Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d (2019)

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)Wordt de knappe Mercedes A180d jouw volgende (lease)wagen?

De derde generatie Mercedes A-Klasse (codenaam: W179) gooide het in 2013 over een volledig andere boeg wat resulteerde in een reusachtig succes en diverse compacte (AMG) soortgenoten, kwestie van de lat hoog te leggen voor de nieuweling (W177) die sinds 2018 onder ons is. Want de compacte modellen zijn goed voor bijna 50% van de Europese Das Haus verkoop met een sterke focus op de zakelijke markt. Hoog tijd voor een test met de A180d leasetopper!

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

De vierde A-Klasse borduurt verder op de frisse vormgeving van zijn voorganger, afgezien van de CLS-achtige grille zouden critici zelfs zeggen dat het verschil eerder miniem is. Toch is hij een pak groter (12 cm), breder (2 cm) en hoger (handvol millimeters) wat goed nieuws is voor de binnenruimte. Opnieuw staat er een riante personalisatiegids paraat met diverse uitvoeringen waarvan de AMG Line de meest blitse is. Wel oppassen met je enthousiasme omtrent te grote velgen (lees: meer dan 17”) want die comprimeren – tezamen met de stugge demping – ietwat het comfort. Eveneens opletten bij stevige (verkeers)drempels, de lange neus durft wel eens contact te maken.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

Aan de buitenzijde toont de nieuwe A-Klasse enige gelijkenissen met de vorige generatie (en dat is gezien de knappe looks geen straf), binnenin gaat Mercedes héél ver om je duidelijk te maken dat je met een nieuw model op stap bent. Daar waar concurrenten pronken met een digitaal dashboard komt Mercedes zowaar met een gigantisch breed beeldscherm (bestaande uit twee exemplaren) op de proppen waarmee je uren zoet bent om alle features (sfeerverlichting, layout, rijprofielen, Apple CarPlay / Android Auto, augmented reality navigatiehulp, energizing coach, …) te ontdekken.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)
In basistrim zijn de schermen iets kleiner, via de optielijst kan dat groot/klein of groot/groot worden. Hierin zit ook het slimme MBUX (aka Hey Mercedes) systeem ingewerkt dat je via stemcommando’s aanspreekt en vervolgens verder helpt met informatie (het weer, nabijgelegen parkeerplaatsen, navigatiecommando’s, …) of functionaliteit (het panoramisch dak openen/sluiten, verwarming verhogen/verlagen, …). Het vraagt enige tijd om te weten hoe/wat ze allemaal kan maar het systeem is zelflerend en zal je dus beter begrijpen na verloop van tijd … maar ook soms te opdringerig. Zo voelt ze zich keer op keer aangesproken als het woord “Mercedes” valt in een gesprek! Je moet trouwens niet zoeken naar klassieke USB poorten, Mercedes denkt zodanig toekomstgericht dat er enkel smalle USB-C exemplaren voorhanden zijn.Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

Inzake afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze ben je bij Mercedes sinds jaar en dag bij het juiste adres en dat is bij de nieuwe A-Klasse niet anders, we stellen ons enkel vragen bij de robuustheid van de plastieken automaathendel. Via de uitgebreide optielijst creëer je een knap interieur waar je graag tijd zal doorbrengen. Qua been/hoofdruimte is er achterin voldoende ruimte, wie frequent met vijf (of meer) vertoeft zoekt het best hoger in het gamma. De koffer slikt 390 liter bagage (+29 liter meer dan voordien) en doet dit gemakkelijker dankzij de bredere opening en diepere vloer.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

Het motorengamma van de Mercedes A-Klasse is vrij omvangrijk met diverse benzine (A160, A180, A200, A220 en A250, van 109 pk tot 224 pk) en dieselmotoren (A160d, A180d, A200d, A220d, van 95 pk tot 190 pk) waarbij er keuze is tussen voorwielaandrijving en 4Matic vierwielaandrijving en een zeven- of achttraps automaat naast de manuele versnellingsbak. Sinds kort is er zelfs een A250e plug-in hybride (218 pk, 33 g/km CO2) met daarboven een driedelig AMG gamma in de vorm van de A35 (306 pk), A45 (387 pk) en A45 S (421 pk)!

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

De geteste Mercedes A180d is voorzien van een 1.5-liter turbodiesel (afkomstig van Renault) in combinatie met de 7-traps automaat met dubbele koppeling. Die levert 116 pk / 260 Nm aan de voorwielen wat zorgt voor gezonde prestaties desondanks het cijfermateriaal (0-100 in 10,5 seconden en topsnelheid van 202 km/u). Interessanter is het normverbruik van 4,6 liter en 121 g/km CO2 (WLTP), in de praktijk zal dat – met een rustige rijstijl – rond de 5 liter schommelen. Met een brandstoftank van 43 liter krijg je zo een riant rijbereik van 800+ km!

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

Eens de viercilinder (en automaat) op bedrijfstemperatuur zijn kan je bij de Mercedes A180d genieten van een rustige/alerte loopcurve en een nauwkeurig weggedrag. Voor de vlottere/sportieve piloten chauffeurs zijn er betere motorisaties voorhanden al kan je wel terugvallen op een Sport modus die het geheel wat aanscherpt. Om het comfortniveau – het is en blijft een Mercedes – zoveel mogelijk te vrijwaren laat je het best het verlaagde sportonderstel achterwege net zoals de eerdergenoemde grotere velgen.

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

De maximale NCAP crashtest score beloont de geleverde inspanningen op vlak van veiligheid, daarnaast kan je bij de A-Klasse terecht voor allerhande rijhulpmiddelen die we voordien enkel in hogere segmenten zagen. Denk aan semi-autonoom rijden, (té?) enthousiaste stuurassistentie, dynamische cruise control op basis van verkeersbordenherkenning, keyless entry via NFC technologie, … Opnieuw legt Mercedes de lat hoog binnen het compact premium segment!

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

Al de pracht en praal van de nieuwe A-Klasse komt uiteraard met een prijs, zo moet je minimaal 25.168 euro op tafel voor de meest toegankelijke A160 die sowieso het indrukwekkend ogende MBUX systeem meekrijgt. Het dieselgamma start bij 26.741 euro (A160d) en voor de handgeschakelde A180d komt daar nog eens 1.000 euro bij. Zelfs met enige ingetogenheid tijdens het configuratieproces kan je op het einde van de rit 10.000 euro kwijt zijn, wie een full option topmodel wil is hopelijk van goede huize. Speciaal voor de (vele) zakelijke rijders zijn er wel interessante Business Solution uitvoeringen van de A160d en A180d!

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

Met zo’n hoogtechnologische inborst kan de Mercedes A-Klasse het verschil maken met de directe concurrenten in de vorm van de BMW 1 Reeks en Audi A3. Die laatste zit momenteel op het einde van zijn carrière, midden 2020 zal het compacte Duitse triumviraat met gelijke wapens kunnen strijden. De achtste generatie Volkswagen Golf is anderzijds gezegend met heel wat troeven om premiumklanten te overhalen, als de badge toch niets uitmaakt kan je ook de i30, Ceed, Focus, Mégane, Mazda3, Tipo, MINI 5d, 308, Leon en Scala overwegen. Bij Mercedes is er trouwens zelf al ruime keuze met een technisch gerelateerde A-Klasse Berline, B-Klasse, CLA, CLA Shooting Brake, GLA en GLB!

Conclusie
Net zoals voordien is de Mercedes A-Klasse – met de juiste opties, kleurstelling en velgen – een knappe verschijning die steeds de nodige aandacht weet te scoren. Zeker als je binnenin kijkt naar het multimediaal spektakel met haarscherpe beeldschermen, handige rijhulpmiddelen en hightech gadgets. De 116 pk sterke combinatie van de A180d dieselmotor en zeventraps automaat zorgen voor correcte prestaties en een beperkt verbruik wat logischerwijs de aandacht trekt van de hedendaagse zakelijke rijder. Die voorziet wel best het nodige budget (én een USB-C adapter), de (verplichte) keuze voor een beperkte velgmaat zorgt alvast voor extra comfort.

Overzicht:
+ Knappe vormgeving
+ Ruim interieur
+ Materiaalkeuze / afwerking
+ Veelbelovend MBUX systeem
+ Aangename A180d dieselmotor
+ Zuinig (+- 5 liter)
+ Nauwkeurig en comfortabel weggedrag
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets

– Prijs/optiebeleid
– Bouwkwaliteit automaathendel?
– Straffe demping
– Twijfelende automaat / luidruchtig onder belasting
– Enkel USB-C poorten

Rijtest: Mercedes A-Klasse A180d 116 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...