Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk (2020)

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk (2020)De nieuwe Renault Captur gaat er op alle vlakken op vooruit en lijkt daarmee perfect gewapend tegen de gigantische concurrentie in het crossover segment!

Wie had kunnen denken dat de crossover koetswerkvorm (bij voorkeur in een funky kleurstelling) zo populair ging worden? Geen idee of ze bij Renault een dergelijk succesverhaal ook écht hadden verwacht maar met de Captur hadden wel het perfecte model op het juiste moment wat logischerwijs resulteerde in – jarenlang! – uitstekende verkoopcijfers (méér dan 1,5 miljoen stuks)! Midden 2017 kreeg de Captur een beperkte opfrisbeurt en op het recentste Autosalon van Brussel 2020 stond de gloednieuwe Captur (vol vertrouwen) te blinken. Want ook de nieuweling zal ongetwijfeld het nodige succes oogsten, zeker nu de Clio Gandtour er niet meer bij is.


Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

De tweede generatie Renault Captur staat op het nieuwe CMF-B platform en groeit daardoor 11 cm, de bovengemiddelde wielbasis nam met 2 cm toe en dat is goed nieuws voor de inzittenden. De vormgeving (een belangrijke factor in dit segment) blijft zeer herkenbaar maar met het frisse lijnenspel, smalle Full LED lichtblokken en prominente grille oogt het toch een pak expressiever, karaktervoller en zelfs volwassener.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Renault biedt opnieuw de nodige personalisatiemogelijkheden met bijna 90 (!) verschillende kleurcombinaties, al dan niet met contrasterend dak, 16” tot 18” velgen en een hoop accessoires.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Dankzij de hoge(re) zitpositie krijg je hier nog steeds een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom. Eigenaars van de 1e generatie Captur zullen direct de riante kwaliteitsprogressie bemerken qua materiaalgebruik en afwerking. Het eigenzinnige maar superhandige handschoenkastje (zeg gerust schuif/lade) is wederom van de partij net zoals een resem handige opbergvakken. Jammer genoeg ook nog steeds aanwezig, de ouderwetse audiobediening achter het stuurwiel.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Binnenin is er eveneens een ruim aanbod inzake personalisatie met diverse zetelbekledingen, interieursferen, Signature Packs, achtdelige LED sfeerverlichting, stuurverwarming, Bose audiosysteem (9 luidsprekers!) en een panoramisch glazen schuifdak. De Initiale Paris is een waardige topversie met elegante details, dit zowel vanbinnen als vanbuiten. Een eervolle vermelding gaat naar de prachtige Amethist lakkleur die officieel zwart is … maar onder felle zon eerder naar donkerpaars/violet neigt. Net zoals de gelijknamige edelsteen!

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

De zetels zitten aangenaam en bieden de nodige steun, dankzij de toegenomen buitenafmetingen hebben de inzittenden achterin voldoende been/hoofdruimte (en USB poorten!) voorhanden. Met de verschuifbare achterbank (over 16 cm) kan je het ruimtegevoel desgewenst nog vergroten. In dat geval zakt het koffervolume wel van 536 liter tot 377 liter, met de achterbank volledig plat (40:20:40) wordt dat maximaal 1.235 liter!

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Net zoals de technisch gerelateerde Clio komt de nieuwe Renault Captur steevast met een digitaal (haarscherp) dashboard, afhankelijk van de uitvoering 7” tot 10” (inclusief fullscreen navigatie) groot. Centraal prijkt het verticaal gepositioneerde Easy Link infotainmentsysteem (7” of 9,3”) dat nog net wat sneller zou mogen werken, wel zit het doordacht en gebruiksvriendelijk in elkaar. Naast moderne functionaliteit (Apple Carplay / Android Auto, DAB, TomTom Live navigatie, …) kan je eveneens Google Live Services gebruiken om eenvoudigweg/supersnel informatie op te zoeken, nog handiger is het direct weergeven van de actuele brandstofprijs bij nabijgelegen tankstations!

