Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)Met de nieuwe A35 AMG voegt Mercedes nog een pretraket toe aan de riante hot hatch familie!

De derde Mercedes A-Klasse (2013) bezorgde Das Haus een ongezien succes. Niet enkel creëerden ze een aantrekkelijke instapper die eindelijk écht een vuist kon maken tegen de concurrentie, na de klassieke hatchback volgde ook diverse koetswerkvormen (crossover, vierdeurs coupé, …) die allemaal het nodige succes oogsten. Op sportief vlak zag een A45 AMG het daglicht maar met 360 pk blijkbaar wat te krachtig en liet daardoor teveel (commerciële) ruimte onbenut, zo getuige de introductie van een A35 AMG op basis van de nieuwe A-Klasse!


Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

Zoals de lagere numerieke waarde doet vermoeden heeft de Mercedes-AMG A35 wat minder vermogen, ook qua visuele uitstraling is het Topradioooo gehalte hier minder sterk aanwezig. Toch bemerken we een nieuwe grille, 18” lichtmetalen velgen, subtiele spoiler, sportieve diffusor, twee uitlaatmonden en de nodige AMG badges.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

Een felle koetswerkkleur zoals Jupiter Red maakt de A35 AMG alvast een pak blitser, desgewenst aangevuld met het optionele Aerodynamica pack, striping, 19″ velgen, verduisterde ruiten en de dynamische Multibeam LED lichtblokken.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

De nieuwe A-Klasse pakt stevig uit met een modern en hoogtechnologisch interieur, denk aan het digitale dashboard en haarscherpe infotainmentsysteem dat mooi in elkaar overloopt, multifunctioneel stuurwiel, het handige MBUX systeem (met ondermeer augmented reality hulp voor de navigatie, functionele spraakcommando’s, Apple CarPlay / Android Auto, …) en uiteraard de hoge afwerkingskwaliteit en premium materiaalkeuze. De A35 AMG voegt daar diverse unieke accenten aan toe zoals sportieve zetels (met zowel de nodige steun als comfort), contrasterende rode stiknaden en véél alcantara/chroom. Al stellen we nog steeds vragen bij de fragiele automaathendel en de aanwezigheid van énkel (te?) moderne USB-C poorten.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

Behalve de sportieve uitstraling, potente krachtbron en hightech interieur komt de A35 AMG ook relatief bruikbaar voor de dag. Met de grotere wielbasis van de nieuwe A-Klasse is er achterin meer beenruimte voorhanden terwijl de koffer (dankzij tweedelige achterlichten) nu tot 370 liter bagage slikt, met de achterbank plat kan dat zelfs 1.210 liter worden.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

De 2.0-liter benzinemotor uit de Mercedes-AMG A35 is een doorontwikkeling van de nieuwe M260 viercilinder uit de A220 en A250, voorin ligt er dus geen exclusief AMG motorblok (inclusief handtekening) zoals bij de rest van het sportieve gamma uit Affalterbach. Desondanks heb je met 306 pk / 400 Nm (179 g/km CO2 WLTP) niet direct reden tot klagen, dankzij de 7-traps AMG SPEEDSHIFT DCT sportautomaat en standaard 4MATIC+ vierwielaandrijving kan je vlotte 0-100 sprintjes trekken (met Race Start!) in 4,7 seconden en tot 250 km/u doorknallen. Bij dergelijke hete hatches is je rechtervoet de bepalende factor voor het verbruik, vermoedelijk zal dat tussen de 9 en 10 liter benzine schommelen waarmee het rijbereik op 500 km ligt.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

De vorige A45 AMG was een bijzonder harde hooligan, deze A35 AMG pakt het iets beschaafder en vooral comfortabeler aan. Zeker als je de adaptieve AMG RIDE CONTROL ophanging aanvinkt op de bestelbon, een aanrader in combinatie met de optionele 19” velgen. In de Sport+ rijmodi ontwaken de AMG genen pas écht en wanneer de omstandigheden het toe laten kan je behoorlijk ver/vlot gaan dankzij de vele rijhulpmiddelen, razendsnelle automaat (inclusief flippers), grijpgrage remmen, feilloze wegligging (maximaal 50% van het vermogen gaat naar de achteras), directe besturing en de immer alerte turbobenzine. Allemaal met de nodige vocale ondersteuning.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

Al is het wel snel duidelijk dat deze A-Klasse véél meer potentieel in zich heeft, daarvoor moet je wel richting de knotsgekke A45 en A45 S topversies. De A35 AMG is daardoor de betere allrounder maar wil je een dergelijk compromis maken wanneer je voor een AMG kiest? De 224 pk sterke A250 in AMG Line kan misschien ook soelaas brengen.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

Met de A35 heeft Mercedes-AMG een nieuwe instapper beschikbaar maar verwacht geen financiële toegevingen, zo ligt de vanafprijs van 51.909 euro alvast hoger dan de A45 AMG van weleer! En dan moet je nog door de lange en bijzonder aantrekkelijke optielijst… In het geval van de testwagen kwam daar nog ondermeer DAB+ radio, automatische parkeerassistent met 360° camera, panoramisch schuifdak en een verbeterde rijassistentie bij waardoor het prijskaartje op 62.700 euro uitkwam.

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

Een soortgelijke 35 AMG motorisatie is ook beschikbaar in de A-Klasse Berline, CLA, CLA Shooting Brake, GLA en GLB terwijl je voor minstens 66.490 euro bij je favoriete Mercedes verdeler ook kan gaan praten omtrent een A45 AMG. Daarbuiten komen de BMW M135i xDrive, MINI Clubman JCW, Ford Focus RS, Volkswagen Golf R en Audi S3 Sportback in de kijker, al wachten we nog op een nieuwe versie van die twee laatsten.

Conclusie
Met de 35 AMG lanceert Mercedes een nieuwe instapper voor de – alreeds riante – AMG familie om zo een perfect alternatief te creëren voor de gevestigde hot hatches. Net zoals een reguliere A-Klasse kan de A35 AMG terugvallen op knappe looks, hoogtechnologisch interieur en handige rijhulp/veiligheidssystemen, hier voorzien van een extra sportieve vormgeving. De 306 pk sterke benzinemotor blaakt van gezondheid en levert puike – en vooral toegankelijke – prestaties al wordt het hier nooit zo spannend/intens/brutaal als bij de A45 AMG en soortgenoten. Het verbruik is anderzijds wél stevig maar is dat een logische eigenschap van een dergelijke Duitse premium pretraket, idem dito voor het prijs/optiebeleid.

Overzicht:
+ Blitse vormgeving
+ Prestaties
+ Stuurgevoel
+ Soundtrack (zeker in Sport+!)
+ Wegligging
+ Afwerking / materiaalkeuze

? Te braaf

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Plastieken automaathendel
– Enkel USB C poorten

Rijtest: Mercedes-AMG A35 4MATIC+ 306 pk hot hatch (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem