Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]Met een logische(re) naamgeving, nieuwe bumpers/verlichting en een modern interieur is de vernieuwde Mercedes A-Klasse klaar voor een tweede succesronde!

The best or nothing. Dat is sinds enkele jaren de slogan waarmee Mercedes-Benz zich recentelijk tot #1 qua verkoopcijfers wist te knokken in het Duitse premiumsegment. Een indrukwekkende prestatie die ze in vooral in München toch met een zure pil moesten slikken, ook in Ingolstadt zouden ze maar al te graag willen ruilen.

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Die succesvolle veroveringstocht enkel toeschrijven aan de A-Klasse zou de rest van het brede gamma teveel oneer aandoen, toch speelde de benjamin van Mercedes een prominente rol. Vroeger had Stuttgart weinig tot geen succes bij de jeugd met hun te grote / te dure modellen, de toenmalige A-/B-Klasse’s waren ook eerder iets voor de gezegende leeftijd dan voor de young potentials. In 2012 werd dat rechtgezet met een strakgelijnde compacte Mercedes die op zijn beurt de weg vrijmaakte voor een stoere SUV afgeleide (GLA-Klasse) en strakke vierdeurs coupé (CLA-Klasse). Dat deze zelfs AMG uitvoeringen meekregen hadden we nooit durven dromen, jammer wel dat die A-Klasse Cabrio er nooit kwam.. Met dit breed en vooral jeugdig aanbod aan de onderzijde van het Mercedes gamma kregen de overige modellen wat ruimte om zich groter/duurder te positioneren.

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Maar niemand is het eeuwige leven gegeven dus moest Mercedes sowieso op een dag aan de slag om de A-Klasse wat bij te schaven met kleine facelift, “new generation” aldus de marketeers. Dat gebeurde intussen naar aanleiding van het Autosalon van Frankfurt in 2015, beide CLA’s ondergingen intussen een soortgelijke update. De GLA staat nog op de to-do lijst. Ingrijpende dingen staan daar overigens niet tussen, de gefacelifte A-Klasse’s onderscheiden zich met een nieuwe voorbumper, strakke grille en andere lichtblokken (voor/achteraan). Tweemaal kijken of Product Specalist worden bij Mercedes is dus de boodschap. De vele personalisatiemogelijkheden en/of packs maken het er bovendien niet gemakkelijker op, met voldoende budget maak je zelf van de instapper een blitse verschijning die iedereen’s aandacht trekt! Naast diverse nieuwe velgen is de groene koetswerkkleur Elbaiet Green de belangrijkste nieuwkomer in de configurator, wie échte blingbling zoekt buiten het AMG gamma kan de Motorsport Edition versie krijgen met spoilers, dikke velgen en de groene/grijze Petronas lakkleur zoals Lewis en Nico!

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Ook binnenin de vernieuwde A-Klasse is het even zoeken naar de nieuwigheden van deze facelift. De materiaalkeuze en afwerkingsgraad staan nog steeds op punt (het is en blijft een Mercedes) en ook hier heb je als veeleisende consument veel keuze uit stof, leder, chroom, glimmende pianolak en alcantara. De centrale boordcomputer en het grote(re) 8″ infotainmentsysteem zijn scherper dan ooit, na een korte leerperiode ben je blindelings in staat om het COMAND systeem optimaal te gebruiken. In de basisvorm krijg je wel een twijfelachtig navigatiesysteem (TomTom?) met de felste kleuren die er bestaan, niet direct het premium gevoel dat bij de rest van de wagen heerst. Gelukkig doet het goed zijn ding.. De koffer slikt op zijn beurt 341 liter bagage en met de achterbank plat stijgt de laadcapaciteit tot 1.157 liter.

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Op vlak van motorisaties blijft het aanbod van de Mercedes A-Klasse ongewijzigd op een nieuwe instapper na, dankzij gerichte aanpassen zijn sommigen naast krachtiger ook zuiniger! Aan benzinezijde hebben we de nieuwe A160 (102 pk / 180 Nm), A180 (122 pk / 200 Nm), A200 (156 pk / 250 Nm) en A250 Sport (218 pk / 350 Nm) terwijl de diesels hun CDI badge verliezen in ruil voor een logischere d. Je hebt de keuze uit een A160d (90 pk / 240 Nm), A180d (109 pk / 260 Nm), A200d (136 pk / 300 Nm) en A220d (163 pk of 177 pk / 350 Nm). Voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak zijn de logische keuze, voor de meerwaardezoekers is er ook een automaat met dubbele koppeling voorhanden net zoals 4MATIC vierwielaandrijving voor sommige (top)versies. Ook na de facelift blijft Mercedes rekenen op hun strategische samenwerking met Renault voor het leveren van de compacte krachtbronnen (A160d & A180d), de Duitsers gaan er wel prat op dat ze deze viercilinders grondig aanpassen aan hun hoge normen & waarden. De Mercedes-AMG A45 4Matic blijft de topper van dit aanbod en heeft nu 381 pk en 475 Nm, daarmee is deze hot hatch sneller dan je zou denken..