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Instapper van dienst is de 1.0 TCe (100 pk), hogerop vinden we de 1.3 TCe (130 pk of 155 pk), dieselrijders waren aangewezen op de 1.5 Blue dCi (95 pk of 115 pk) … maar die is (momenteel?) nergens te bespeuren in de Belgische configurator. Zelf schakelen doe je met de manuele zesversnellingsbak terwijl de zeventraps EDC automaat met dubbele koppeling (inclusief schakelflippers) optioneel voor nog meer rijcomfort zorgt.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

In tegenstelling tot de directe (Franse) concurrentie is er (nog?) geen zuiver elektrische Captur voorhanden, wel is er een 160 pk sterke Captur E-TECH Plug-in Hybrid met fiscaal/fleetvriendelijke CO2 uitstoot van slechts 34 g/km en 45 km elektrisch rijbereik. Daarnaast er een 100 pk sterke Captur LPG.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Voor de Belgische markt vermoedelijk ietwat overkill maar toch trokken we erop uit met Renault Captur Initiale Paris 1.3 TCe EDC topversie. Die moderne turbobenzine viercilinder levert met 155 pk / 270 Nm (146 g/km CO2) vlotte prestaties (0-100 in 8,6 seconden en top van 202 km/u). Het opgegeven verbruik van 6,5 liter per 100 km kan je met een rustige rijstijl benaderen, de autonomie ligt dankzij de 48 liter grote brandstoftank op 700+ km.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

De nieuwe Renault Captur komt een pak comfortabeler voor de dag dankzij het nieuwe platform, aangepaste dempers, nauwkeurig(er) stuurgevoel en verbeterde geluidsisolatie. Sportief zal het echter nooit worden, zelfs wanneer je zou kiezen voor de Sport rijmodus binnen het Multi-Sense programma. Op een straffere Captur RS moet je niet wachten, dat strookt met het toegankelijke/vertrouwenwekkend basisidee.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Net zoals de Clio kan ook deze Captur terugvallen op extra rijhulp en veiligheidssystemen. Denk aan een adaptieve cruise control (met filemodus), noodremhulp (met voetgangers/fietsersherkenning), Rear Cross Traffic Alert, Lane Keeping Assist, verkeersbordenherkenning, automatische grootlichten en de volautomatische Easy Park Assist parkeerhulp.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

De meest toegankelijke Renault Captur is de TCe 100 in het Life uitrustingsniveau aan 18.325 euro, daarboven zijn er ook rijkelijker uitgeruste Zen, Intens en Initiale Paris versies. De geteste 1.3 TCe 155 EDC versie begon bij 29.725 euro en kreeg nog voor 1.375 euro aan interessante extra’s mee. De voor zakelijke rijders fiscaal interessante Captur E-TECH Plug-in Hybride start bij 32.575 euro.

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Binnen het SUV B segment (lees: de crossovers) is er – zeer zacht uitgedrukt – ruime keuze voorhanden. Behalve de technisch gerelateerde Nissan Juke moet de Renault Captur rekening houden met de Peugeot 2008, Opel Mokka, Ford Puma, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Toyota Yaris Cross, Mazda CX-3, Kia Stonic, Hyundai Kona, Fiat 500X, …

Conclusie
Bij de eerste generatie Captur hadden we nog bedenkingen bij het “funky SUV light” concept, intussen bewees Renault dat ze toen perfect de markt kon inschatten. De nieuwe Captur crossover is ruimer, beter afgewerkt, rijdt aangenamer, is voorzien van moderne snufjes en ziet er een pak volwassener uit. De hogere zitpositie, praktische inborst en kleurrijke personalisatiemogelijkheden blijven gewoon aanwezig. De geteste 1.3 TCe EDC Initiale Paris topmotorisatie is met een vanafprijs van 30.000 euro niet voor iedereen weggelegd maar kon desondanks wel overtuigen met gezonde prestaties en een feilloze loopcurve. Voor Jan Modaal volstaat ongetwijfeld de TCe 100 of TCe 130 pk, de zakelijke rijder kan terecht bij de Captur E-TECH Plug-in Hybride! Al biedt de concurrentie intussen wel al zuiver elektrische uitvoeringen aan…

Overzicht:
+ Geslaagde (karaktervollere!) make-over
+ Hippe personalisatiemogelijkheden
+ Binnenruimte (ruim interieur + praktische koffer)
+ Kwaliteitsprogressie
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Aangenaam/volwassen weggedrag
+ Vlotte, soepele en alerte 1.3 TCe + EDC combinatie

– Enorme crossover concurrentiestrijd
– Bediening audio achter het stuurwiel
– Infotainmentsysteem kan/mag nog wat sneller

Rijtest: Renault Captur 1.3 TCe EDC 155 pk crossover (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...