Officieel: Renault Megane RS Trophy (2018)De nieuwe Renault Mégane RS Trophy levert nog betere prestaties en is nog sportiever!

In navolging van de “reguliere” Mégane RS voorziet Renault – meer specifiek de Renault Sport (RS) afdeling – opnieuw een straffere Mégane RS Trophy uitvoering. Visueel is deze nieuwkomer te herkennen aan de exclusieve 19″ Jerez velgen, Recaro sportstoelen en de nodige TROPHY badges/opschriften rondom.

Interessanter is het doorontwikkeld mechanisch Torsen differentieel tussen de voorwielen, het aangepaste Cup chassis (met 25% stijvere dempers en 30% stijvere veren), de verbeterde remmen (met rode Brembo’s) en de grotere anti-roll bar.

Op motorisch vlak stijgt het vermogen van de 1.8-liter viercilinder benzinemotor van 280 pk naar 300 pk in combinatie met 420 Nm (ipv 390 Nm). Dit dankzij getover met de turbodruk en het uitlaattraject aan te passen. Vierwielsturing blijft standaard wat goed is voor de stabiliteit en wendbaarheid, qua transmissie blijft er keuze tussen een manuele zesbak of een automaat met dubbele koppeling.

De 1.420 kilogram wegende Mégane RS Trophy sprint in ideale omstandigheden een tiende van een seconde sneller naar de 100 km/u (5,7 seconden). De topsnelheid ligt op 260 km/u wat 10 km/u hoger is dan de reguliere versie.

De nieuwe Renault Mégane RS Trophy zal begin 2019 gecommercialiseerd worden in België aan een (significante?) meerprijs ten opzichte van de 35.450 euro die de Fransen (minimaal) vragen voor de Mégane RS.