Rijtest: Nissan X-Trail

Rijtest - Nissan X-Trail - Header
Stijlvoller, praktischer en ecologischer: de nieuwe Nissan X-Trail wuift zijn ruige verleden vaarwel.

De kern van het Nissan-gamma bestaat anno 2014 uit crossovers. Compacte crossovers, volwaardige en ruige terreinridders of vierwielers ergens daar tussenin. Er zijn verkoopkanonnen als de Qashqai, je hebt de gewaagde maar eveneens succesvolle Juke en de Murano is het luxepaard. Wij gingen nu echter op stap met de nieuwe X-Trail, een wagen die het geweer van schouder veranderde en zich voortaan meer toespitst op ruimtelievende gezinnen dan op bewoners van het ruige achterland. Hij vult ook de leemte op van de uit het gamma verdwenen Qashqai+2, want de X-Trail is optioneel beschikbaar als zevenzitter. Motorisch blijft kiezen beperkt tot de aandrijving en de transmissie, de opgewaardeerde 1.6-liter diesel met 130 pk is (voorlopig) het enige blok in de catalogus.

Rijtest - Nissan X-Trail 01

Rijtest - Nissan X-Trail 02Rijtest - Nissan X-Trail 06

Al kunnen we dat hier eerder een zegen dan een vloek noemen. In een maatschappij waar we elke dag overstelpt worden met verregaande personalisatiemogelijkheden en dilemma’s, dringt er zich bij vele klanten terug een verlangen op naar simpliciteit. Bovendien is deze 1.6-liter een perfect fit voor de X-Trail: een vermogen van 130 pk en een koppel van maar liefst 320 Nm zorgen in elke situatie voor een vlot gevoel. Verder is het blok ook een stuk zuiniger dan de 2.0-liter die hij vervangt en hadden wij na een weekje rijden genoeg aan een gemiddelde van 5,5 liter/100 kilometer. Gecombineerd met voorwielaandrijving en manuele zesbak bedraagt de CO2-uitstoot amper 129 g/km, een prestatie voor een wagen van dit formaat. Meer comfort eisende klanten kunnen opteren voor een XTronic automaat, bij de vierwielaangedreven versies ben je opnieuw verplicht de pook te hanteren. Vanaf 2015 komt een 1.6-liter turbobenzine met 163 pk het gamma versterken.

Rijtest - Nissan X-Trail 03

Rijtest - Nissan X-Trail 08Rijtest - Nissan X-Trail 09

Wij gingen op stap met de voorwielaangedreven variant, de configuratie die in ons land vermoedelijk ook het meest uit de showroom zal rijden. De winter is in onze contreien zelden hard en met een goed stel winterbanden raak je uiteindelijk ook al heel ver. Wel merkten we dat de voortrein van de X-Trail het af en toe moeilijk had om alle 320 Newtonmeters op het wegdek sliploos kwijt te raken, toch als je de pedaal tegen de vloerbekleding duwt. De brave huisvader of moeder zal evenwel geen problemen ondervinden en qua veiligheid moeten ze zich geen greintje zorgen maken, het Chassis Control System en het Nissan Safety Shield houden de X-Trail op rails. Handig zijn ook de dodehoekwaarschuwing en rijstrookassistent, die zowel comfort als veiligheid verder versterken. De vierwielaandrijving zou eventueel voor nog iets meer stabiliteit en grip kunnen zorgen, maar het verbruik evolueert natuurlijk in dezelfde richting. Qua weggedrag is deze crossover tot slot voornamelijk op comfort gericht, het chassis houdt minder van bochtencombinaties dan de scherpe Juke en Qashqai. De X-Trail voelt op dat vlak wat log en Amerikaans aan.

Rijtest - Nissan X-Trail 05

Rijtest - Nissan X-Trail 07Rijtest - Nissan X-Trail 14

Het nieuwe design daarentegen past met deze nieuwe generatie als gegoten in het Europese gamma, vooraan is de X-Trail zelfs nauwelijks van de Qashqai te onderscheiden. De X-Trail staat wel merkbaar breder op zijn poten, is een stukje hoger en beschikt over een langere wielbasis. Hoe dan ook breekt de X-Trail volledig met het verleden, want deze crossover zag er nog nooit zo stijlvol uit. Nieuwe koplampen met optioneel zelfs Full LED-technologie, een stoere grille, boomerang-vormige achterlichten en stijlvolle lichtmetalen velgen blazen de X-Trail nieuw leven in. Er is keuze uit 8 koetswerkkleuren waarvan het Dark Olive misschien wel het meest interessante oogt, maar ook het Diamond Black komt met de vele chroomaccenten luxueus over.

Rijtest - Nissan X-Trail 13

Rijtest - Nissan X-Trail 12Rijtest - Nissan X-Trail 15

Binnenin krijg je dezelfde wereld van verschil. Chroom, pianozwarte lak en leder met contrasterende stiksels geven een kwalitatieve indruk. De optionele navigatie en multimediafeatures worden weergegeven op het 7-inch aanraakscherm. Ook de camerabeelden van de Around View Monitor krijg je erop te zien en zelfs een wagen van dit kaliber parkeren is met het 360 graden helikopterbeeld kinderspel. Al hoef je met de Intelligent Park Assist al helemaal niet meer te sturen: jij controleert vooruit of achteruit, het systeem parkeert je perfect tussen de voor- en achterliggende wagen. Verder is de X-Trail vanaf het begin ontwikkeld met een derde zetelrij in gedachten, al blijft die exclusief voor kleine kinderen bestemd. Wanneer je de twee achterste zetels wegklapt, krijg je een volledig vlakke laadvloer met een bagagevolume van 550 liter. Op de tweede zetelrij zitten de passagiers dan weer prinsheerlijk met een duidelijk merkbare best-in-class beenruimte dankzij de verlengde wielbasis en de uitgeholde voorzetels.

Rijtest - Nissan X-Trail 19Rijtest - Nissan X-Trail 20

Rijtest - Nissan X-Trail 16

Rijtest - Nissan X-Trail 18Rijtest - Nissan X-Trail 23

De nieuwe Nissan X-Trail is beschikbaar in Visia, Acenta en Tekna uitvoering, waarbij de goedkoopste de deur uitgaat voor 27.490 euro. De standaarduitvoering is alvast volledig: cruise control, Bluetooth, een radio/CD met USB-aansluiting, 17-inch lichtmetalen velgen, elektrisch bediende ramen voor- en achteraan, elektrische spiegels, chroom en een airco betekenen geen enkele meerkost. Je hebt ook nog de Business Edition en Connect Edition packs, die aan interessante voorwaarden enkele safety features, een metaalglanslak of andere stijlkenmerken toevoegen. De derde zetelrij toevoegen kost bij elke uitvoering 800 euro. Vergelijk je de X-Trail tot slot met de Qashqai, dan betaal je ‘slechts’ zo’n 2.000 euro extra voor de grotere uit het gezelschap bij een vergelijkbare motor en uitrusting.

Rijtest - Nissan X-Trail 11

Conclusie

De derde generatie Nissan X-Trail lijkt alle banden met het verleden te breken. Hij ziet er niet alleen stukken aantrekkelijker uit, hij is ook ecologischer en praktischer. De nieuwkomer spitst zich veel meer toe op gezinnen met nood aan wat extra ruimte dan op het nauwe doelpubliek van weleer, waar de moduleerbaarheid van de tweede en derde zetelrij nog eens extra bij aansluiten. Het weggedrag van de X-Trail voelt wat log en Amerikaans aan vergeleken met zijn kleine broer, maar qua comfort scoort hij hoge punten. Ook de 1.6-liter diesel is volledig conform de Europese eisen: uitermate vlot, maar aan een laag verbruik. Echt goedkoop is de X-Trail niet, maar gezien de ruime standaarduitrusting, de potente motor, knappe afwerking en boordevol ruimte, krijg je zonder twijfel veel waarde voor je geld.

Rijtest - Nissan X-Trail 04

Overzicht

+ Aantrekkelijk Design
+ Potente en zuinige motor
+ Ruimte op tweede zetelrij
+ Ruime standaarduitrusting
-/+ Log, maar comfortabel rijgedrag
– Derde zetelrij is krap
– 4×4 Enkel met manuele transmissie

Rijtest - Nissan X-Trail 10

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

5 reacties op "Rijtest: Nissan X-Trail"

  1. Wolf 22-02-2015 om 0:14

    Bizar dat het verschil tussen Kraskraai en X-trail in Belgié slechts 2000 euro is t.o.v. de 6K dat het in NL kost. Stelletje banditoś in Den Haag
     

  2. Wolf 16-03-2015 om 19:54

    Gaan jullie ook de benzine uitvoering tzt testen???
     

    • TDB 19-03-2015 om 19:49

      Beste Wolf,

      Voorlopig staat deze nog niet op de planning, maar als hij erbij komt dan geven we jou zeker een seintje.

  3. Wolf 16-03-2015 om 21:38

    Nog een vraagje….is dit een concurrend voor de Santa Fé?
     

Reageer

Reactie aan het plaatsen...