Officieel: Volkswagen Golf mk8 (2019)Volkswagen steekt Das Auto – de iconische Golf – volledig in het nieuw!

En hier hebben we eindelijk de nieuwe Volkswagen Golf. De compacte middenklasser uit Wolfsburg gaat al 45 jaar mee en zorgde voor het nodige succes met 35 miljoen verkochte exemplaren. De Golf is zeker niet het meest spannende model, toch is hij een logisch referentiepunt in autoland.

Initieel was het plan om zowel de Golf als zuiver elektrische ID.3 te lanceren op het recente Autosalon van Frankfurt maar daarvan werd gelukkig afgezien, beide modellen verdienen elk hun prominente plaats in de spotlights. Al kan een eventueel succesverhaal van de ID.3 op termijn de levensvatbaarheid van de Golf gaan beïnvloeden… Maar dat is allemaal toekomstmuziek, de nieuwe Golf is bovendien zodanig modern dat hij wel even zal blijven!

De achtste iteratie van de Volkswagen Golf blijft – naar goede gewoonte – trouw aan zijn (eerder klassiek) lijnenspel al herkennen we hier direct een frisse neus, smalle LED lichtblokken voor+achteraan, frivole LED dagrijverlichting en extra personalisatiemogelijkheden op basis van de nieuwe Golf, Life, Style, R-Line of GTE uitrustingsniveaus.

Standaard krijg je binnenin een riant digitaal dashboard (10.25”) en 8” infotainmentsysteem (optioneel 10”), de automatische versnellingshendel valt dan weer klein uit. Naar goede Duitse gewoonte zal de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze uiteraard op punt zijn. Wie wil genieten van moderne luxe, comfort en gadgets verwijzen we wel door naar optielijst met ondermeer een 400W Harman Kardon Sound audiosysteem, airco met drie zones en een breed head-up display. De buitenafmetingen van de Volkswagen Golf blijven identiek waardoor de binnenruimte vermoedelijk even bruikbaar zal blijven, de uitgaande generatie doet het met 380 liter à 1.270 liter kofferruimte.

De nieuwe Golf krijgt opnieuw een resem verschillende motorisaties mee waardoor er keuze is voor iedereen, al komen de leukste (Golf GTI, GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE en 300 pk sterke Golf R) logischerwijs iets later… VW laat bovendien weten dat ze hiervoor een nieuwe manuele versnellingsbak met zes verzetten hebben ontwikkeld, optioneel kan je hier en daar voor de zeventraps DSG automaat opteren. De 4Motion vierwielaandrijving is dan weer een zeldzaam gegeven in het aanbod.

Op TSI benzinevlak is er de 1.0-liter driecilinder (90 pk of 110 pk) en 1.5-liter viercilinder (130 pk of 150 pk, beiden mét cilinderuitschakeling), de technisch gerelateerde TGI (aardgas/CNG) motorisatie werd niet verder gespecificeerd. Dieselen kan met een gloednieuwe (!) 2.0-liter TDI viercilinder, 115 pk of 150 pk sterk.

De eTSI motorisaties zijn mild hybrides op basis van het reguliere TSI gamma (behalve de 90 pk sterke instapper) die profiteren van een zuinige(re) inborst dankzij een 48V boordnet, sterke lithium-ion batterij en een startgenerator. De eHybrid TSI’s zijn dan weer de plug-in hybrides met een 13 kWh lithium-ion batterijpack, naast een uitvoering met 204 pk (focus op efficiëntie) is er ook (opnieuw) een GTE met 245 pk (focus op prestaties). Al komt die laatste maar midden 2020.

Naast de opfriste vormgeving, hightech interieur en modern motorengamma heeft Volkswagen ook stevig geïnvesteerd in de uitrusting van de Golf. Zo is er ondermeer Car2X (verkeersinformatie uitwisselen met andere wagens/systemen), Tavel Assist (autonome rijhulp, nu tot 210 km/u), Front Assist (autonome noodremhulp, nu ook fietsherkenning), IQ.Light (slimme en dynamische LED Matrix verlichting, …) voorhanden terwijl de online connectiviteit ook serieus is toegenomen. Je kan je smartphone zelfs gebruiken als sleutel, die laatste is hoe dan ook verbannen naar je broekzak/handtas wegens de standaard aanwezigheid van keyless go.

De marktlancering van de nieuwe Volkswagen Golf zal in december plaatsvinden, een maand later krijgt de nieuweling ongetwijfeld een prominente plaats op het Autosalon van Brussel 2020. Belgische prijzen volgen snel!