Rijtest - BMW 1-Reeks LCI - Header
Een nieuwe snoet, een strakker achterste en een hele resem nieuwe motorisaties. Wij zetten de nieuwe driecilinder BMW 1-Reeks Sportshatch oog in oog met de viercilinder vijfdeurs.

Talrijke ideeën over een ruimer mobiliteitsbudget ten spijt blijft de bedrijfswagen in ons land het voordeel in natura bij uitstek. De files mogen dan nog dagelijks aangroeien, de regering lijkt nog niet meteen een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de bedrijven klaar te stomen. De kans is dan ook groot dat jullie als ijverige werknemers er op een dag  eentje krijgen toegeschoven. Of beter nog, jullie krijgen een budget ter beschikking om te gaan shoppen bij de leasemaatschappij. Sommigen zitten ondertussen al wat hoger op de ladder, maar in het lijstje van velen komt onder andere de BMW 1-Reeks naar boven. Die werd begin dit jaar vernieuwd om de bikkelharde concurrentie van de Audi A3 en opgefriste Mercedes A-Klasse nog meer weerstand te bieden. Naast enkele cosmetische ingrepen was de toevoeging van een ecologische driecilinder een belangrijke factor. Die ligt in de 114d en 116d, terwijl de 118d de opgefriste 2.0-liter viercilinder in het vooronder heeft. Is de driecilinder genoeg en neem je er nog een pak comfortabele opties bij, of ga je bewust voor de fiscaal minder aantrekkelijke, doch krachtigere viercilinder en een kleiner optiebudget? Wij zetten de 116d Sportshatch op tegen de 118d vijfdeurs en trachten na een week tot een besluit te komen.

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI01


Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI02Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI06

Dat jullie specifiek de driedeurs mogen kiezen is weinig waarschijnlijk, maar het blijft de esthetische winnaar. De langgerekte deuren monden uit in een gespierd achterste en de frameloze ruiten bieden een tikkeltje extra elegantie. Praktisch ben je dan weer beter af bij de vijfdeurs: instappen en uitstappen in krappe parkings is gemakkelijker en de toegang tot de achterbank is een stuk ergonomischer. Los daarvan hebben ze beiden dezelfde nieuwe kont die nu meer bij het BMW-gamma aansluit dan bij de Volkswagen Polo. LED achterlichten zijn op alle versies standaard en bieden bij duisternis een onderscheidend motief. Vooraan werden de lichtblokken een stuk slanker à la 2-Reeks, maar de optionele full LEDs zijn naar onze mening een obligaat vinkje op de optielijst. Kies je de standaard lichten dan krijg je immers uitsluitend een zielig LED-stripje onderaan, de full LEDs vervangen de Xenon’s van weleer en komen in combinatie met de volledige LED corona dagrijlichten. Een flinke set wielen scheelt ook al snel in acte de présence zoals jullie op de foto’s zien, maar ik begrijp dat niet iedereen mijn persoonlijke velgenfetisj deelt.

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI04

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI05Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI15

Binnenin zijn de wijzigingen met de voorganger nog iets beperkter. Beide modellen waren uitgerust met het nieuwe 6,5-inch display van de (optionele) navigatie Business, voor het 8,8-inch display van de Navi Professional moet je nog steeds een flinke duit opleggen. Verder werd de middenconsole verfijnd met meer chroom op de knopjes en extra pianolak, maar de algemene indruk blijft nadrukkelijk sportief. Des te meer in combinatie met het Sport Line pakket, waarbij passioneel rood terugkeert in de stiksels van het stuur, de sierlijst op het dashboard en de stiksels in deuren en sportzetels. Die laatste krijgen dan ook een extra knopje om de zijkussens op te blazen voor betere zijdelingse steun. Verder zijn ze net als de stuurkolom zowel in diepte als hoogte te verstellen en wordt de 1-Reeks al snel een comfortabele thuis. De optielijst is nog steeds eindeloos, maar een automatische airco krijg je gratis en voor niets. De koffer van zowel de driedeurs als vijfdeurs biedt tot slot plaats aan 360 liter. Allesbehalve de grootste in het segment en niet meteen de meest praktische, maar de sensationele achterwielaandrijving neemt natuurlijk een beetje plaats in…

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI09Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI11

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI08

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI12Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI10

Voorlopig toch, want er zijn meer dan geruchten dat het bij de volgende generatie met voorwielaandrijving te doen wordt. Toch lijkt dit ons net een der belangrijke punten van onderscheiding met zijn concullega’s, want zelfs met driecilinder onder de motorkap voel je een sportiever rijgedrag. Maar eerlijk gezegd, we hadden zo wel onze vooroordelen over de 116d. Zou het 1.5-liter driepittertje met 116 pk en 270 Nm immers voldoende hebben om een vlotte en comfortabele aanstuwing van die achterwielen te verzekeren? Zeker na enkele maanden achter het stuur van de 118d met 2.0-liter viercilinder, 150 pk (136 pk gereduceerd) en 320 Nm koppel waren de twijfels legio. En toch… de 116d leek meteen verrassend vlot uit de startblokken te komen. Een sprinttijd van 0-100 km/u in 10,4 seconden is bovendien allesbehalve slecht te nomen. Al zijn er natuurlijk wel verschillen op te merken. De viercilinder voelt romiger aan, geeft de 116d boven de 90 km/u duidelijk het nakijken en is bij hernemingen op de snelweg veel comfortabeler. Bij de driecilinder moet de zweep iets harder gehanteerd worden en moet je obligaat één of twee verzetten terugschakelen om toch iets van beweging te krijgen in de snelheidsnaald. Van 80-120 km/u doet de 118d al in 9,2 seconden, de 116d EfficientDynamics heeft er 40% extra voor nodig (12,9s). Het hogere koppel van de 118d is ook over een ruimere toerenband aanwezig (1.500-3.000 rpm) dan het lagere van de 116d (1.750-2.250 rpm), wat zich niet wegsteekt. Desalniettemin is gewoon de wettelijke limiet houden ook in de 116d geen enkel probleem.

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI17

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI18Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI19

De 118d is ook wat sneller in de sprint (8,3s), maar dat verschil is gezien de vlotte eerste, tweede en derde versnelling van de 116d minder voelbaar voor de modale medemens. Wat je wel zal merken, is dat de driecilinder in tweede al bij 25 km/u begint tegen te spruttelen zodat je sneller naar eerste terugmoet, de 118d is soepeler. Zowel de 116d als 118d zijn eveneens verkrijgbaar met automatische Steptronic transmissie, bij de 116d EfficientDynamics Edition is zelf schakelen obligatoir. Desondanks zouden we sowieso pas voor de automaat kiezen vanaf de 118d, een comfortabele en naadloze werking heeft nu immers wat Newtonmeters nodig. De xDrive vierwielaandrijving is er pas vanaf de 118d. Qua verbruik en fiscaliteit tot slot is het voordeel wel aan de 116d EfficientDynamics Edition. Ondanks onze vooroordelen over het verbruik van een driecilinder die je meer moet mishandelen om vlot vooruit te gaan, bleef het gemiddelde na een weekje testrijden 4,8 l/100 km en zo ongeveer een halve liter beter dan de 5,3 l van de 118d. De CO2-emissie van de 116d ED blijft ook beperkt tot 89g/km, de 118d stoot op papier iets meer uit. (104 g/km). En dat scheelt vanzelfsprekend qua voordeel alle aard…

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI14

Qua rijgedrag zelf is er vanzelfsprekend weinig verschil te merken tussen de 116d en 118d, noch ten opzichte van zijn voorganger. De 1-Reeks is met nadruk de meest sportieve in zijn klasse, zonder echt in te boeten qua comfort. De gewichtsverdeling is een bijna perfecte 50:50 en de wegligging is subliem. Je kan in de optielijst ver gaan met een M Sportophanging, adaptieve ophanging, Variable Sports Steering, enzovoort, maar we zouden ons eigen geld er niet per sé aan hangen. Zelfs de Servotronic mogen ze van ons laten vallen, de standaard sturing die wij hadden op de 118d voelt het meest natuurlijk aan. De BMW 1-Reeks is een ideale daily driver, meer kunnen we niet zeggen. Op te merken is wel dat de Sportshatch vanwege de frameloze ruiten iets minder windgeluiden tegenhoudt dan de vijfdeurs.

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI13

Zitten we ondertussen al bij de prijs. De Sportshatch is zo’n 800 euro goedkoper dan de vijfdeurs die je vanaf 23.600 euro ter beschikking krijgt. De goedkoopste diesel is de 114d met 24.300 euro, maar zouden we zelf absoluut niet aanraden. Je wilt immers toch nog een beetje BMW overhouden… De 116d is in onze ogen ondanks de driecilinder de Blauw-Witte propeller wel waard en gaat voor 25.300 euro de deur uit. De meerprijs van 2.050 euro voor de viercilinder aangedreven 118d (€27.350) vinden we wel nog steeds de moeite waard. Als werknemer heb je natuurlijk niet altijd de keuze, maar meestal kan je de 116d wel rijker uitrusten met de Advantage, Sport of Urban line pakketten.  Naast de meerprijs in de catalogus houden leasemaatschappijen immers ook rekening met de fiscaliteit en restwaarde. Sommige opties uit de lange lijst (Business Pack (Plus), Comfort Pack (Plus), automatisch dimmende spiegels, etc.. verhogen die restwaarde.

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI03

Conclusie

De BMW 1-Reeks gaat er esthetisch een bank op vooruit, zowel als Sportshatch driedeurs en vijfdeurs. Qua wegligging is hij nog steeds de referentie qua balans dynamiek/rijcomfort in het segment. Binnenin zijn enkele concurrenten ietsje ruimer en krijg je ook in de koffer iets meer bagage mee, maar de vinnige achterwielaandrijving en lange motorkap vooraan eisen nu eenmaal een kleine tol. Motorisch verraste de 116d ons enorm en is de driecilinder het logo voorop absoluut waard, maar de verschilpunten met de 118d zijn wel merkbaar. Onder de 90 km/u is de 116d zonder twijfel vinnig, daarboven verdwijnt de 118d heel snel aan de horizon. Vooral het ruime verschil in koppel alsook het grote verschil qua toerenband waaraan dat koppel beschikbaar is, laten zich voelen. Persoonlijk zou ik dan ook vasthouden aan de 118d, voornamelijk als er veel snelwegkilometers worden gemaald. Desalniettemin is een 116d met als gevolg een groter optiebudget misschien een nog betere en perfect rationele keuze. Je betaalt zo immers ook een stuk minder VAA.

Overzicht

BMW 116d Sportshatch ED BMW 118d vijfdeurs
+ Zuinig + Ook zuinig, maar iets minder
+ Verrassend vlot <90 km/u + Overschot aan koppel op elk moment
+ Dynamisch silhouette – Duurder en hoger VAA
+ Lager VAA
– Windgeluiden frameloze ruiten
– Gebrek aan koppel bij hogere snelheden
– Ruimte achterbank en koffer

Rijtest - BMW 116d vs 118d - 1-Reeks LCI16

Tekst & Foto’s: Tim De Baets