Rijtest: MINI Countryman John Cooper Works (2017)


De MINI John Cooper Works Countryman ontpopt zich tot een ware go-kart SUV.

Racen is de MINI Countryman niet vreemd. Na vele successen met de eerste generatie Countryman in de Dakar-rally wordt ook de nieuwkomer door de woestijn gejaagd. Al hebben die off-road monsters natuurlijk slechts weinig gemeen met het commerciële verkoopkanon. Dichter bij huis wordt de racing pedigree verdedigd door de John Cooper Works variant die net als de andere JCW koetswerkvarianten met de nieuwe generatie kan genieten van een groter motorblok. En in dit geval ook van standaard ALL4 vierwielaandrijving. Na de groene kilometers met de Countryman S-E plug-in hybride hadden we best wat compensatie verdiend!



Net als de brave Countryman-broertjes groeide de JCW 17 centimeter in lengte en 3 centimeter in de breedte. Koetswerkaanpassingen blijven beperkt tot de traditionele saus: een snuifje Chili Red accenten, aangepast bumperwerk met grotere luchtinlaten, 18-inch lichtmetaal om op smaak te brengen en afgewerkt met een overdaad aan badges. Ook binnenin tiert de drielettercombinatie welig, het voornaamste onderscheid wordt hier toegewezen aan de knappe – doch ook wat krappe – John Cooper Works sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen.

Interessanter wordt het onder de motorkap. Niet langer een 1.6, maar voortaan een 2.0-liter viercilinder met een vermogen van 231 pk bij 5.000 tot 6.000 rpm. Vergeleken met zijn voorganger pikt het blok ook veel vroeger op, het maximum koppel van 350 Nm is nu al bij 1.450 toeren per minuut beschikbaar en wordt ook over een ruimere band aangehouden. De motor kreeg specifieke zuigers en een grotere aircooler, terwijl naar traditie ook de uitlaat werd aangepakt met een specifieke geometrie en een variabele klep: meer prestaties, meer kabaal. En dankzij de standaard vierwielaandrijving heeft de Countryman JCW geen enkel probleem om uit zijn startblokken te schieten. De SUV op testosteron heeft zelfs een Launch Control, waarmee je van 0-100 km/u wordt gekatapulteerd in 6,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 234 km/u.

Standaard wordt de MINI Countryman JCW afgeleverd met manuele zesbak, wij waren daarentegen onderweg met de achttraps automaat. Iets comfortabeler en iets kortere verzetten, maar natuurlijk ook iets minder beleving. Je kan dan wel zelf schakelen met de lepels achter het stuur, voor dit specifieke model zijn 8 verzetten er misschien wel één of twee te veel. De ALL4 vierwielaandrijving is dan weer een plus in beide gevallen, zeker als je de weergoden niet aan je zijde hebt. Te veel vermogen op de voortrein alleen zorgt al snel voor onderstuur, maar met de steun van de achterwielen gaat de neus hier de richting uit die je instuurt. Ook met het rechter pedaal gevloerd op een nat wegdek.

Deze MINI frustreert nooit, plezier schenkt hij constant. Wanneer betonplaten zich een aan een opvolgen zal je merken dat deze Countryman nog een stukje harder staat afgeveerd dan normaal, maar het voordeel is vanzelfsprekend een stabieler gedrag wanneer de bochten aan elkaar worden gebreid. De JCW camoufleert zo ook zijn iets hogere poten, want van overhellen is nauwelijks sprake. De sturing kan je best nerveus noemen, optimisten zeggen direct. Hoe dan ook is dit een ware go-kart SUV die het liefst uit de garage wordt genomen om te spelen dan dagelijks de woon-werk kilometers moet malen.

Conclusie
De beginprijs van 40.600 EUR is vrij stevig als je vergelijkt met de 6.800 EUR goedkopere, doch ook vlotte Countryman Cooper S Countryman ALL4. Al moet je bij de JCW natuurlijk niet meer bijbetalen voor ietwat afwerking, behalve dan eventueel op comfort binnenin. Belangrijker nog is dat je aardig wat krijgt voor je investering, want de MINI Countryman JCW heeft het praktische van een kleine SUV gelinkt aan het rijgedrag van een go-kart. Het motorblok is zeer gewillig, het chassis is speels. Tot slot heeft de ALL4 vierwielaandrijving een duidelijke meerwaarde. Grip, grip en nog eens grip. In volle zomer, maar ook als het pijpestelen regent. Dit is geen vierwieler die je koopt om lange reizen mee te doen, maar uit de garage neemt wanneer je nood hebt aan wat octaanplezier.

Overzicht:
+ Speels én praktisch
+ Prestaties 2.0
+ Meerwaarde ALL4

– Prijs/optiebeleid
– Compromis comfort

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...