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Wij trokken heel wat aandacht met onze vernieuwde A200d met automaat, een zeer aangename combinatie op wat twijfels na op lage snelheid. Voor de befaamde stoplichtsprint heb je hiermee 9,3 seconden nodig en 210 km/u is de topsnelheid, meer dan voldoende voor het dagdagelijkse verkeer. Het theoretisch verbruik van 4,1 liter per 100 km diesel en 106 CO2 / km haalden we niet, toch kan je onder de zes liter duiden met een beetje zelfbeheersing. Interessant(st)e technische nieuwkomer is de adaptieve ophanging met het Dynamic Select systeem, zo kan je naast Comfort ook opteren voor Sport, Eco of een eigen configuratie. Geen wereld van verschil maar wel aangenaam om zelf het innerlijk van de wagen te bepalen. Comfort is de logische keuze maar soms mag de lat wat hoger liggen met een dynamischer stuurgevoel, vlottere automaat en directe vermogensopbouw, dat in combinatie met een bochtenrijke omgeving en je beseft weer dat dit onderstel tot meer in staat is. Maar diesel plus sportiviteit is ook hier een vreemde keuze, zeker onder belasting maakt de viercilinder dat goed duidelijk.

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Jouw lokale Mercedes concessiehouder vraagt minstens €23.716 voor een A-Klasse, dan krijg je een A160 ter beschikking die er veel minder sexy uitziet als onze knappe testwagen. Aan benzinezijde lopen de prijzen door tot €40.535 voor de A250 en €50.215 voor de A45 AMG, bij de diesels schommelt het vernieuwde A-Klasse gamma tussen €24.684 (A160d) en €33.759 (A220d). Maar staar je niet blind op deze vanafprijzen, die loopt best vlot op zelfs zonder je best te moeten doen dankzij een prijzig optiebeleid. Onze testwagen was op zijn beurt goed voor meer dan €40.000, gelukkig zijn er interessante uitvoerigen voor de zakelijke markt!

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

De traditionele concurrentie voor de Mercedes A-Klasse situeren we uiteraard in Duitsland met de Audi A3 Sportback en BMW 1-Reeks, toevallig beiden ook recentelijk voorzien van een “moeilijk te ontdekken” facelift. Wie minder gefortuneerd is om binnen de premiummerken te shoppen heeft geluk, het reguliere C-segment is nog steeds bijzonder ruim met de Volkswagen Golf nog steeds als referentie. Maar vergeet ook zeker de Ford Focus, Renault Mégane, Opel Astra en Volvo V40 niet terwijl de Aziatische constructeurs ook meer dan hun best doen met ondermeer de Mazda3, Hyundai i30, Kia Cee’d, Nissan Pulsar, Toyota Auris, …

Conclusie
De leukste Mercedes A-Klasse is en blijft die knotsgekke (en nog krachtigere!) A45 AMG maar Das Haus rekent toch vooral op de zuinige benzine’s en efficiënte diesels, zoals onze bloedrode A200d, voor de continuïteit van de goede verkoop. Die situeert zich voornamelijk in het zakelijke segment waar het (jeugdige) cliënteel zich wel kan vinden in de dynamische vormgeving van de kleinste Mercedes, dat de visuele verschillen eerder beperkt zijn lijkt een verder succes niet in de weg te staan. Hetzelfde kunnen we zeggen over het uiteindelijke prijskaartje dat behoorlijk snel – lees: zééér snel – oploopt, zelfs in het C-segment is dat de keerzijde van die premium badge!

Overzicht:
+ Succesvolle verjonging van het gamma
+ Knappe looks
+ Hoogwaardige / verzorgde interieurafwerking
+ Dynamisch weggedrag / adaptieve demping (“Dynamic Select”)
+ Verregaande personalisatie

– Weinig verschil met voorganger (?)
– Reactiesnelheid automaat op lage snelheid
– Dieselsoundtrack (koudstart / onder belasting)
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: Mercedes A-Klasse facelift [A200d]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem