Rijtest: Renault Koleos 4×4 Bose Edition

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose EditionMet een opgefriste voorzijde en een vernieuwd interieur hoopt Renault de grote Koleos terug wat in de spotlights te zetten.

De grootste SUV in het gamma van Renault gaat al een tijdje mee zonder een echt succesverhaal te zijn, dit in tegenstelling tot zijn segmentgenoten. Al deelt de Renault Koleos heel wat technologie met de populaire Nissan Qashqai, partner Samsung brengt Renault minder jolijt. Desondanks de positieve ingesteldheid en drie productiefaciliteiten wereldwijd (India, Rusland en Zuid-Korea) werd de stoere Renault zelfs geschrapt uit het aanbod in bijvoorbeeld Engeland en Nederland. In Rusland, Zwitserland en Zuid-Amerika slaat hij dan weer wél aan. De gefacelifte Koleos probeert het dan ook hier nogmaals en komt met een herkenbaar familiegezicht, een betere standaarduitrusting, aantrekkelijke basisprijs en een technologie-upgrade om toch enkelekooplustigen te overtuigen.

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose EditionRijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Het zwevende familiegezicht met het extra grote Renault logo brengt de nieuwe Koleos dichter bij zijn broers en zussen al behoudt hij toch nog vrij goed zijn eigenheid. Dankzij de hogere zitpositie, mistlampen, dakrails, zijdelingse beschermstrips in het contrasterend chroom en de ruime bodemvrijheid ziet hij er alvast terreinwaardig uit. De catalogus werd eveneens uitgebreid met nieuwe velgendesigns in maatje 17″ of 18″ en voor het koetswerkkleur (+ €550) kan je vanaf nu kiezen voor de exclusieve Brown Ebony kleurtint. Ons testexemplaar zag het jammer genoeg allemaal wat minder kleurrijk in, toch kregen we complimenten over de zwart/chromen combinatie van onze Renault Koleos. Leuke gimmick achteraan is dat het kofferdeksel opent in 2 delen, ideaal voor de picknick- en safariliefhebbers onder ons.

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose EditionRijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Binnenin krijgen we een herkenbare doch vrij sobere interieursamenstelling uit de betere Renault Scénic of Laguna met heel veel zwartglimmende elementen. Ter afwisseling werd er – net zoals voor het exterieur – gekozen voor chroomaccenten en iets wat moet doorgaan als koolstofvezel. Het kale stuurwiel krijgt enkele bedieningselementen mee voor de cruise control, voor de audio ben je aangewezen op een nabijgelegen bedieningspaneel dat ietwat weggestoken zit. Een vrij omslachtig systeem maar na verloop van tijd ben je er zo mee weg. De verstelbare en verwarmbare zetels krijgen een unieke bekleding van stof en imitatieleder en zitten ook nog eens goed, op de achterbank is er voldoende plaats voor iedereen. Met een volledige bezetting slikt de koffer 450 liter bagage, offer je de achterbank op ten voordele van laadcapaciteit dan bekom je 1.350 liter. Voor de Koleos gebruikt Renault uiteraard ook het innovatieve R-Link multimedia- en navigatiesysteem waarmee je onder andere kan muziek streamen, handenvrij bellen, je verbruik onder de loep nemen en je sociale contacten raadplegen (email, Twitter, Facebook, ..) en zelfs een Coyote app kan downloaden. Bijzonder praktisch en zo ben je ook verlost van al die kabels. Voor de bediening ervan kan je gebruik maken van een joystickcontroller, stemcommando’s of het touchscreen alhoewel je bij dit laatste binnen de kortste keren te maken hebt met vingerafdrukken. Omdat we met een Koleos Bose Edition op stap waren kregen we ook de perfecte audiokwaliteit dankzij 9 luidsprekers van de gelijknamige geluidsboer, een aanrader voor wie belang hecht aan de betere auditieve belevenis.

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose EditionRijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

De Koleos is wereldwijd verkrijgbaar met een grote tweeliter benzine- en dieselmotor, gezien de matige populariteit verkoos Renault België begrijpelijk om enkel de zelfontbrander in de catalogus te zetten. Je kan kiezen uit 3 verschillende uitvoeringen, een 150 pk en 320 Nm sterke voorwielaangedreven Koleos of een vierwielaangedreven variant, beiden met een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten. De Renault Koleos met 175 pk en 360 Nm komt steevast met vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak. De topsnelheid ligt voor allen net boven de 180 km/u terwijl je toch een tiental seconden moet rekenen alvorens je vanuit stilstand 100 km/u zal bereiken. Renault spreekt zelf van een normverbruik van 6,4 liter diesel per 100 km maar wij deden daar toch nog een klein schepje bovenop, (bijna) iedereen weet vandaag de dag dat die cijfers praktisch gezien onhaalbaar zijn. Met een CO2 uitstoot van 147 g (150 dCi 4×2) tot 182 g (175 dCi 4×4 AT) scoort hij ook geen indrukwekkende ecoscore, gelukkig krijgt hij een grote brandstoftank van 65 liter mee waardoor je zonder probleem voor een langere tijd kan wegblijven van de pomp.

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose EditionRijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

De potente viercilinder onder de motorkap heeft geen probleem om de grote terreinwagen in beweging te brengen en ook te houden, de versnellingsbak met vrij lange verzetten vraagt wel enige gewaarwording. Het stuurwiel neigt voor de communicatie met de wielen ook eerder naar het comfortabele dan het sportieve, verkies je dat laatste ben je aangewezen op iets anders uit het gamma. Dankzij de vele actieve- en passieve veiligheidssystemen (airbags, ESP, ABS, antiblokkeerremsysteem, dynamische rijcontrole met ASR-antislipsysteem, ISOFIX bevestigingspunten) kreeg de Renault Koleos de maximale score in de NCAP crashtest. Met deze facelift komt daar ook nog eens een dodehoekwaarschuwingsysteem bij met meerdere sensoren. Met behulp van een eenvoudige schakelaar vorm je de vierwielaangedreven Koleos om tot enkel voorwielaandrijving, ideaal voor zuinige snelwegkilometers te malen.

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose EditionRijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

De Renault Koleos komt enkel met een grote dieselmotor dus zijn er gelukkig geen eindeloze optiemogelijkheden. Starten doe je met het Life uitrustingsniveau dat alreeds royaal voorzien werd qua uitrusting, de Bose Edition (+ €3.000) staat nog een trapje hoger en het Intens (+ €3.000) niveau zet de kers op de taart met hippe 18″ velgen, een elektrisch panoramisch glazen dak en een parkeerhulp systeem. Prijsmatig starten we bij de goedkoopste Renault Koleos 2.0 dCi 150 4×2 voor €26.950 en gaan we door tot €38.750 voor de 2.0 dCi 175 4×4. Een stevige prijs voor slechts een Renault maar als je eens samen gaat zitten met de dealer kan je wel tot een aanvaardbaar geheel komen. Zo was onze testwagen goed voor €33.600 en doet zo vrij concurrentieel mee in het segment.

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Dat segment is de laatste jaren geëvolueerd van een beperkt clubje Koreanen en Japanners naar een basispijler voor menig constructeur. Uit Europa krijgt de Koleos (2.0 dCi 150 pk 4×4 – €29.750) ondermeer te maken met de Volkswagen Tiguan (€34.160), Ford Kuga (€30.950), Opel Antara (€29.580). Uit het Oosten krijgen we dan nog de keuze uit de Toyota RAV4 (€32.690), Nissan Qashqai (€30.690), Hyundai ix35 (€32.349) en de Kia Sportage (€30.499) terwijl ook de Ssangyong Korando (€23.490), Mitsubishi ASX (€32.649) en Suzuki SX4 S-Cross (€25.799) een hap uit de koek zullen willen. Dankzij het wereldwijde succes met de Dacia Duster (€18.400) – die in enkele landen als Renault verkocht wordt – kan de Koleos ongetwijfeld ook wat profiteren.

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Besluit

Waarom de Renault Koleos niet aanslaat is een goede vraag, misschien ligt het wel aan het beperkt motorenaanbod, de slappe wereldwijde styling of het inspiratieloos interieur? Hoe dan ook, de kolossale Renault kan met zijn interessante vanafprijs, vlotte doch zuinige krachtbron en stevige basisuitrusting toch wel enkele pluspunten voorleggen. Dankzij het R-Link multimediasysteem en de goede geluidsbelevenis met dank aan de Franse buren van Bose hebben ze zelf 2 grote troeven in handen, met de opgefriste looks sluit de Koleos ook terug mooi aan bij de rest van het gamma. Derde keer goede keer?

Overzicht:
+ Aangename (én zuinige) 2.0 dCi
+ Bose Sound System
+ Aantrekkelijke prijs
+ R-Link systeem

– Beperkt motorenaanbod
– Inspiratieloos interieur

Rijtest: Renault Koleos 4x4 Bose Edition

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...