Kort Getest: Renault Talisman TCe 225 pk (2018)Met nieuwe motoren en een resem andere (minder) zichtbare updates moet Renault zijn meest luxueuze Espace, Talisman en Koleos modellen terug wat ademruimte geven.

Net als vele andere volumemerken wil ook Renault graag de aansluiting maken bij de befaamde premiumconstructeurs, zelf spreken ze dan ook graag van haute gamme modellen. Ondanks diverse inspanningen kunnen de Fransen daar wat ons betreft nog geen aanspraak op maken. Maar alle beetjes helpen uiteraard om de consument meer luxe en comfort te schenen, zeker omdat de Initiale Paris topversies voor zowat de helft van de verkopen verantwoordelijk is. Er is met andere woorden vraag naar. Voor 2019 heeft Renault de Espace, Talisman en Koleos dan ook nog eens onder handen genomen.

Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)

Drie nieuwe krachtige en efficiënte motorisaties, waaronder één benzine en twee diesels en nieuwe versnellingsbakoptie maken daarom hun intrede op zowel de Espace, Talisman als Koleos. Daar bovenop zijn er nog tal van kleine aanpassingen en innovaties zoals een haaienvinantenne voor betere ontvangst, LED verlichting rondom, nieuwe kleuren en afwerkingen, standaard DAB-radio en R-LINK 2 met Apple CarPlay en Android Auto.

Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)

Maar er is meer. Zo beschikken alle drie de modellen nu over een (optionele) adaptieve cruise control en een elektrische handenvrije kofferklep. Tot slot werd het systeem van de vierwielsturing (4Control in Renault-lingo) opnieuw gekalibreerd en zijn er adaptieve schokdempers. Al is er feitelijk meer aan de hand. Want voor zover we het op onze korte maar krachtige testperiode konden ondervinden, hebben de ingenieurs veel meer werk geleverd.

Kort Getest: Renault Espace 2.0 Blue dCi 200 pk (2018)

Voor de Talisman, die er nog steeds als stijlvolle Berline (vanaf 29.625 euro) en praktische Grandtour (vanaf 31.125 euro) is, introduceert Renault een optisch sportievere en rijkelijk uitgeruste S-Edition (vanaf 35.375 euro) voor beide koetswerkvarianten.

Kort Getest: Renault Talisman TCe 225 pk S-Edition (2018)Kort Getest: Renault Talisman TCe 225 pk S-Edition (2018)

Deze onderscheidt zich door een exclusief zwart lederen interieur met rode stiksels, aluminium pedalen, accenten in aluminiumlook, een zwarte dakbekleding, specifieke kleuren en 19-duims velgen. Behalve de krachtige benzine zal de S-Edition ook verkrijgbaar zijn met een 120 pk (vanaf 33.875 euro) en 150 pk (vanaf 35.875 euro) sterke dieselmotorisatie.

Kort Getest: Renault Talisman TCe 225 pk S-Edition (2018)Kort Getest: Renault Talisman TCe 225 pk S-Edition (2018)

In de Talisman S-Edition konden we de nieuwe 1.8-liter viercilinder benzinemotor TCe 225 EDC ontdekken. Deze heeft zoals de benaming reeds weggeeft 225 pk (en 300 Nm koppel) en is eveneens gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Hier met zeven verzetten wat ééntje meer is ten opzichte van de 2.0 Blue dCi van de Espace. Daarmee sprint de Talisman naar de 100 km/h in 7,6 s en stop hij pas met versnellen bij 240 km/h.

Kort Getest: Renault Talisman TCe 225 pk S-Edition (2018)

Net zoals in de Espace en Koleos zijn er ook hier geen stuurflippers beschikbaar, maar echt missen zal je ze niet doen. Wie toch zelf wil schakelen kan dat via de manuele modus van de versnellingspook waarbij de ‘min’ en ‘plus’ gelukkig correct gepositioneerd staan. Maar voor de rest doet de EDC-automaat zijn werk ook naar behoren. De motor is bovendien aangenaam en stil wanneer het moet, en iets meer bij de les als het eventjes kan. Kortom, het beste van twee werelden.

Kort Getest: Renault Talisman TCe 225 pk S-Edition (2018)

Tekst: Pieter Ameye