Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)Je gloednieuwe SUV mogen baseren op de Europese Auto van het Jaar? Bij Opel hadden ze die luxe met de Grandland X. Het resultaat kan dus maar beter goed zijn.

Welkom terug hartslag”. Met die leuze promoot Opel zijn nieuwe C-segment SUV Grandland X. Een gewaagde slogan die op papier niet eens zo onredelijk klinkt. De Grandland deelt zijn techniek immers met de Peugeot 3008. Een intussen algemeen gevierde SUV die scoort met zijn combinatie van design en rijkwaliteiten. Bij Citroën, of DS beter, wordt de techniek dan weer gebruikt voor de DS 7 Crossback.

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

De beslissing om de Grandland en 3008 samen te ontwikkelen was er al van voor de overname door PSA, maar komt Opel goed uit. Elk merk droomt er immers van om de ontwikkelingskosten te drukken en tezelfdertijd toegang te krijgen tot bewezen (PSA-)techniek.

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

Waar Opel de Franse link nog min of meer goed wist te verbergen met de kleinere Crossland X, ligt de synergie er bij de Grandland een stuk dikker op. De Opel heeft weliswaar een eigen design, maar voor wie vertrouwd is met de 3008 zijn de gedeelde trekken toch bijzonder duidelijk. Zowel aan de buiten- als binnenzijde bulkt het van de Peugeot-invloeden. Van de sleutel over de deurklinken tot een grote hoeveelheid knopjes; het is duidelijk waar Opel de mosterd heeft gehaald. Niet toevallig wordt de Grandland ook bij Peugeot in Sochaux in elkaar geschroefd.

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

Nu hoeft dat uiteraard niet slecht te zijn, integendeel zelfs. Volkswagen doet het immers al sinds jaar en dag. En dat heeft ze tot op heden geen windeieren gelegd. Maar Opel heeft de knappe iCockpit, samen met het handige head-up-display noodgedwongen moeten ruilen voor een wat meer klassieke tellerpartij en dat ontdoet het interieur toch van het nodige cachet. Ook al is er op zich niets mis mee zolang je de 3008 niet in het verhaal betrekt. Vreemd genoeg is het infotainmentsysteem dan wel weer afkomstig van bij Peugeot.

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)
Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

Hier en daar heeft Opel wel resoluut voor eigen hard- en software gekozen. Van het stuur en de hendels voor de knipperlichten en ruitenwissers over de stoelen met AGR-label tot de knoppen van de verwarming, allemaal zijn ze vertrouwd voor wie recent nog heeft plaatsgenomen in een nieuwe Opel.

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

Onder de kap van onze tester ligt een 130 pk sterke 1.2-liter driecilinder benzine die we – opnieuw – kennen van bij Peugeot/Citroën. Opel heeft de unit weliswaar zelf terug afgesteld maar op zich er niets nieuws aan. Het gesofisticeerde motortje won al meerdere keren een Engine of the Year-award en presteert ook hier prima met veel koppel onderin, prima hernemingen en een enthousiaste vermogensafgifte. 0 tot 100 km/h doet de Grandland in iets meer dan 11 seconden. Maar in de praktijk voelt het gelukkig toch iets sneller aan.

Het opgegeven gemiddeld gebruik van 5,1 l/100 km hebben we niet gehaald. Ook al kan je de Grandland X wel zuinig rijden mits je je rechtervoet onder controle weet te houden. En wil je zuinig rijden op de snelweg dan rij je beter niet harder dan 120 km/h. Anders zit je aan pieken van 7 of 8 liter en meer.

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

Op de snelweg voelt de Grandland zich ook op zijn best. Want in tegenstelling tot de 3008 die zich ook in de bochten weet te handhaven, is de Opel er minder tuk op. Er is merkelijk meer koetswerkrol en de voortrein is minder geneigd om naar de input van zijn bestuurder te luisteren. Waar de Peugeot bovendien gezegend is met een snel stuur heeft de Opel een tragere unit die dat luie gevoel versterkt. Daarmee gedraagt de Grandland X zich meer zoals we dat van de Blitz gewoon zijn. Maar het is zeker een gemiste kans.

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

Met een vanafprijs van 25.600 euro is de Opel slechts een fractie duurder dan zijn gedoodverfde rivaal 3008 die er vanaf 24.570 euro is. Toch zit de Grandland X daarmee nog steeds erg concurrentieel in het segment. Dieselen kan vanaf 27.300 euro dankzij een 120 pk sterke 1.6 CDTI BlueInjection. Bovenaan het gamma staat momenteel een 177 pk sterke 2.0-liter diesel die standaard met 8-traps automaat komt vanaf 34.900 euro.

Conclusie
Met de Grandland X heeft Opel een degelijke nieuwkomer in zijn gamma. Met de juiste opties zoals de LED-lampen heeft de SUV een modern en strak design, terwijl ook de onderhuidse techniek van goeden huize komt. Minder indrukwekkend is wel de afstelling van het geheel. Zie de Grandland X daarom als de gezapige neef van de Peugeot 3008. Die laatste laat in het algemeen nog steeds de betere indruk na vanwege zijn moderne interieur en superieure rijkwaliteiten tegenover de Opel waarbij de parameters duidelijk een tikkeltje zijn teruggeschroefd.

Overzicht:
+ Scherpe looks
+ Zitcomfort
+ Aangename 1.2
+ Beschikbare technologie

+/- Eeuwige vergelijking met de Peugeot 3008

– Geen bochtenridder
– Verbruik erg afhankelijk van rechtervoet
– Interieur mist wat sprankel
– Windgeluiden rond A-stijl

Rijtest: Opel Grandland X 1.2 Turbo 130 pk (2017)

Tekst: Pieter Ameye