Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)BMW versterkt de weelderigere karakter van de 7 Reeks met extra luxe, comfort, gadgets … én een riante grille.

Als vlaggenschip biedt de 7 Reeks het summum van wat ze in München brengen op vlak van techniek, rijhulpmiddelen, luxe en comfort. Met de verlengde wielbasis komt daar nog eens 14 centimeter extra beenruimte bij! Maar ook dergelijke luxelimousines zijn onderhevig aan de tijdsgeest en gezien diens lancering in 2015 was er op diverse vlakken ruimte tot verbetering, zo getuige de opfrissing begin 2019. Grotendeels geïnspireerd op de riante X7 SUV die zich samen met de 8 Reeks familie aan de top van het BMW gamma wist te nestelen.


Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Traditioneel blijft BMW relatief bescheiden qua visuele wijzigingen bij een facelift, hier pakken ze het volledig anders aan door een kolossale grille (40% groter, inclusief grotere BMW badge om de verhoudingen te respecteren) op de 7 Reeks te plakken. In officiële communicatie subtiel gedefinieerd als “een zelfverzekerd voorkomen”, in het straatbeeld komt het toch minder subtiel (of zelfs angstaanjagend) over. Dat doet de X7 dan toch wel beter! De pijn ietwat verzachten kan door de chroom accenten achterwege te laten en de grille zwart uit te voeren zoals BMW België hier mooi deed!

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Al mogen we het Aziatische en Amerikaanse belang van deze luxelimousine niet onderschatten en daar zijn ze wel fan van een dergelijk “design statement”. Eveneens nieuw zijn de aerodynamisch geoptimaliseerde voorbumper, standaard LED lichtblokken voor+achter, doorlopende LED lichtstrook achteraan en aangepaste uitlaatmonden naast extra velgen (17” tot 20”) en koetswerkkleuren! De vernieuwde 7 is 5,12 meter lang wat 22 mm méér is dan voordien, toch voelt het geheel compacter (en wendbaarder) aan dankzij de achterwielsturing (Integral Active Steering)! Parkeren vraagt logischerwijs de nodige plaats, gelukkig kan je daarvoor terugvallen op de moderne hulpmiddelen zoals een 360° camera, Parking Assistant en Reversing Assistant. Via de Display Key kan je zelfs (zachtjes) voor/achteruit rijden vanop afstand, in 1997 was dat nog een feature voor James Bond in Tomorrow Never Dies!

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Aan de buitenkant mag BMW dan gewaagde keuzes maken (lees: die grille…), voor het interieur blijft het trouw aan de klassieke en gekende layout. Kenners bespeuren wel een nieuw stuurwiel met handige functietoetsen. Op vlak van materiaalkeuze en afwerking ligt de lat naar goede gewoonte torenhoog en om (nog!) meer (stilte)comfort te kunnen bieden werd de 7 Reeks beter geïsoleerd. Als passagier heb je vooraan een goed zicht rondom, achteraan ogen de zitplaatsen (en bijhorend privacyniveau) net wat royaler met een eervolle vermelding voor de superzachte hoofdkussens. In de smalle koffer kan er toch nog een riante hoeveelheid bagage, 515 liter om precies te zijn.

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Zowel het fysieke infotainmentsysteem als BMW Touch Command (een uitneembare tablet voor de achterste inzittenden) ging er software- en hardwarematig sterk op vooruit, de vernieuwde indeling van de digitale Live Cockpit Professional tellerpartij komt over van de andere BMW topmodellen. De Gesture Controls handgebaren zijn nog steeds een van dé interieurgimmicks al konden we de slimme stemcommando’s en intuïtieve iDrive bediening meer appreciëren. De draadloze (!) Apple CarPlay integratie staat nog steeds op de optielijst, inclusief jaarlijks abonnement formule!

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Het motorengamma blijft zo goed als ongewijzigd, allemaal voldoen ze aan de strenge 6d-Temp-emissienorm. Dieselen kan met een 730d (265 pk), 740d (320 pk) en 750d (400 pk, opnieuw vier (!) turbo’s) en benzinerijders hebben keuze uit een 740i (340 pk), 745e (394 pk), 750i (530 pk) en M760Li (585 pk). De meest ingrijpende nieuwigheid is de introductie van de zescilinder (ipv viercilinder) en grotere batterij (tot 58 km rijbereik) voor de 745e plug-in hybride en 80 pk éxtra voor de 4.4-liter V8 in de 750i. Anno 2019 blijft BMW geloven in een 7 Reeks met 6.0-liter V12 (nu wel met 15 pk minder), hem tot M7 dopen is anderzijds nog steeds not done.

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Achterop de sinistere carbonschwarz testwagen prijkte een 750i badge wat impliceert dat er een dikke V8 benzinemotor met 530 pk / 780 Nm (217 g/km CO2) in het vooronder ligt, hetzelfde exemplaar dat ook het mooie weer maakt in de M850i Coupé en consorten. Dankzij een 8-traps automaat en xDrive vierwielaandrijving heb je maar 4,7 seconden nodig om in alle luxe en comfort tot 100 km/u te sprinten, bij 250 km/u bereik je de topsnelheid. Het opgegeven verbruik halen van 9,5 liter is tijdens lange/rustige autosnelwegritten gemakkelijker dan je zou denken, wanneer je het volledige potentieel frequenter aanspreekt zal het wel (enkele) liters hoger uitvallen. Met een brandstoftank van 78 liter geraak je hoe dan ook een eindje ver.

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Dergelijke prestatiecijfers (500+ pk en 0-100 in minder dan 5) zou je eerder verwachten bij een sportieve wagen dan een prestigieuze luxeslee en dat is ook de tegenstrijdigheid die de vernieuwde 750i met zich meedraagt. Een zuinigere diesel of plug-in hybride zijn misschien de logischere keuzes in dit segment al kan de achtcilinder benzine wel pronken met een heerlijk zachte (en stille!) loopcurve en een perfecte samenspel met de automatische transmissie. De rijbelevenisschakelaar zal voornamelijk op Comfort staan maar in Sport+ ontwaakt een heel ander beestje met een relatief direct stuurgevoel, onvermoeibare sprintcapaciteiten en verslavende soundtrack. Maar koop je daarvoor niet beter een 8 Reeks (Gran) Coupé?

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

De vernieuwde BMW 7 heb je al vanaf 91.350 euro (730d) maar zelfs in dit segment ben je aangewezen op een eindeloos lange/leuke optielijst met behoorlijk prijzige items. Zo start de 750i (enkel met xDrive te verkrijgen) aan 120.000 euro terwijl een identieke configuratie als deze (met laserlichten, First Class pack, M Sport pack, Driving Assistant Pack Professional, DAB tuner en hoogglanzende Shadow Line accenten) maar liefst 155.000 euro kost.

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Inzake prestigieuze limousines wordt er sinds jaar en dag gekeken naar de Mercedes S-Klasse, naast de BMW 7 Reeks maakt de Audi A8 uiteraard ook enige kans. Concurrent voor de 750i zijn dan de S560 (4.0-liter V8 benzine, 469 pk, vanaf 113.861 euro) en de Audi S8 (4.0-liter V8 benzine, 571 pk, ongeveer vanaf 140.000 euro). Alternatieven daarbuiten zijn minder courant maar wel beschikbaar in de vorm van Jaguar XJ, Maserati Quattroporte en Lexus LS500h.

Conclusie
Goed nieuws voor regeringsleiders, kartelleiders ondernemers en hoogwaardigheidsbekleders, de vernieuwde 7 Reeks is nog beter als voordien. Met meer technologie, uitrusting, personalisatiemogelijkheden en extra rijbereik voor de zuinige 745e plug-in hybride moet hij zijn talenten nog beter etaleren. Zo biedt de BMW 7 Reeks een extreem hoge vorm van comfort, présence, afwerkingskwaliteit en tillen ze de term “royale luxe” tot een hoger niveau, de 750i kan op zijn beurt terugvallen op een stille loopcurve en een indrukwekkend (maar tegelijk ingetogen) prestatiepotentieel. Tevens is hij nog steeds de meest dynamische binnen het behoorlijk competitieve segment … al wil je hier eigenlijk achteraan plaatsnemen. En ja, vooraan prijkt er vanaf nu dus een GI-GAN-TISCHE grille!

Overzicht:
+ Imposante verschijning
+ Luxe en comfort op een hoog niveau
+ Rijdynamiek
+ Afwerkingskwaliteit
+ Prestatiepotentieel
+ Combinatie motor + automaat
+ Stil
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, multimedia, …

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Formaat (parkeerstress!)

Rijtest: BMW 7 Reeks 750i facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...