Rijtest - BMW M4 Cabrio - Header
Dakloos maar grandioos: de BMW M4 Cabrio blaast je haren droog in 4,4 seconden.

Of we nog een weekendje met de M4 Cabrio wilden doorbrengen? Over retorische vragen gesproken! Na een veel te korte dag in de Ardennen met de BMW M3 Berline waren we nog lang niet verzadigd. Alsof je ook ooit genoeg zou kunnen krijgen van deze zes-in-lijn supermobiel. Een weekend geeft meteen ook de kans om de wagen onder meer diverse omstandigheden te testen, alsook had deze M4 Cabrio een automaat zodat we het verschil met de manuele transmissie even aan de tand konden voelen.

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 11

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 01Rijtest - BMW M4 Cabrio - 05

Maar een cabrio test je natuurlijk het liefst met het dak open en dat is in januari niet vanzelfsprekend. Gelukkig hadden we een dagje volle zon en hielden de zetelverwarming, stuurverwarming en nekblazers de temperatuur op peil,waardoor we de driedelige metalen dakconstructie toch voor enkele uren in de koffer konden verstoppen. Zelfs zonder windscherm was het best te doen, al ligt dat mogelijks ook aan mijn allesbehalve atletische 1m71. Slechts 20 seconden heb je nodig om van gesloten naar open toestand te gaan, onder voorwaarde dat je de snelheid onder de 18 km/u weet te houden. Dat is naar hedendaagse normen vrij traag en in een M4 bijna een mission impossible.

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 04

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 07Rijtest - BMW M4 Cabrio - 16

Voordeel van de hardtop is dan weer wel dat je geniet van een degelijke geluidsdemping met het dak terug toe en dat je de M4 Cabrio ook gedurende de wintermaanden zonder problemen comfortabel kan gebruiken. Tenzij om te gaan winkelen, want de indeling van de 220 liter koffer met het dak naar beneden of 370 liter met het dak omhoog is allesbehalve ideaal. Verder mis je natuurlijk wel het uitzicht van het carbon dakje op de coupé en de berline, maar de andere typische M-kenmerken blijven op post: de bumpers en zijschorten zitten in een sportiever jasje, de motorkap met Power Dome, knappe 19-inchers met voor de gelegenheid gouden remklauwen trekken de aandacht, de Twin-Stalk spiegels zijn best wel kunst te noemen en de vier uitlaten achteraan laten geen twijfel over de sportieve ambities bestaan. Berline, Coupé en Cabrio genieten in die volgorde mijn voorkeur, maar er blijft wat te zeggen voor het langgerekte atletische profiel van laatstgenoemde.

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 08Rijtest - BMW M4 Cabrio - 15

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 30

Onder de motorkap klopt bij elke versie echter hetzelfde hart: een 3.0-liter zes-in-lijn M TwinPower Turbo met een vermogen van 431 pk en een immense 550 Nm aan koppel. De Cabrio-versie sleurt weliswaar 230 kilo’s verstevigingen met zich mee en dat heeft zijn impact op de prestaties, al hoef je bij de sprint van 0-100 km/u slechts 0,3 seconden in te leveren. En geloof ons, met het dak open voelt 4,4 seconden zelfs een stukje sneller aan! Ditmaal waren we immers ook met de zeventraps automaat op weg met dubbele koppeling, die op zich al 0,2 seconden sneller is dan een F1-piloot met manuele zesbak. Gangwissels gaan enorm snel en zonder een storend vermogensverlies als bij de Maserati Granturismo MC Stradale die we even terug reden, maar je voelt wel bij elke verzetwissel een stevige snok aan de rug. Toch als je met het pedaal tegen de vloerbekleding rijdt en de automaat in de meest agressieve sportstand staat.

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 22

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 21Rijtest - BMW M4 Cabrio - 24

Iets echt negatief over deze perfect ontwikkelde transmissie kunnen we niet zeggen, maar je verliest toch een moeilijk te omschrijven factor. Met nog meer vermogen zouden we zweren bij de automaat, maar onze ervaring met de M3 Berline indachtig voelen de zes manuele verzetten toch een stuk beter, zeg maar harmonieuzer aan. Zelf schakelen kan bij de automaat vanzelfsprekend ook via de peddels, maar je hebt één versnelling extra om in verloren te raken en de link tussen bestuurder en auto wordt enigszins afgezwakt. Schakelen via de handbak voelt georchestreerd aan, waarbij je altijd in exact die versnelling zit die je ook wilt zitten. Het voelt ook minder bruusk aan. Al ben je trager, het voelt sensationeler aan. Je voelt je een zekere controle die bij de automaat soms lijkt te verliezen.

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 13Rijtest - BMW M4 Cabrio - 14

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 12

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 18Rijtest - BMW M4 Cabrio - 19

Zo zaten we ook vaker in een minder ideaal voelende versnelling bij het induiken van de bocht, maar door de bocht zelf gaat ook de M4 Cabrio op rails. Tenzij je de kont opzij dwingt natuurlijk, maar driften is niet meteen de specialiteit van ondergetekende. Om een of andere reden voelt de wagen weliswaar iets minder compact aan dan de Berline. De Cabrio kan ook onmogelijk dezelfde stijfheid bereiken, maar je moet toch al echt ver gaan om dat verschil te voelen. Mark Webber weet dat verschil misschien wel te duiden, maar bij ons zit het denk ik toch eerder tussen de oren. Toch is het onmiskenbaar zo dat de M4 Cabrio meer uitnodigt tot comfortabel cruisen dan de M3 Berline. Hij kan dan wel extreme rondetijden neerzetten, een cabrio roept iets meer op tot genieten dan presteren. Al kunnen beiden ook hand in hand gaan…

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 20

Dat we in de Ardennen bakken plezier beleefd hebben met deze M4 Cabrio en de zon in het aangezicht verwondert geen seconde. De snelle acceleraties, de nog hevigere hernemingen en de S-vormige bochtencombinaties zijn zaken waar je nooit genoeg van krijgt. Maar hoe gedraagt een M4 Cabrio zich in het alledaagse stadsverkeer? Comfortabel doch frustrerend. De tijd waarin sportwagens onmogelijk te rijden waren aan lage snelheden of een risico tot overhitting vertoonden bij fileschuiven is al lang voorbij. Ook aan veer- of dempingscomfort kom je niets tekort, want met de adaptieve M ophanging in de zachtste stand worden de grootste oneffenheden weggefilterd. Maar de wagen is gewoonweg te snel. Het jeukt te veel om even dat rechterpedaal in te duwen en als je dat dan eens doet, zit je na drie seconden aan snelheidsovertredingen die je meteen naar de rechtbank verwijzen. Het probleem is hier dus niet zoals bij de M6 dat de wagen het vermogen gewoonweg niet kwijt kan op de achterwielen, maar gewoon dat er anno 2015 veel te veel verkeer is om ook maar iets te hebben aan al dat vermogen. Even accelereren om twee seconden later meteen terug in de remmen te gaan, is iets waar je wél snel genoeg van hebt. Misschien neemt ons jeugdig enthousiasme met de ouderdom echter wel wat af…

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 06

Conclusie

De BMW M4 Cabrio is niet trager, maar alleen iets minder snel dan de BMW M3 Berline of M4 Coupé. Wat je verliest aan snelheid op papier, overcompenseer je echter meteen door de dakloze dimensie en sensatie. De M4 Cabrio is een dakloze sportwagen die in open vlakten, op verkeersloze bergpassen en ook op het circuit het best tot zijn recht komt, maar tenzij je een echte Stoicijn bent in het stadsverkeer wat frustrerend aanvoelt. Ook roept de cabrio-versie meer op tot comfortabel cruisen dan de andere twee koetswerkvormen. De automaat past tot slot uitstekend in dat plaatje, maar geef ons toch maar de Manuell-Getriebe. Meer controle, meer sensatie, meer georchestreerd en oh ja, ook goedkoper! Kies je voor de cabrio, dan moet je met een vanafprijs van 78.500 euro immers al eventjes sparen…

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 26

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 28Rijtest - BMW M4 Cabrio - 27

Overzicht

+ Dakloze dimensie vergroot sensatie
+ Prestaties & redelijk verbruik
+ Comfortabel als het moet
– Dak openen gaat enkel tot 18 km/u
– 230 extra kilo’s en kleine koffer

Rijtest - BMW M4 Cabrio - 31

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Tim De Baets, Ruben en Sam Janssens