Kort Getest: Renault Talisman

Kort Getest: Renault TalismanMet deze knappe Talisman wil Renault terug meespelen in het hogere segment, kan hij naast zijn looks ook overtuigen op andere vlakken? Wij zochten het alvast voor jullie uit!

Na eerder de Espace en Kadjar heeft Renault nog een serieuze nieuwigheid voor ons petto dit kalenderjaar (samen met de nieuwe Mégane), namelijk een Talisman die zowel als Berline als Grandtour (break) naar buiten komt. Deze moeten zowel de Laguna als Latitude vervangen en proberen enige rol van betekenis te spelen in het D-segment. Desondanks de stevige populaireit van SUV’s en crossovers is deze markt nog steeds goed voor 1 miljoen exemplaren in Europa, naast de keiharde Duitse premiumberlines zijn er nog diverse autoconstructeurs die hengelen naar de “best of the rest” titel. Deze wagens zijn bij ons voornamelijk geliefd in het zakelijke (lease)segment, we verwachten dus voornamelijk de Renault Talisman Grandtour tegen te komen op de Belgische wegen. Gezien de beperkte interesse voor een sportieve driedeurs coupévariant moeten we niet direct hopen op een Talisman Coupé die de eerdergenoemde Laguna Coupé op een waardige manier zou kunnen vervangen.. Maar zeg nooit nooit in de autowereld natuurlijk!

Kort Getest: Renault Talisman

Het designteam onder leiding van Laurens van den Acker heeft wederom hun uiterste best gedaan om van de Talisman Berline en Talisman Grandtour een knappe verschijning te maken. Net zoals bij de andere Renault nieuwigheden – Espace, Kadjar, Mégane – krijg je vooraan een stoere grille met een bijzonder groot merklogo, krachtige LED Pure Vision verlichting, chroom/zwarte accenten en fijne dagrijlichten in een C vorm waardoor de Fransman visueel een pak breder/sterker voor de dag komt. Achteraan krijg je volgens diezelfde filosofie heel brede en strak gestileerde lichtblokken, ook hier mag je spreken van (rode) dagrijverlichting want deze branden continu. In de configurator duikt de Renault Talisman binnenkort op met 10 verschillende koetswerkkleuren waarvan er twee nieuwkomers zijn (Vision Brown en Carmin Red), de behoorlijk unieke paars/zwarte Améthyste Black is exclusief voorbehouden voor de Initiale Paris topversie. De standaard velgen uit staal zijn toch nog 16″ groot maar je kan ook opteren voor (knapper) 17″, 18″ of 19″ lichtmetaal. Over smaken en kleuren valt er heel wat te zeggen maar tijdens deze eerste kennismaking in Italië wisten we toch heel wat geïnteresseerden en goedkeurende blikken te verzamelen, in het land van pasta, wijn, flitspalen … én autodesign toch een mooie prestatie!

Kort Getest: Renault TalismanKort Getest: Renault Talisman

Kort Getest: Renault Talisman

Ook voor het interieurontwerp gaan de Fransen met de Talisman verder op we reeds zagen bij de Espace, de complexe versnellingspook werd hier gelukkig wel ingeruild voor een conventioneler exemplaar. De algemene bouwkwaliteit, materiaalkeuze en afwerkingsgraad staan hier behoorlijk op punt, de vernieuwde Douai productiefaciliteit (waar ze ook de Espace bouwen) kreeg een snelcursus Duitse degelijkheid van Mercedes en dat lijkt te lonen, in de basisconfiguraties heerst er wel sterke materialenmix van diverse plastics. Zowel voor- als achteraan is er meer dan voldoende (been)ruimte in de Talisman terug te vinden, de reuzen onder ons opteren misschien wel beter voor de Talisman Grandtour wegens de aflopende daklijn – en dus minder hoofdruimte – bij de Talisman berline. De koffer slikt hier in basisvorm een stevige 608 liter bagage, met de zetels plat (60:40) wordt dat 1.022 liter! De Renault Talisman Grandtour is van nature een stuk praktischer met respectievelijk 572 en 1.700 liter bagageruimte!

Kort Getest: Renault Talisman

Kort Getest: Renault TalismanKort Getest: Renault Talisman

De voorste zetel(s) werd ontworpen met een business class vliegtuigzetel in gedachte, comfortabel zijn ze alvast en dan kan je ze nog op tien verschillende manieren aanpassen. De beter uitgeruste modellen kunnen ook nog rekenen op zetelverwarming/ventilatie, head-up display, massagefuncties, zes geheugenstanden, … Daarnaast kan de Renault Talisman uitpakken met instelbare hoofdsteun, een verwarmbaar stuurwiel, automatische airco met twee zones en een vochtigheidssensor! De Talisman instapper krijgt een reguliere display met een autoradio, toch komt hij het best tot zijn recht met de R-Link 2 infotainmentsysteem. Dit omvat een reusachtige tablet vooraan die (bijna) alles op zich neemt qua informatie, rijhulpsystemen, persoonlijke instellingen, navigatie, connectiviteit, multimedia, … Even de Coyote radarverklikker, Tom Tom updates of diverse apps (social media, internetradio, … ) downloaden, ook dat behoort tot de mogelijkheden van dit innovatieve systeem. Technisch gezien zit alles goed in elkaar maar alvorens het vlot in de vingers zit heb je toch al wat kilometers op de klok staan. De trouwe audiopartner van Renault, Bose, heeft ook hier terug een prima klinkend geluidssysteem voorzien met maar liefst 13 kwalitatieve luidsprekers op diverse plaatsen.

Kort Getest: Renault TalismanKort Getest: Renault Talisman

Het toekomstige Talismancliënteel heeft bij Renault slechts de “keuze” uit één 1.6-liter Energy TCe benzinemotor, gelukkig wel in twee vermogens van 150 pk / 220 Nm en 200 pk / 260 Nm. Deze viercilinder komt steeds in combinatie met een zeventraps EDC7 automaat met dubbele koppeling, goed voor een CO2 uitstoot van 127 g/km en een normverbruik van 5,6 liter benzine. Dieselrijders hebben iets meer keuze uit een 1.5-liter Energy dCi (110 pk / 260 Nm / 95 g/km CO2), 1.6-liter dCi Energy (130 pk / 320 Nm / vanaf 102 g/km CO2) of de nieuwe 1.6-liter dCi (160 pk / 380 Nm / 115 g/km CO2). Naast een manuele versnellingsbak met zes verzetten voor de instapversies is er ook een zestraps EDC6 variant van de automaat. Het verbruik ligt hier volgens Renault tussen de 3,6 en 4,4 liter diesel per 100 km, in de praktijk moet 5 à 6 liter zeker haalbaar zijn. De brandstoftank is ongeveer 50 liter groot en schenkt de Talisman dus een riant rijbereik.

Kort Getest: Renault Talisman

Net zoals bij een symfonisch orkest rekent Renault op een getalenteerde dirigent om de Talisman volledig tot zijn recht te laten, hier in de gedaante van het Multi-Sense systeem binnenin het R-Link2 geheel. Deze komt met vier standaard parameters (Comfort, Sport, Eco, Neutral) en een vijfde Personal (eigen setup), deze bepalen vervolgens hoe deze Renault zich zal gedragen. Naast vijf functionele parameters (vierwielsturing, demping, stuurgevoel, gasrespons, reactiesnelheid automaat) zijn er ook eveneen comfortparameters (instrumentenverlichting, sfeerverlichting, massagefunctie, airco, soundtrack). Het 4Control vierwielsturing systeem verantwoordelijk voor de verhoogde wendbaarheid van deze 4,85 meter lange Fransman. De Talisman is ten alle tijden voorwielaangedreven maar op lage snelheden sturen de achterwielen ietwat tegen waardoor je behoorlijk weinig stuurimpuls nodig hebt om te manoeuvreren in bijvoorbeeld (te smalle) Toscaanse steegjes. Op hogere snelheden verkrijg je een meedraaiende achteras wat de stabiliteit en rijdynamiek positief zal beïnvloeden, al is het systeem hier niet geïmplementeerd om een dynamisch weggedrag te leveren. In noodsituaties kiest het systeem de systeem bovendien de beste setup om de veiligheid en comfortniveau te bevorderen.

Kort Getest: Renault TalismanKort Getest: Renault Talisman

Die veiligheid van de maximaal vijf inzittenden wordt ook bewaakt door diverse rijhulp- en veiligheidssystemen zoals een adaptieve – en slimme – cruise control, (automatische) parkeerhulp, actieve noodrem, dodehoekverklikkers, dynamische verlichting, rijbaanvakassistentie, verkeersbordenherkenning, … Een NCAP crashtest met de Talisman moet nog gebeuren maar Renault gaat er prat op dat de maximumscore van vijf sterren behaald zal worden, zelf proberen ze nog hogere veiligheidsstandaarden te implementeren. Tijdens de ontwikkeling maalden de 22 Talisman prototypes ook bijna een miljoen testkilometers af wat in de werkelijke wereld vermenigvuldigd mag worden met factor drie.

Kort Getest: Renault TalismanKort Getest: Renault Talisman

Tijdens onze eerste kennismaking met deze Renault Talisman in berlinevorm konden we zowel de topversie van de benzine- als dieselmotor even aan de tand voelen. Beide viercilinders konden zowel overtuigen met hun vermogensopbouw, stille werkingskracht en efficiënte samenwerking met de EDC automaat. Het comfortniveau – toch een Frans paradepaardje – was minder dan verwacht op de Italiaanse binnenwegen – die niet moeten onderdoen voor ons Belgisch wegdek – wegens de straffe ophanging (starre achteras) en de grote velgen, op de snelweg kwam de Talisman al heel wat comfortabeler voor de dag. Met minder fancy velgen moet het ook al een stuk beter gaan, een meer diepgaande rijtest zal daar ongetwijfeld uitsluitsel over brengen.

Kort Getest: Renault Talisman

Kort Getest: Renault TalismanKort Getest: Renault Talisman

Volgens Renault hechten de kopers in het segment van de Talisman belang aan het voorkomen, status, technologie, merkimago, prijs en de onderhoudskosten, vandaar dat men voor deze prestigieuze D-segmenter kosten noch moeite heeft gespaard. Met vijf uitrustingsniveau’s (Life, Zen, Business, Intens en Initiale Paris), drie interieuruitvoeringen en een uitgebreide personalisatiecatalogus wil Renault dan ook alle mogelijke klanten een gepaste configuratie kunnen aanbieden. De Talisman Initiale Paris mag – zoals zijn Espace evenknie – uitpakken met een andere voorbumper, een resem badges, een premium interieurafwerking én een unieke keycard wat de vervanger is van je ouderwetse sleutel. De Belgische marktlancering van de Renault Talisman is dit jaar nog voorzien in het brede dealernet met een vanafprijs van €25.850. De wagen krijgt hierdoor natuurlijk een prominente plaats op de stand van Renault op het aankomende Autosalon van Brussel in januari, de eerste leveringen zijn kort erop voorzien! De Talisman Grandtour komt iets later ten tonele en heeft een meerprijs van ongeveer €1.500!

Kort Getest: Renault Talisman

De Renault Talisman heeft alles mee om het na enkele mindere succesvolle pogingen (Velsatis, Avantgarde, Laguna, Latitude, …) toch te maken in het zeer competitieve segment. Het befaamde Duitse Trio (A4, C-Klasse en 3-Reeks) is samen met de Volkswagen Passat nog steeds dé referentie, Renault zal dus zijn Franse pijlen moeten richten op ondermeer de Volvo S60, Mazda6, Ford Mondeo, Hyundai i40, Peugeot 508, (Citroën) DS5, … Zakelijk gezien speelt de aankoopprijs een ondergeschikte rol, hier draait het grotendeels om de TCO, CO2 uitstoot, functionaliteit .. en de gratie van de fleetmanager.

Conclusie

De Renault Talisman maakt zich klaar voor een interessante strijd in het hogere/lease-segment. Met zijn knappe looks, praktisch voorkomen en vele veiligheidssystemen / gadgets heeft hij alvast goede kaarten in zijn hand, de krachtige doch efficiënte (lees: zuinig en beperkte CO2) motoren leveren ook heel wat overtuigingskracht. Het hoogtechnologische infotainmentsysteem vraagt wel enige leertijd en in combinatie met de grootste velgen is het comfortniveau wat minder, toch verwachten we dat deze Talisman het succes van de Kadjar en Espace zal verzetten in dit segment.

Overzicht:

+ Looks / uitstraling
+ Knappe interieurafwerking + prima isolatie
+ Prima motoren + EDC automaat
+ Value for money
+ Grote koffer (600+ liter)
+ Direct stuurgevoel / rijdynamiek
+ Manoeuvreerbaarheid (4Control)

– Harde ophanging / weinig comfort op slechte wegen
– Complexiteit infotainment
– Moeilijk segment / keiharde concurrentie

Kort Getest: Renault Talisman

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...