Kort Getest: Renault Koleos (2017)Met de nieuwe Koleos voegt Renault zijn derde en tegelijk ook grootste SUV aan het gamma toe.

De eerst generatie Koleos dateert alweer van 2007 en kwam er als overhaast antwoord op de stijle opmars van de SUV. Gebaseerd op de in Zuid-Korea populaire Samsung QM5 kon de Koleos de Europese verwachtingen echter niet of nauwelijks inlossen. Over het kanaal liepen de verkopen zelfs dermate slecht dat Renault UK er in 2010 al vroegtijdig een einde aan maakte. Intussen weten de Fransen wel beter.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Na de populaire Captur en Kadjar is er nu dus de nieuwe Koleos die tegelijk een maatje groter werd. Met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4.673 mm, 1.843 mm en 1,678 mm, gaat de Koleos resoluut voor (binnen)ruimte. Zo zeer zelfs dat Renault de voorkeur geeft aan een pure vijfzitsconfiguratie, in plaats van zeven. Daardoor winnen zowel de achterbank als koffer aan ruimte, terwijl ook het design – volgens Renault – van die beslissing profiteert. ‘Wie toch zeven zitjes wil kan nog steeds bij de Grand Scénic of Espace terecht’, aldus de Fransen. Met vijf inzittenden slikt de koffer 458 liter bagage, met de achterbank plat loopt dat op tot bijna 1.700 liter.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Hoewel de nieuwe Koleos gebaseerd is op het platform dat ook zustermodellen Nissan Qashqai en X-Trail siert, zal je al een kenner moeten zijn om er de visuele gelijkenissen uit te halen. Op de Nissandeurklinken na oogt de Koleos aan de buiten- en binnenkant in ieder geval helemaal Renault. Toch is het vooral de prominente neus die het meest indruk maakt, terwijl de flanken eerder anoniem zijn. De achterzijde is dan weer herkenbaar door zijn ver doorlopende lichtsignatuur. Ook in het interieur zij er weinig verassingen dankzij het duo displays waarbij het tabletachtige infotainmentsysteem R-Link2 de meeste aandacht trekt. Voor het eerst zijn ook Apple CarPlay en Android Auto van de partij.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Qua afwerking en gebruikte materialen laat de Koleos een degelijke indruk na zonder daarbij echt bakens te verzetten. Wie voor de topversie Initiale Paris kiest krijgt weliswaar heel wat extra (comfort)snufjes die het leven aan boord nog wat aangenamer maken. Denk aan gadgets zoals elektrisch verstelbaar meubilair met massagefunctie, stoelverwarming en -koeling, hoogwaardig Nappaleder, gelamineerd glas, etc. Hoewel La Régie het wellicht anders ziet is de Koleos in de eerste plaats een directe concurrent voor populaire SUVs en crossovers zoals de Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace, Kia Sorento, Peugeot 5008, Opel Grandland X en niet te vergeten Nissan X-Trail.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Hoewel er ook een versie met vierwielaandrijving beschikbaar is, is de Koleos in de eerste plaats een voorwielaandrijver. In tijden waarin benzines een comeback maken kiest Renault (voorlopig?) echter resoluut voor dieselmotoren. Daarbij is het kiezen tussen een 1.6 dCi met 130 pk en een 2.0 dCi met 175 pk – die standaard gekoppeld wordt aan Renault’s X-Tronic CVT-automaat met 7 gesimuleerde verzetten en – al dan niet – vierwielaandrijving. Op zijn internationale lancering konden we alle versies uitproberen. Te beginnen met de 1.6 dCi 130 die naar alle verwachtingen ook de meest populaire versie wordt.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Met 130 pk bij 4.000 tpm en 320 Nm koppel tussen 1.750 tpm en 2.250 tpm zet de 1.6-liter alvast correcte prestaties neer bij een aanvaardbaar verbruik. Enkel jammer van de nogal vage handbak met lange slagen die roet in het eten strooit. Ondanks het relatief beperkt vermogen hebben de voorwielen het echter niet altijd even makkelijk alle pk’s en Nm’s zonder tegenstribbelen naar het asfalt te sturen. Het toont de beperkingen van het chassis en de ophanging die bovenal op comfort afgestemd zijn, beter dan echt rijplezier. Gelukkig is de motor bijzonder goed geïsoleerd waardoor trillingen en andere typische dieselkarakteristieken voldoende naar de achtergrond verdrongen zijn.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Net daarom spint de Koleos wel garen bij de automaat van de 175 pk versie. Renault maakt daarbij gebruik van een CVT-automaat die weliswaar een zevental ‘valse’ verzetten kreeg om het typische, nogal zeurderige karakter van een CVT te minimaliseren. En het moet gezegd zijn, tenzij je volgas rijdt, merk je niet of nauwelijks dat er geen conventionele automaat aan te pas komt. Het gebruiksgemak van de automaat past in ieder geval perfect bij de rest van rijbeleving. Combineren met de 1.6 dCi zit er echter niet in. Nochtans voelt de 2.0-liter niet eens zo veel krachtiger aan. Wat ons betreft had de combinatie best gemogen.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Voor die enkelingen die hun SUV ook zullen gebruiken waarvoor hij tenslotte dient, is er ook vierwielaandrijving beschikbaar op de versie met 175 pk. De intelligente vierwielaandrijving kent drie standen met 2WD, 4WD en 4WD Lock waarbij de kracht tot en met 25 km/h netjes over beide assen verdeeld wordt. Zelfs op normaal rubber trekt de Koleos zich daarbij voldoende uit de slag. Opvallend is wel dat de versie met vierwielaandrijving iets zwaarder stuurt.

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Met een vanafprijs van 32.150 euro mikt de Koleos op het eerste zicht vrij hoog. In ruil krijg je dan wel meteen een 130 pk sterke diesel met een rijkelijke basisuitrusting ‘Zen’. De krachtigere 2.0-liter diesel kost dan weer minstens 37.850 euro maar komt standaard met het middelste uitrustingsniveau ‘Intens’. Voor de optionele vierwielaandrijving betaal je nog zo’n 2.000 euro extra. De topversie Initiale Paris kost dan weer minstens 42.150 euro en is er zowel met twee- als vierwielaandrijving en slechts een beperkt aantal extra opties.

Conclusie
Met de nieuwe Koleos speelt Renault eindelijk mee in het grotere segment SUV’s. Het doet dat met alle merkwaarden in tact, maar zonder zich echt te onderscheiden van de talrijke concurrenten. De Koleos wil eerst en vooral overtuigen met zijn comfort en ruimte, ook voor de achterste passagiers, en iets minder met zijn rijdynamiek. De keuze voor een pure vijfzitter is opmerkelijk, net zoals het feit dat er voorlopig geen benzines beschikbaar zijn.

Overzicht:
+ (Binnen)ruimte
+ Comfort
+ Versie Initiale Paris
+ Extra comfort automaat

+/- Voorlopig geen benzines (?)

– Beperkt aanbod motoren
– Automaat enkel met 2.0-liter
– Geen sportieve aspiraties

Kort Getest: Renault Koleos SUV (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye