Rijtest: BMW M2 Competition (2019)De M2 Coupé was alreeds een begeerlijke sportwagen, als M2 Competition weet BMW het compacte geheel nog meer/beter op smaak te brengen. Inclusief nog méér rijplezier!

In tijden van SUV, crossovers en consorten zou je nog vergeten dat er ook compacte scheurijzers in de BMW catalogus staan zoals de 1M Coupé, M240i en M2 Coupé. Allen waardige topmodellen met het nodige vermogen, levendige zes-in-lijn, blitse looks en een stevige portie rijdynamiek. Maar toch moesten ze ergens onderdoen voor de échte M’s zoals de M3 Berline en M4 Coupé gezien ze slechts gebruik maakten van een “regulier” BMW motorblok (N55 voor de kenners).

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

Na de facelift van de 2-Reeks Coupé en broodnodige technische upgrades voor de strenge WLTP uitstootnormen te halen zet BMW dat euvel nu voor goed recht met de introductie van de M2 Competition. Die vervangt de M2 Coupé volledig en doet beroep op het S55 zescilinder uit de M3 en M4! En daarmee doen ze hun “freude am fahren” baseline terug alle eer aan.

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

De M2 Competition doet het nog steeds met een aangedikte vormgeving (scherpe neus, brede heupen, vierdelige uitlaat) en de nodige (zwarte) M badges, het visuele verschil met de M2 Coupé voorganger zit hem in een licht hertekende voorzijde, standaard adaptieve LED lichtblokken én de nodige nieuwkomers op vlak van personalisatie (velgen, koetswerkkleuren, …). De Sunset Orange testwagen kreeg bovendien de nodige koolstofvezel M Performance onderdelen (zijschorten, spiegelkappen, diffuser, motorkap, …) mee die de sportieve looks extra benadrukt.

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

Op vlak van interieurdesign zijn de verschillen tussen pakweg een 218i en M2 Competition beperkt tot contrasterende stiknaden, rode startknop, M veiligheidsgordels en de nodige M2 badges. Via de optielijst kan je nog decoratieve koolstofvezel accenten en volwaardige BMW M sportzetels verkrijgen (inclusief verlicht M2 logo) al zitten deze vrij smal. De achterbank is moeilijk te bereiken en enkel bruikbaar voor héél kleine kinderen, in de koffer past er 390 liter bagage. Gelukkig heeft de M2 Competition andere kwaliteiten!

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

Zo ligt de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor met twéé turbo’s in het vooronder, goed voor maar liefst 410 pk / 550 Nm (209 g/km CO2). Te verkrijgen met een manuele 6-versnellingsbak of automaat met dubbele koppeling, in combinatie met die laatste doe je slechts 4,2 seconden over de 0-100 sprint. Daarmee overklast deze M2 Competition de M4 Coupé! De topsnelheid ligt voor je eigen veiligheid op 250 km/u, tenzij je opteert voor de M Driver’s Package en zo tot 280 km/u kan gaan. Met een rustige rijstijl kan het verbruik net onder de 10 liter duiken, wie sportiever door het leven gaat zal enkele liters hoger uitkomen. In de brandstoftank past er 52 liter benzine wat zorgt voor een rijbereik van 400 à 500 km.

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

Naast het M3/M4 hart neemt deze M2 Competition ook de extra verstevigingsbalk uit koolstofvezel verstevigd kunststof (CFRP) over, dit zorgt voor de nodige stijfheid van de voortrein. Daarmee excelleert deze compacte BMW met een messcherp stuurgevoel en bijzonder levendige/alerte zescilinder die niets liever doet dan tot 7.600 toeren door te gaan. Desgewenst levert BMW krachtige(re) M Sport remschijven met zes (ipv vier) zuigers die voor het nodige vertrouwen moeten zorgen, met een dergelijk brok vermogen geen overbodige luxe.

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

De klassieke Driving Experience schakelaar is hier negens te bespeuren, wel kan je de aandrijflijn en het stuurgevoel personaliseren met een Comfort, Sport en Sport Plus modus. Inclusief een toepasselijke soundtrack. Via de M1 en M2 knop op het stuurwiel kan je zo je favoriete instellingen snel tevoorschijn toveren terwijl je ook de stabiliteitscontrole kan temperen (of zelfs volledig uitschakelen). In de juiste handen weet de M2 Competition zowel op het circuit als op een bochtenrijk parcours de M2 Coupé op vele vlakken te overtreffen. Ongeacht de gekozen rijmodi is de M2 Competition aan de stugge kant met diens 19” velgen zonder echt oncomfortabel te wezen.

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

De BMW M2 Competition met handbak kan de jouwe zijn vanaf 64.950 euro, kiezen voor de meer toegankelijke (en snellere!) automaat doet de basisprijs met 4.000 euro stijgen. De basisuitrusting is hier – zeker naar BMW normen – vrij royaal te noemen al moet je nog bijbetalen voor de leuke gadgets (sportzetels, krachtige remmen, …). Onze testwagen was op die manier 71.515 euro waard, hét koopje van de eeuw als je gaat vergelijken met de M4 Coupé die bijna 20.000 euro meer kost! Een 340 pk sterke M240i is anderzijds 15.000 euro goedkoper.

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

Als we zoeken naar externe concurrenten die eveneens rijplezier in compacte vorm voorop stellen komen we uit bij de Alpine A110 (RWD – 252 pk – vanaf 56.100 euro), Audi RS3 (AWD – 400 pk – vanaf 57.640 euro), Audi TT-RS (AWD – 400 pk – vanaf 71.470 euro) en de Porsche 718 Cayman GTS (RDW – 365 pk – 80.162 euro). Al zouden we ook de hedendaagse hot hatches (A35 AMG, Golf R, i30 N, …) niet uit het oog verliezen!

Conclusie
In navolging van de compacte M2 Coupé lanceert BMW nu de overtreffende M2 Competition uitvoering. Die krijgt – eindelijk – een volwaardige M motorblok mee tezamen met een fijngeslepen onderstel en enkele visuele details, resulterend in een sportieve cocktail die misschien wel beter smaakt dan een M4 Coupé. Het prijsverschil van 20.000 euro buiten beschouwing gelaten!

De strakschakelende manuele versnellingsbak zorgt voor de nodige betrokkenheid terwijl de speelvogel zich naar hartenlust kan uitleven met de kwispelende achteras. We zouden kunnen jammeren over de té smalle sportstoelen, interieur op leeftijd of prijzige opties maar gaan dat niet doen. We steken liever de loftrompet af voor dergelijke pretraketten binnen het riante BMW gamma dat zich de laatste tijd voornamelijk op SUV’s, comfort en technologie richt.

Overzicht:
+ Sportieve looks zonder te overdrijven
+ Levendige motor
+ Bijzonder direct/precies stuurgevoel
+ Rijplezier
+ Remkracht
+ Betrokkenheid manuele versnellingsbak
+ Soundtrack

– Stevige prijs, dure opties
– Smalle sportzetels
– Onbruikbare achterbank
– Interieur mocht moderner/sportiever
– Verbruik bij sportieve rijstijl

Rijtest: BMW M2 Competition F87 (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem