Rijtest: Mercedes CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)Ook de nieuwe Mercedes CLA Coupé trekt de aandacht naar zich toe met het knappe (sexy!) vierdeurscoupé lijnenspel!

Nadat Mercedes met de CLS in 2004 eigenhandig het vierdeurs coupé segment (inclusief behorend succes) uitgevonden had probeerden ze hetzelfde met hun compacte modellen. Zo kregen we een CLA Coupé en praktische CLA Shooting Brake op basis van de A-Klasse hatchback. Het mag dan rationeel gezien onlogisch zijn dat stijl en looks primeren op gebruiksgemak, toch rolden er maar liefst 750.000 exemplaren van de band in Kecskemét (Hongarije).

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

Logischerwijs lanceerde Das Haus dan ook een nieuwe generatie CLA Coupé (codenaam: C118) en CLA Shooting Brake (X118), wederom rekenen ze op de bouwstenen van de A-Klasse. Met de typerende shark nose grille, smalle lichtblokken (inclusief unieke LED signatuur), subtiele spoiler en sterk aflopende daklijn kan de nieuwe CLA pronken met een knappe lijn. Nog knapper wordt het als je gaat shoppen in de riante personalisatiegids zoals het Polar White testexemplaar met AMG Line, Night Pack (zwarte accenten) en 18” lichtmetalen velgen hier mooi etaleert.

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

De A-Klasse en CLA mogen dan aan de buitenzijde dag en nacht verschillen, wanneer je vooraan plaatsneemt ogen ze zo goed als identiek. Hier prijken dus ook twee riante/haarscherpe beeldschermen die mooi in elkaar overlopen en dienst doen als digitale tellerpartij en infotainmentsysteem. Onder de MBUX noemer krijg je zo een multimediaal geheel met diverse bedieningsmogelijkheden en functionaliteit. Denk aan DAB+, slimme navigatie met augmented reality hulp, Apple CarPlay / Android Auto en de Energizing sfeerthema’s. Het hightech interieur profiteert ook van een hoogstaande afwerking en dito materiaalkeuze, de glimmende pianolak laat wel duidelijke gebruiksporen achter.

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

De nieuwe Mercedes CLA is bijna 5 centimeter langer én breder dan voordien wat een gunstige invloed heeft op de binnenruimte. Achterin zouden we dat niet direct als royaal omschrijven waar wel net wat ruimer/aangenamer, de aflopende daklijn fnuikt wel nog steeds de hoofdruimte. De koffer is met 460 liter zowaar 10 liter minder groot als voordien, wel is de kofferopening véél groter (26 cm!) waardoor het praktisch vernuft sterk toeneemt. Al doet de CLA Shooting Brake dat logischerwijs nog beter!

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

Het motorengamma omvat een CLA180 (136 pk), CLA200 (163 pk), CLA220 (190 pk) en CLA250 (224 pk) aan benzinezijde, dieselen kan met de CLA180d (116 pk), CLA200d (150 pk) en CLA220d (190 pk). Daarnaast is er ook een CLA250e plug-in hybride (215 pk) terwijl het AMG aanbod een CLA35 (306 pk), CLA45 (387 pk) en CLA45 S (421 pk) topversie omvat. Als alternatief voor de manuele zesbak is er een zeven/achttraps automaat en op de tweeliter versies kan je 4MATIC vierwielaandrijving krijgen ipv voorwielaandrijving.

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

De geteste CLA180 rekent op een 1.3-liter viercilinder turbobenzine met 136 pk / 200 Nm (133 g/km CO2) waarmee vanuit stilstand in 9,3 seconden naar 100 km/u geraakt en bij 216 km/u de topsnelheid bereikt. Mercedes meent dat 5,9 liter benzine volstaat per 100 km, in de praktijk kwamen we op 6,4 liter uit. Het rijbereik schommelt dankzij een 50 liter brandstoftank rond de 700 km.

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

De sportieve vormgeving kan in de CLA180 motorisatie misschien niet alle (hoge) verwachtingen inlossen, daarvoor moet je richting de krachtigere uitvoeringen. Wel krijg je hier een communicatief stuurgevoel met een levendig weggedrag (oa grotere spoorbreedte en lager zwaartepunt) terwijl het comfortgehalte (dankjewel multilink ophanging achteraan!) sterk aanwezig blijft in combinatie met een stille loopcurve. Of komt dat eerder door de hoogwaardige geluidsdemping?

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

De handmatige versnellingsbak schakelt direct … maar een dergelijke compact premium coupé is misschien nog beter (lees: comfortabel en luxueuzer) met een automaat. En als je zelf graag de prioriteiten stelt (comfortabel of dynamisch) is de optionele adaptieve ophanging ook zeker een aanrader. Maar of het nu een CLA180, CLA250 4MATIC of CLA220d kilometervreter zal worden, altijd opletten bij (stevige) verkeersdrempels, de lange/lange overhang vooraan (lees: neus) maakt sneller contact dan je zou denken/willen!

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

De CLA mag zich dan nog onderaan het Mercedes’ gamma situeren, op vlak van rijhulp, veiligheid en gadgets is er heel wat mogelijk. De basisuitrusting omvat alvast Active Brake Assist (noodremassistentie) en een actieve spoorassistent (die soms behoorlijk abrupt ingrijpt!) maar in de optielijst kan je terecht voor ondermeer adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, keyless go, 360° parkeerhulp, head-up display, LED sfeerverlichting en het heerlijk klinkende Burmester Surround Sound System.

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

Iets te enthousiast door die lange (maar aantrekkelijke) optielijst gaan zal serieuze financiële gevolgen hebben. Je hebt al een CLA vanaf 30.855 euro (CLA180) of 32.428 euro (CLA180d), onze testwagen was uiteindelijk net geen 43.000 euro waard. Enkele jaren geleden had je daarvoor een E-Klasse!

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

De klassieke A-Klasse hatchback heb je al vanaf 25.168 euro, een soortgelijke CLA motorisatie is ongeveer 3.000 euro duurder. Maar toch is het vooral de gloednieuwe A-Klasse Berline (vanaf 28.314 euro) die in het vaarwater van de CLA komt, benieuwd of beide compacte modellen elkaars verkoop zullen beïnvloeden. Liever geen Ster voorop? Dan behoren de BMW 2 Reeks Gran Coupé en Audi A3 Berline tot de kanshebbers.

Conclusie
In navolging van de nieuwe A-Klasse lanceert Mercedes uiteraard een tweede generatie CLA Coupé, een knap (sexy?!) gestileerde vierdeurs coupé die zowaar groter uitvalt dan een C-Klasse. De aflopende daklijn vraagt wel nog steeds een opoffering inzake hoofdruimte achterin, gelukkig doet de praktische CLA Shooting Brake dat net wat beter. Binnenin is zowel de materiaalkeuze als afwerkingsgraad de term premium waardig, het MBUX infotainmentsysteem, haarscherp digitaal dashboard en vele rijhulp maken minstens evenveel indruk. Wat ook wel mag met dergelijke (optie)prijzen! Naast de lifestyle looks komt de comfortabele CLA180 met een uitgesproken portie rijdynamiek, al zullen krachtige motorisaties dat talent (nog) beter in de verf kunnen zetten. De moeilijke positionering met de (goedkopere!) A-Klasse Berline maakt het CLA verhaal wel wat (te?) ingewikkeld…

Overzicht:
+ Knappe/sportieve verschijning (zeker in AMG Line uitvoering)
+ Interieurafwerking
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, multimedia, …
+ Aangename CLA180 benzinemotor (zuinig, alert, vlot, stil, …)
+ Strakke manuele versnellingsbak
+ Perfect compromis tussen comfort en rijdynamiek

– Verkeersdrempel onvriendelijk
– Prijs/optiebeleid
– Afstelling rijhulp
– Beperkte hoofdruimte achterin
– Interne concurrentie

Rijtest: Mercedes CLA CLA180 Coupe 136 pk C118 (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem