Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)De nieuwe BMW 1 Reeks breekt op vele vlakken met zijn (bekroond) verleden al blijft een goed uitgeruste 116d een aantrekkelijke keuze binnen het compacte premium (lease)segment.

De BMW 1 werd gelanceerd in 2004 en zelfs bij de tweede generatie uit 2011 bleven ze in München trouw aan hun uniek en onderscheidend (succes)recept. De compacte 1 was namelijk voorzien van achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak wat desgewenst voor het nodige rijplezier zorgt. Het M135i (en later M140i) topmodel kon je zelfs krijgen met een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor wat sinds jaar en dag garant staat als dé magische en meest smakelijke BMW cocktail. Freude am Fahren zoals ze het zelf perfect verwoorden!

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

Maar aan alle mooie (BMW) liedjes komt blijkbaar een einde. Behalve autojournalisten en een heel select publiek van dynamische meerwaardezoekers had blijkbaar niemand écht iets aan de technisch uitdagende architectuur die bovendien complex(er) en duur(der) was om te produceren. De derde generatie BMW 1 (codenaam: F40) doet het dan ook met het voorwielaangedreven UKL2 platform van de BMW X1 / X2 en MINI Countryman / Clubman.

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

Qua buitenafmetingen is de nieuwe 1 Reeks iets breder (+34 mm), hoger (+13 mm) en korter (-5 mm), dankzij de nieuwe structuur met het motorblok in de breedte werd de langgerekte neus overbodig en krijgen we een gloednieuwe profiellijn. En net zoals bij de X7 en 7-Reeks is de grille vooraan (te) groot uitgevallen. Het meer generieke geheel kan je opfrissen met een riante personalisatiegids met diverse kleuren, velgen en packs zoals we hier zien met de Melbourne Rot koetswerkkleur, LED lichtblokken, 17” lichtmetalen velgen en zwarte omlijsting. De Sportshatch (driedeur) koetswerkvorm is bovendien niet meer beschikbaar, elke 1 is een vijfdeurs Hatch(back)!

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

Daar waar BMW voor een revolutie kiest aan de buiten/onderzijde, blijft het binnenin zoals het was met een gekende layout en een multifunctioneel stuurwiel. Desgewenst verkrijg je – net zoals bij de 3 Reeks en hoger gepositioneerde modellen – een haarscherp Live Cockpit digitaal dashboard en modern infotainmentsysteem met alle hightech gadgets (denk aan Apple CarPlay, DAB radio, slimme navigatie, …)! De iDrive bediening (inclusief handig touchpad) is nog steeds een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Qua gebruikte materialen en afwerkingsniveau doet de Een het bovengemiddeld … maar verwacht niet het befaamde niveau van de BMW topmodellen.

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

Dankzij het nieuwe platform stijgt de praktische bruikbaarheid van de 1 Reeks “significant” aldus de Duitse premiumconstructeur. Zo groeide het koffervolume met 20 liter tot 380 liter bagageruimte, met de achterbank plat (40:20:40) kan dat zelfs 1.200 liter worden. Achterin is er 33 mm méér knieruimte en 19 mm méér hoofdruimte voorhanden, toch tonen anderen in het C-segment aan dat het (nog) beter kan. Het optionele panoramisch glazen (schuif)dak is dan ook een aanrader.

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

De BMW 1 doet het momenteel met een 118i (140 pk) aan benzinezijde, dieselen kan met de 116d (116 pk), 118d (150 pk) of 120d xDrive (190 pk). In standaardvorm is er een manuele zesbak voorhanden, via de optielijst kan je een Steptronic automaat met zeven of acht verzetten krijgen. Een volwaardig M product zal niet meer volgen, daarvoor verwijzen we jullie graag door naar de 2 Reeks Coupé (die wél trouw blijft aan de achterwielaandrijving) en bijhorende M2 derivaten! Het topmodel van de 1 is en blijft dan de M135i xDrive met een 2.0-liter viercilinder, 306 pk / 450 Nm, 8-traps automaat en vierwielaandrijving. Puik cijfermateriaal maar helemaal iets anders dan de M135i / M140i van weleer!

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

Gezien de sterke aanwezigheid van de BMW 1 Reeks op de Belgische fleetmarkt kozen we hier voor een beschaafde 116d motorisatie met handgeschakelde versnellingsbak. De 1.5-liter driecilinder turbodiesel levert 116 pk / 270 Nm (100 g/km CO2) waarmee je voor de 0-100 sprint 10,3 seconden moet incalculeren en bij 200 km/u de topsnelheid bereikt. Zelfs met vlotte snelwegkilometers en tergend traag verkeer op de Brusselse binnenring bleef ons testverbruik binnen de perken met slechts 5,1 liter, met een rustige rijstijl kan dat zeker nog beter. De brandstoftank is 42 liter groot en dat zorgt voor een riant rijbereik van meer dan 800 km!

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

De klassieke 116d (lease)rijder heeft niets te vrezen, deze BMW rijdt zeer comfortabel, aangenaam, vlot/alert en opmerkelijk stil. De manuele versnellingsbak schakelt strak/direct en er staan een resem handige rijhulpmiddelen paraat om de tijd op de E40, E17 of R0 aangenaam te doden. Wie enige voorliefde koesterde voor rijdynamiek kon zich bij de vorige 116d (en alle andere motorisaties) sowieso een pak beter/meer bevredigen, zelfs in de Sport stand mist de nieuweling zowel die sprankel als scherpte in het (dikke) stuurwiel. Een Ford Focus doet dat net wat beter!

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

In ruil voor minimaal 26.950 euro (118i) staat er een BMW 1 Reeks voor je deur, zeker in België geniet dat blauw/witte logo van een ijzersterk (misschien zelfs magisch) imago. Staar je wel niet blind op die vanafprijs want zoals bij alle premiummerken hou je best het nodige extra budget voorhanden als je het wat hoger gaat zoeken in de catalogus. De 116d begint op zijn beurt bij 27.950 euro en zoals wij hem reden werd dat méér dan 40.000 euro. Gezien het premium merkimago en bijhorende restwaarde kunnen we het prijzige optiebeleid nog enigszins vatten maar het na betaling “vrijgeven” van ongevraagd geïnstalleerde opties is een brug te ver!

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

Hét alternatief voor de BMW 1 is de Mercedes A-Klasse die met soortgelijke motoren, uitrusting en prijskaartje komt, daarnaast is er ook nog de Audi A3 die midden 2020 volledig vernieuwd zal worden en dan een waardige concurrent zal zijn. De gloednieuwe Volkswagen Golf en MINI 5-deurs staan in dit segment hoog aangeschreven maar ook met een Ford Focus, Opel Astra, Hyundai i30, Kia Ceed, Renault Mégane, Mazda3 en Toyota Corolla heeft Jan Modaal niet echt te klagen.

Conclusie
Dat BMW haar befaamd recept voor de 1 Reeks (inclusief het nodige rijplezier in compacte verpakking) volledig verloochend voor de derde generatie zal weinig tot geen verschil maken voor de gemiddelde 116d / 118d leaserijder. Die kunnen de (beperkt) toegenomen praktische bruikbaarheid, hoogwaardige interieurindeling en moderne rijhulp/veiligheid/connectiviteit ongetwijfeld méér appreciëren tezamen met het comfortabele weggedrag. Ook omtrent het stevige kostenplaatje zullen ze niet direct inzitten, wel dat de aangename dieselmotor zuinig/stil voor de dag komt en er een riant rijbereik voorhanden is. Maar toch, rationeel gezien kan je al deze kwaliteiten ook verkrijgen bij minder dure merken…

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Afwerkingskwaliteit
+ Comfortabel weggedrag
+ Aangename 116d motorisatie (stil, vlot, zuinig, alert, …)
+ Strakke manuele versnellingsbak
+ Veiligheid, rijhulp, gadgets, connectiviteit, …

? Extreme breuk met voorganger (zowel technisch als designmatig)

– Prijs/optiebeleid (met “vrijgave” dieptepunt)
– Beperkte beenruimte achterin
– Stevige concurrentie
– Mist die befaamde/sprankelende rijdynamiek van voordien

Rijtest BMW 1 Reeks 116d 116 pk F40 (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens