Kort Getest: MINI Countryman (2017)Voor een eerste kennismaking met de nieuwe MINI Countryman trokken we richting de Vlaamse Ardennen op zoek naar (innerlijk) rust.

Toen BMW het iconische MINI in 2001 terug leven inblies hadden de Duitsers het immense succes van vandaag de dag zelfs niet durven dromen. De minuscule Brit heeft zich in de voorbije jaren ontpopt van funky stadswagen tot een breed gamma met naast de traditionele koetswerkvormen ook nog cabrio’s, SUV’s en zelfs sportieve John Cooper Works derivaten.

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

De stoere Countryman mag gezien worden als de functionele vijfdeurs SUV en gaat intussen net geen zeven jaar mee. Medio 2014 werd hij voorzien van een kleine facelift terwijl we vorig jaar net voor de jaarwisseling een gloednieuwe generatie kregen. Met meer dan een half miljoen verkochte exemplaren weet de nieuwe MINI Countryman wat van hem (opnieuw) verwacht wordt, met de introductie van een Cooper S E plug-in hybride en opnieuw een Countryman JCW zien we geen obstakels in een verderzetting van dat succesverhaal. Dat de Countryman eerder MAXI dan MINI is – en dus een tegenstrijdige naam draagt – is blijkbaar geen probleem voor Jan Modaal. Het verhaal van de Paceman, de technisch gerelateerde coupé variant, lijkt dan weer wel over & out.

Kort Getest: MINI Countryman (2017)Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Aan de buitenzijde volgt de nieuwe Countryman de look & feel van de huidige generatie MINI Cooper, CabrioClubman en derivaten. Anderzijds meet deze avontuurlijke Brit wel 20 centimeter extra (!!) in de lengte en dat maakt hem nog groter (en tegenstrijdiger?!) dan zijn voorganger, gelukkig blijft de Countryman uitpakken met de gekende/unieke vormgeving en een veelzijdig karakter. Aan personalisatie geen gebrek, zoals steeds is ook deze MINI op zijn best met een kleurrijke configuratie (inclusief striping en contrasterend dak) en blitse 17″ tot 18″ lichtmetalen velgen.

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Kort Getest: MINI Countryman (2017)Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Het interieur profiteert sterk van de stevige groeispurt aan de buitenzijde en dat is goed nieuws voor de vijf passagiers, deze genieten allemaal van een gezonde portie been- en hoofdruimte. De achterbank is overigens neerklapbaar (50:50 of 60:40) én verschuifbaar (13 cm) waarmee kofferruimte van 450 liter tot maar liefst 1.430 liter oploopt! Daarmee is de MINI Countryman officieel groter en praktischer dan hij – aan de buitenzijde – doet vermoeden! De veelgeprezen klassieke MINI elementen (vliegtuigschakelaars, cirkelgroeperingen, het grote centrale infotainmentsysteem, ..) blijven binnenin gelukkig mooi op post, daarnaast verwelkomen we een Country Timer (offroad timer) en een Picnic Bench (uitklapbare zitting in de koffer). Hoe gekker karaktervoller, hoe liever en dat siert MINI in deze saaie/grijze dagen!

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Kort Getest: MINI Countryman (2017)Kort Getest: MINI Countryman (2017)

De inzittenden genieten ten volle van hét voordeel van de populaire SUV koetswerkvorm, namelijk de goede/hoge zitpositie en bijhorende zichtbaarheid rondom. Als goede leerling binnen de BMW familie maakt de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze van de nieuwe Countryman een prima indruk, al hoef je niet ver te kijken/voelen om harde kunststof terug te vinden. Personalisatie gaat binnenin ook zo ver als je zou willen … en kan betalen. Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat MINI een pak eerlijker en toegankelijker is qua optiepolitiek, in tegenstelling tot het Duitse premium triumviraat.

Kort Getest: MINI Countryman (2017)Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

De MINI Countryman staat momentel als Cooper, Cooper D, Cooper S, Cooper SD en (binnenkort) JCW in de showroom, gaande van 136 pk tot maar liefst 231 pk. Standaard voorzien is hij voorzien van een manuele zesversnellingsbak en voorwielaandrijving en daarnaast zijn er ook combinaties met een (sport)automaat en ALL4 vierwielaandrijving mogelijk.

  • Cooper – benzine – 1.5 driecilinder – 136 pk / 220 Nm – 126 g/km CO2
  • Cooper S – benzine – 2.0 viercilinder – 192 pk / 280 Nm – 141 g/km CO2
  • Cooper D – diesel – 2.0 viercilinder – 150 pk / 330 Nm – 113 g/km CO2
  • Cooper SD – diesel – 2.0 viercilinder – 190 pk / 400 Nm – 121 g/km CO2
  • Cooper JCW – benzine – 2.0 viercilinder – 231 pk / 350 Nm – 169 g/km CO2
  • Cooper S E – 1.5 benzine plug-in hybride – 224 pk / 385 Nm – 49 g/km CO2

Kort Getest: MINI Countryman (2017)Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Onze witte avonturier was voorzien van de 1.5-liter driecilinder benzinemotor met 136 pk en 220 Nm, gekoppeld aan een bijzonder vlot schakelende zestraps automaat. De gekende 0-100 km/u sprint is hiermee voorbij in 10,7 tellen en een topsnelheid van 200 km/u zou mogelijk moeten zijn. Desondanks deze Countryman de instapper van dienst is hadden we nooit het gevoel dat we iets tekort kwamen qua vermogen in het heuvelachtige Pajottenland, stedelijke Gent of op de drukke autosnelweg ertussen. Het normverbruik van 5,5 liter benzine konden we jammer genoeg niet benaderen, in de praktijk reken je toch best op ongeveer 8 liter. Beter doen kan ongetwijfeld als je de aangename soundtrack en subtiele SPORT modus laat voor wat het is. De brandstoftank is 51 liter groot en dat schenkt de MINI Countryman Cooper een rijbereik van ongeveer 600 km.

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Naast de fijne driecilinder en het comfortabel innerlijk kan deze praktische MINI Countryman, indien gewenst, zelfs uitpakken met een fijne rijdynamiek. Dit dankzij een unieke combinatie van het directe stuurgevoel (elektromechanisch bekrachtigd), afstelling van de (optioneel adaptieve) ophanging, de alerte automaat en de grote wielbasis (+ 7 cm). Voor trackdays en roadtrips in de Alpen opteer je logischerwijs best voor de S en JCW uitvoeringen, voor de klassieke verplaatsingen onder de kerktoren moet de reguliere Countryman volstaan voor een glimlach bij papa of mama.

Kort Getest: MINI Countryman (2017)Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Die glimlach heeft wel een prijs, zo start de nieuwe MINI Countryman pas bij €25.800 en dan moet je jezelf ongetwijfeld bedwingen om niet te enthousiast door de optielijst te gaan. Zo omvatte onze testwagen ondermeer de Steptronic automaat, automatisch bedienbare achterklep, Chestnut Interior LED, Big Business Pack, Harman & Kardon audiosysteem en het handige Head-Up Display, goed voor bijna 20.000 euro extra. En dat voor slechts twee jaar garantie! Goed onderhandelen met de MINI concessiehouder of de perfecte configuratie maken op basis van de Salt, Pepper, Chili en JCW Chili uitrustingsniveau’s, packs en losse opties is dus de boodschap..

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Volgens de letter van de kunst is de MINI Countryman een (uit de kluiten gewassen) crossover en speelt daardoor in het B-segment maar gezien de riante groeibeweging – en de chaos in het supergrote SUV/crossover – gaat die vlieger eigenlijk niet meer op. Op vlak van concurrentie lijkt enkel de nieuwe Audi Q2 het Countryman concept ietwat te benaderen, de Juke’s, 500X’s, Renegade’s, 2008’s, CX-3’s en Captur’s van deze wereld spelen buiten de premium league.

Conclusie
Anno 2017 is het maken van een compacte doch praktische SUV geen wereldschokkende prestatie meer, MINI toont zich hier met de nieuwe Countryman toch wel even als perfecte leerling van de grote klas. Comfort, gebruiksgemak, prima afwerking, moderne connectiviteit/gadgets (al dan niet via de optielijst) én dat allemaal met een eigentijdse vormgeving, kleurrijke personalisatie en een leutig weggedrag. Zelden zagen we zo een geslaagde cocktail bij een basismodel, zelfs het stevig(ere) verbruik en MAXI MINI tegenstrijdigheid kon deze eerste, geslaagde kennismaking met de MINI Countryman niet verpesten.

Overzicht:
+ Funky, karaktervol geheel
+ Binnenruimte + laadvolume
+ Hoge zitpositie
+ Comfort
+ Aangenaam weggedrag + direct stuurgevoel
+ Vlotte samenwerking tussen de 1.5 driecilinder en automaat
+ Hightech

– Maxi MINI?
– Verbruik (+/- 8 liter)
– Prijs loopt vlot op met leuke gadgets en personalisatie
– Beperkte garantie (2 jaar)

Kort Getest: MINI Countryman (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem