun sportieve flair (CLA) en comfortabele/functionele inborst (A-Klasse Berline). Interne concurrentie of niet, de strakke A-Klasse Berline weet te overtuigen met een knappe vormgeving, hoogwaardige afwerkingsgraad, hightech interieur, aangenaam weggedrag, moderne rijhulp/gadgets … en een stevig prijskaartje.

Overzicht:
+ Knappe vormgeving
+ Hypermodern interieur/infotainmentsysteem (MBUX)
+ Praktisch/ruim
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Aangename en vlotte A200 benzinemotor
+ Nauwkeurig weggedrag
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets

– Prijs/optiebeleid
– Straffe demping (zeker met 18” velgen op slecht wegdek)
– Bruuske remacties rijhulp
– Interne concurrentie
– Materiaalkeuze automaathendel?

Rijtest: Mercedes A-Klasse A200 Berline 163 pk V177 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem