Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)Kan de nieuwe BMW M135i xDrive de grote schoenen van zijn geprezen voorgangers vullen?

Voor de derde generatie 1 Reeks (F40) rekent BMW op een volledig nieuw recept. Een smakelijke cocktail van hoogwaardige afwerking/materiaalkeuzes, moderne gadgets, extra gebruiksgemak en het nodige comfort. Al hebben de diehard fanboys het ongetwijfeld moeilijk met de technische basis (lees: voorwielaandrijving!), de nieuwe vormgeving (inclusief geconstateerde grille) en het ontbreken van een zescilinder in het topmodel. De driedeurs Sportshatch is ook verdwenen, de THE 1 kan je enkel krijgen als praktische vijfdeurs variant al is er ook nog een vierdeurs 2 Reeks Gran Coupé die gebruik maakt van dezelfde bouwstenen.

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Die eerdergenoemde fanboys nemen anderzijds maar een héél klein deel van de verkoop voor hun rekening, de grote volumes situeren zich voornamelijk in het zakelijke segment en daar hechten ze meer belang aan het ijzersterke imago en premium uitstraling. En voor wie méér wil dan enkel de blitse M Line looks kan zeker zijn ding vinden in het M135i topmodel.

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

De nieuwe BMW M135i komt sportief voor de dag zonder te overdrijven met de unieke grille, blauwe remklauwen, 18” of 19” velgen, LED lichtblokken, subtiele spoiler en een dubbele uitlaat naast de vele M badges in een bronzen accentkleur. Wie nog extremer wil gaan – en het Topradio gehalte van bepaalde concurrenten wil evenaren – kan terecht bij de M Performance Parts catalogus. Maar het kan ook relatief subtiel zoals de Saphirschwarz testwagen hier mooi aantoont.

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Ook voor het interieur van de M135i kiest BMW logischerwijs voor een meer sportieve afwerking en materiaalkeuze, de hoogstaande bouwkwaliteit en digitale revolutie (haarscherp 10,25” digitaal dashboard en modern 10,25” infotainmentsysteem) is identiek aan een reguliere 1 Reeks. Via de optielijst kan je het geheel nog beter/luxueuzer/moderner aankleden, de optionele M Sportzetels zijn zeker een aanrader!

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Dankzij de nieuwe architectuur biedt deze 1 Reeks méér binnen/kofferruimte dan voordien, zeker op de achterbank profiteer je van extra plaats (+30 mm) voor benen/knieën. De koffer biedt plaats voor 380 liter bagage en met de optionele (!) neerklapbare achterbank (40:20:40) kan dat desgewenst oplopen tot 1.200 liter.

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Geen keuze meer inzake transmissie of aandrijving, de BMW M135i komt steeds met de 2.0-liter viercilinder Twin Power Turbo die voor 306 pk / 450 Nm (176 g/km CO2 WLTP) zorgt. Samen met de 8-traps sportautomaat (inclusief schakellepels achter het sportstuurwiel), xDrive vierwielaandrijving en launch control lukt de 0-100 sprint in 4,8 seconden en ligt de topsnelheid op 250 km/u. Wie moeite doet kan relatief zuinig voor de dag komen (+- 8 liter) maar reken bij een M135i toch maar op een gemiddeld verbruik van gemakkelijk 9 à 10 liter benzine per 100 km. Daarmee ligt het rijbereik op ongeveer 500 km dankzij een brandstoftank van 50 liter.

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Dankzij de slimme vierwielaandrijving, perfect afgestelde Aisin automaat met dubbele koppeling en adequate remmen kan de BMW M135i xDrive diens gezonde prestatiedrang combineren met de nodige bruikbaarheid. Qua karakter kan de viercilinder wel niet tippen aan de speelse betrokkenheid van voordien terwijl de sobere soundtrack – dankjewel strengere uitstootnormen… – nogmaals heimwee naar vroeger oproept. De Comfort en Sport rijmodi zorgt voor een toepasselijke focus inzake stuurgevoel, gaspersons, stabiliteitscontrole, adaptieve dempers, …

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Wanneer het tempo de hoogte ingaat wordt het duidelijk dat de BMW ingenieurs het onderste uit de kan hebben gehaald. De M Sports steering mag gerust nog net wat communicatiever maar met de nodige ruimte voorhanden kan je écht hard gaan met de M135i. In een “bochtenrijke omgeving” bewijzen het mechanische sperdifferentieel en toegenomen koetswerkstijfheid direct hun dynamische meerwaarde. Het bijhorende angstzweet achteraf zal ook minder sterk aanwezig zijn wanneer je de limieten opzoekt.

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Dergelijke situaties zijn hetgeen waarvoor je een M135i koopt, met een resem actieve rijhulpmiddelen hoeft het gelukkig niet altijd hard te gaan. Zo creëer je extra comfort met ondermeer de adaptieve cruise control met filemodus, automatische parkeerhulp, verzamelde zetels/stuurwiel, automatische kofferklep, groot (en superhandig!) head-up display, Apple CarPlay functionaliteit (en op termijn ook Android Auto!), …

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

De meest toegankelijke BMW 1 Reeks is de 118i aan 27.400 euro, voor een M135i xDrive moet je doorsparen tot minstens 49.300 euro. En zelfs met een stevige basisuitrusting moet je langs de optielijst passeren om te kunnen genieten van adaptieve LED lichtblokken, keyless entry, panoramisch schuifdak, elektrisch verstelbare zetels/inklapbare zijspiegels, DAB radio, … De testwagen was op zijn beurt 62.000 euro waard!

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

De technisch gerelateerde BMW 235i Gran Coupé vraagt 4.400 euro extra voor zijn lifestyle vormgeving al kijken we vooral naar de Duitse premiumrivalen voor dé aangewezen M135i concurrent. Zo levert Mercedes-AMG nagenoeg hetzelfde cijfermateriaal/basis met de A35 (306 pk, vanaf 51.909 euro) én zou de aankomende Audi S3 Sportback zowaar ook op een 306 pk sterke 2.0-liter TFSI viercilinder rekenen. Op basis van die laatste komt Volkswagen dan met de Golf R. Je kan natuurlijk ook op occasiemarkt een jonge (en niet mishandelde) M135i of M140i mét zescilinder zoeken, iets dat met een dergelijk budget ongetwijfeld moet lukken.

Conclusie
Om de dynamische meerwaardezoekers ietwat te sussen lanceerde BMW gelijktijdig met de nieuwe 1 Reeks direct het M135i xDrive topmodel. Zowel voor het interieur als exterieur weet die laatste zich te onderscheiden met subtiele sportieve accenten terwijl de potente viercilinder voor het nodige prestatiepotentieel zorgt. Op vlak van veiligheid, rijhulp, connectiviteit en gadgets maakt de nieuwe M135i indruk terwijl hij ook de nodige punten scoort op vlak van comfort en efficiëntie. En wanneer het hard gaat valt hij ook niet door de mand met dank aan de feilloze wegligging.

Het grootste “probleem” ligt hem natuurlijk bij zijn bejubelde voorganger die het allemaal wat dramatischer (lees: vocale zescilinder) en met méér betrokkenheid (lees: handbak + achterwielaandrijving) klaarspeelde, tot groot jolijt van zijn (duidelijk te beperkte) doelgroep! Tezamen met hun kijken we reikhalzend uit naar de nieuwe M2 en M3!

Overzicht:
+ Subtiele/Sportieve doch ingetogen uitstraling
+ Prestatiepotentieel
+ Afwerkingskwaliteit
+ Feilloze wegligging
+ Vlotte automaat
+ Veiligheid, rijhulp, gadgets, connectiviteit, …

? Minder speels/betrokken/karaktervol als voordien

– Extreme breuk met voorganger (zowel technisch als designmatig)
– Prijs/optiebeleid
– Verbruik bij sportieve rijstijl

Rijtest: BMW M135i xDrive F40 306 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem