Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Kan de (veelbelovende!) sportieve Alpine A110 bevestigen of bezwijkt de gehypte Fransman onder de druk?

Alpine, zeker voor de ouderen onder ons een klinkende naam uit de autoindustrie wegens de vele successen in de rally en op Le Mans. De Alpine A110 excelleerde – onder Renault vleugels – op vlak van wendbaarheid, vermogen en een laag gewicht maar verdween volledig van het toneel in 1995. Een triestige dag voor elke Fransman want onze zuiderburen koesteren de Alpine merknaam zoals Italianen of Duitsers dat doen met respectievelijk Ferrari/Maserati/Lamborghini en AMG, RS of M. Voor de duidelijkheid, Alpine is niet hetzelfde als Alpina, dat is een Duitse veredelaar (lees: tuner) van het betere BMW gerief.

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

In tegenstelling tot het spreekwoord kostte het Renault maar liefst vier pogingen (in 22 jaar) om Alpine weer (succesvol) leven in te blazen met een begeerlijk eindproduct. Na duizend lovende woorden in evenveel persberichten, concepten en previews stond daar eind 2017 terug een Alpine A110 te blinken met nog steeds de thuisbasis in Dieppe (Noord-Frankrijk)! Niet toevallig huist het Renault Sport (RS) en Renault Motorsport team op dezelfde locatie!

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

De nieuwe Alpine A110 Berlinette blijft trouw aan het historische lijnenspel van weleer met strakke looks die voornamelijk vooraan herinneringen uit het verleden oproepen, omtrent de vormgeving achteraan waren de meningen dan weer meer verdeeld. De eerste 1955 exemplaren (een verwijzing naar het geboortejaar van Alpine) zijn allemaal goed uitgeruste Première Edition’s met slechts drie mogelijke koetswerkkleuren (Blue Alpine, Noir Profond en Blanc Solaire) en blitse 18″ velgen, bij de reguliere A110 productiemodellen is er een ruimere personalisatiegids voorhanden.

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

Binnenin is er plaats voor twee inzittenden (die gerust aan de grote kant mogen zijn) en evenveel tandenborstels, naast de ietwat moeilijke instap valt direct ook de beperkte zichtbaarheid naar achteren op. Gezien de minimalistische insteek moet je geen praktische wonderen verwachten gezien de afwezigheid van een handschoenkastje of bekerhouder, achteraan in de koffer is plaats voor 96 liter bagage. Vooraan past er nogmaals 100 liter.

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

Enthousiast werden we van de perfecte Sabelt sportzetels, vliegtuigschakelaars, strakke tellers, de vele Franse vlagjes, contrasterende stiknaden, sportief gevormd stuurwiel en hoogwaardige afwerking met leder, Alcantara, chroom, kunststof en koolstofvezel! Het infotainmentsysteem (inclusief bijhorende MySpin app) doet ons denken aan een aftermarket exemplaar uit een vorige eeuw, vergeet die maar gewoon en opteer voor een gsmhouder met Spotify en Waze. Het op maat gemaakte Focal geluidssysteem zorgt voor de rest!

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

De goed weggestopte 1.8-liter benzinemotor uit de Alpine A110 zagen we al in de nieuwe Espace, Talisman en Mégane RS, in deze blauwe pretraket ligt hij net voor de achteras wat het rijgedrag ten goede moet komen. De viercilinder levert 252 pk / 320 Nm (138 g/km CO2) waarmee een 0-100 sprint in 4,5 seconden lukt net zoals het halen van maximaal 250 km/u! In tegenstelling tot de Renault collega’s is de Alpine voorzien van een 7-traps automaat met dubbele koppeling van bij specialist Getrag. Afhankelijk van je rechtervoet schommelt het verbruik tussen de 8 liter en 14 liter wat zorgt voor een rijbereik van 300 km à 500 km gezien de brandstoftank van 45 liter.

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)
Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

Met achterwielaandrijving, een laag zwaartepunt, lage zitpositie, scherp stuurgevoel, aantrekkelijke soundtrack, een stevige brok vermogen, bliksemsnelle automaat en het leeggewicht van ongeveer 1.100 kg (dankjewel aluminiumframe!) tekent de Alpine A110 overduidelijk voor een betrokken rijsensatie, inclusief het nodige rijplezier. Dit zonder het comfortniveau al te veel te comprimeren met dank aan de perfecte afstelling van de (passieve!) dempers.

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

In een ideale wereld heb je een uitdagend circuit of bergweg ter beschikking, in de realiteit (zelfs in de stad of op het platteland) haal je vrij gemakkelijk een groot deel uit het A110 potentieel. Voor de speelvogels connaisseurs is er naast een strakkere Sport stand ook nog een geheime Race modus beschikbaar waarbij het ESP systeem net wat meer spelerei toelaat, gelukkig zijn de alerte remmen hierop voorzien! Een manuele versnellingsbak had het geheel misschien nog lichter én betrokken gemaakt maar dat zat er blijkbaar niet in, krachtigere versies verwachten we op termijn wél.

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

Met de Clio RS en Megane RS hebben de Fransen alreeds enkele (relatief) toegankelijke sportieve wagens in het gamma, met de exotische/sportieve inborst van Alpine A110 Pure is de vanafprijs van 55.000 euro dan ergens wel te rechtvaardigen. De luxueus uitgeruste A110 Légend start op zijn beurt aan 58.800 euro, (niet) toevallig het budget dat Alpine vroeg voor de genummerde/gelimiteerde A100 Première Edition. Je interesse mag je kenbaar maken in het Alpine Centre van Antwerpen of Brussel, jammer voor diegene die uit Oostende, Genk of Aarlon moeten komen. Reken bovendien op een stevige wachttijd van ongeveer één jaar gezien het succes, zelfs met een productieverhoging kan Alpine niet aan de vraag voldoen.

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

De combinatie van een sportieve compacte tweezitter met viercilinder middenmotor vinden we gelukkig niet enkel bij Alpine. Zo zweert de Lotus Elise (vanaf 52.000 euro) al jaren bij het light is right gedachtegoed en doet de Porsche 718 Cayman (vanaf 55.272 euro) het sinds kort ook met een potente viercilinder. De knapste (en luidste?) van de klas is ongetwijfeld de Alfa Romeo 4C (vanaf 72.000 euro) terwijl de Audi TT RS (vanaf 70.400 euro) misschien wel de meest veelzijdige/moderne is.

Conclusie
Gezegend met de knappe blauwe lakkleur, de karaktervolle looks en de intense soundtrack (zeker in SPORT) trekt de nieuwe A110 direct de aandacht naar zich toe! Zelden kwamen zoveel geïnteresseerden “op leeftijd” een blik werpen op deze guitige Fransman wat de succesvolle Alpine remake enkel en alleen maar charmanter maakt.

Al draait het hier niet om het gesmaakte retrodesign, strakke interieur of relatief comfortabel rijgedrag maar om het betrokken rijgevoel (inclusief bijhorend rijplezier), hét mission statement waarmee de ingenieurs zich waarschijnlijk 22 jaar bezig hielden. De (summa cum laude) geslaagde A110 is de voorbode van een breder Alpine gamma wat dan weer het beste nieuws van 2018 moet zijn voor de dynamische meerwaardezoeker. Chapeau!

Overzicht:
+ Geslaagde revival
+ Iconische (en sympathieke) looks
+ Rijplezier
+ Rijdynamiek (stuurgevoel, remkracht, …)
+ Prestatiepotentieel
+ Vlotte automaat
+ Soundtrack
+ Aantrekkelijke prijs

– Zéér beperkt zicht naar achteren
– Weinig opbergmogelijkheden
– Triestig infotainmentsysteem
– Klassieke sportwagennadelen (moeilijke instap, beperkt comfort, verbruik, bruikbaarheid, …)
– Beperkt dealernet / lange wachttijd

Rijtest: Alpine A110 Premiere Edition (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem