Officieel: BMW X1 facelift (2019)De populaire compacte SUV van BMW, de X1, wordt opgefrist en krijgt een xDrive25e plug-in hybride variant!

De X1 siert sinds 2009 de BMW catalogus en kan dankzij de aanhouding SUV hype prima verkoopcijfers voorleggen. Daarom dat de tweede generatie (gelanceerd in 2015) nu een deugddoende update krijgt. Enerzijds om nieuwe technologie, rijhulpmiddelen en efficiëntere motoren te introduceren, anderzijds ook om op die manier weerwerk te kunnen bieden aan het steeds groter wordende segment van premium crossovers. Of SAC – Sports Acivity Vehicle – zoals ze zo graag bij BMW gebruiken.

Aan de buitenzijde verwelkomen we een bredere grille, grotere uitlaatmonden (90 mm ipv 70 mm!) en adaptieve LED lichtblokken die de vernieuwde X1 net wat meer karakter moeten geven in combinatie met strakkere bumpers rondom. Naast de X1 in basisvorm is er keuze tussen drie uitvoeringen (xLine, Sport Line en M Sport) die je naar hartenlust kan aanvullen met een riante personalisatiecatalgus. Daarin staan er drie nieuwe lakkleuren (Jucaro Beige, Misano Blue en Storm Bay) en vier nieuwe velgendesigns (17” tot 19”, al dan niet met gekleurde remklauwen).

Het gebruiksgemak van de X1 werd nog groter dan voordien met een (optionele) elektrische achterklep, Comfort Access, neerklapbare achterbank (40:20:40) en een verschuifbare achterbank (13 cm). Zo bepaal je zelf waar je accenten liggen, been- of kofferruimte! De X1 slikt minimaal 505 liter en maximaal 1.550 liter bagage!

Binnenin spreekt de Duitse blauw/witte premiumbouwer over een verbeterde materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit, ook hier zijn er diverse mogelijkheden met onder andere drie nieuwe afwerkingen plus contrasterende stiknaden én vloermatten. Het 6.5” Control Display infotainmentsysteem is standaard en prijkt centraal in het dashboard, via de optielijst kan die groeien tot 8,8” of 10,25” Touch Control Display met moderne connectiviteit, multimedia en navigatietoepassingen. Dit al dan niet met het ConnectedDrive dienstenplatform.

Het motorengamma van de BMW X1 werd uiteraard bijgeschaafd waardoor de sDrive16d (1.5-liter driecilinder, 116 pk / 270 Nm) en xDrive25d (2.0-liter viercilinder, 231 pk / 450 Nm) nu alreeds voldoen aan de strenge EU6d uitstootnorm. Tevens benadrukt BMW de dynamische inborst van de xDrive25i (2.0-liter viercilinder, 231 pk / 350 Nm) die steevast met de 8-traps Steptronic automaat komt.

Midden 2020 volgt de meest interessante nieuwigheid van de bijgeschaafde BMW X1, een xDrive25e plug-in hybride uitvoering. Een TwinPower Turbo benzinemotor (125 pk / 220 Nm) gaat hier intens samenwerken met een elektromotor (95 pk / 165 Nm) en 9,7 kWh batterij, goed voor een elektrisch rijbereik van 50 km én een CO2 uitstoot van 43 g/km wat alvast zeer veelbelovend klinkt!

Zonder verder in details te gaan spreekt BMW van 16 mogelijke motorcombinaties met zowel voor/vierwielaandrijving als manuele/automatische transmissies. Op een X1 M hoef je niet te wachten, misschien dat ze in München wel eens een X1 M35i uit hun mouw schudden…

De vernieuwde BMW X1 tekent present op het Autosalon van Frankfurt 2019, tegen begin 2020 verwachten we hem bij de lokale verdeelpunten. Prijzen zullen in de buurt liggen van het huidige gamma (vanaf 31.000 euro).