Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)De nieuwe Renault Koleos passeerde alreeds onze testbank tijdens de internationale lancering maar hoe vergaat het de functionele SUV op Belgische bodem?

Renault’s grootste SUV gaat nog steeds door het leven als Koleos. De tweede generatie wil volop meespelen in het populaire segment en leunt daarvoor op techniek van zusterbedrijf Nissan en diens X-Trail in het bijzonder. Een bewuste keuze waardoor Renault de ontwikkelingstijd heeft kunnen verkorten, maar vooral onderdelen kan delen met beide modellen. Zoals de X-Tronic automaat bijvoorbeeld. Zeg maar een CVT-automaat met gesimuleerde verzetten waardoor het karakter van de versnellingsbak dichter aanleunt bij dat van een klassieke automaat met koppelomvormer.

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

Wil je de automaatoptie dan ben je verplicht om voor de 175 pk sterke 2.0-liter diesel te kiezen. En hoewel er ook een versie met vierwielaandrijving beschikbaar is, is de Koleos in de eerste plaats een voorwielaandrijver. Benzinemotoren zijn er voorlopig niet. En dat lijkt op het eerste zicht een ietwat vreemde keuze nu benzines net aan populariteit winnen ten koste van de diesel. Al kan de grote Koleos al dat koppel onderin wel gebruiken. Het is dan ook een flinke jongen.

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

Met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4,7 m, 1,8 m en 1,7 m, gaat de Koleos resoluut voor ruimte. Zo zeer zelfs dat Renault de voorkeur geeft aan een pure vijfzitsconfiguratie, beter dan te kiezen voor een optionele zevenzitsconfiguratie. Daardoor winnen zowel de achterbank als koffer aan ruimte, terwijl ook het design van die beslissing profiteert, aldus Renault. Met vijf inzittenden slikt de koffer 458 liter bagage. Met de achterbank plat loopt dat op tot een riante 1.700 liter. Kortom, aan ruimte geen gebrek aan boord van de Koleos.

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)
Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

Op de Nissan-deurklinken na oogt de Koleos aan de buiten- en binnenkant in ieder geval helemaal Renault. Qua afwerking en gebruikte materialen laat de Koleos een degelijke indruk na zonder daarbij bakens te verzetten. Wie voor de Initiale Paris topversie kiest krijgt nog een heleboel extra snufjes die het leven aan boord nog wat aangenamer en comfortabel maken. Denk aan gadgets zoals elektrisch verstelbaar meubilair met massagefunctie, stoelverwarming en -koeling, hoogwaardig Nappaleder, gelamineerd glas, etc.

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

Het zijn snufjes die de comfortabele inborst van de Koleos perfect illustreren. Wat dat betreft zit de automaat de SUV ook als gegoten. Iets wat je zeker ook merkt aan zijn gedrag in de bochten dat niet meteen inspireert tot sturen. De ophanging is er in de eerste plaats om de comfortabele fauteuils te ondersteunen, beter dan het stuurgedrag en de controle van het koetswerk te complimenteren.

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

In de bochten helt het koetswerk dan ook nogal over, terwijl de ophanging lang niet tuk is op oneffenheden in de bochten. En vreemd genoeg schittert ze wel al evenmin op slecht of oneffen terrein in rechte lijn. We zouden de Renault een back to back moeten rijden met zijn Japans zustermodel, maar ons lijkt het of de X-Trail het wat dat betreft toch iets beter doet. Vooral wat betreft zijn koetswerkcontrole lijkt de Nissan een lichtere koets te hebben dan de Renault.

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

Ondanks zijn kwaliteiten heeft de Koleos het niet gemakkelijk in een overbevolkt segment dat met kleppers zoals de Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Kia Sorento, Peugeot 5008, DS 7, Opel Grandland X en niet te vergeten Nissan X-Trail, al niet meteen om talent verlegen zit. Zo is er niet meteen een onderdeel waar de Koleos écht in uitblinkt. En ook het beperkt aanbod motoren en versnellingsbakcombinaties maakt dat je best kilometers vreet om de diesel te doen renderen.

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

Er is al een Koleos vanaf 32.150 euro met een 130 pk sterke 1.6-liter diesel en een rijkelijke basisuitrusting in afwerkingsniveau ‘Zen’. De krachtigere 2.0-liter diesel kost minstens 37.850 euro maar komt standaard met het middelste uitrustingsniveau ‘Intens’. De topversie Initiale Paris minstens 42.150 euro en is er zowel met twee- als vierwielaandrijving en slechts een beperkt aantal extra opties. De vierwielaandrijving zouden we persoonlijk achterwege laten. Niet omdat het systeem niet goed zou werken maar omdat de Koleos dan iets zwaarder stuurt en de meerwaarde in België eerder beperkt is.

Conclusie
Hoewel de tweede generatie Renault Koleos stukken ‘Europeser’ aanvoelt dan zijn voorganger, speelt de SUV het misschien nog iets te safe waardoor zijn kwaliteiten er tegenover de concurrentie niet meteen uitspringen. De Koleos is bovenal ruim en comfortabel, maar mist bijvoorbeeld de rijdynamiek van een Peugeot 3008, terwijl anderen de balans tussen beide beter weten te combineren waardoor de Renault er feitelijk tussenin valt.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Binnenruimte / praktisch vernuft
+ Comfort
+ Versie Initiale Paris
+ Meerwaarde van de automaat

– Beperkt aanbod motoren
– Automaat enkel met 2.0-liter
– Geen sportieve aspiraties
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Renault Koleos SUV 2.0 dCi 175 pk X-Tronic (2018)

Tekst: Pieter Ameye