Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)De Peugeot 5008 heeft extra centimeters voor extra binnenruimte en zitplaatsen. Of er ook nadelen aan verbonden zijn? We zochten het voor je uit.

Net als de Peugeot 3008 heeft ook de 5008 zich van grijze MPV geïncarneerd tot hippe SUV. In hoeverre de zevenzitter zonder vierwielaandrijving recht heeft op die titel laten we even in het midden, maar het zegt veel over het tijdperk waarin we ons momenteel bevinden. Niet toevallig schopte de 3008 het tot Europese Auto van Het Jaar.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

In essentie is de 5008 een 3008 die 19 cm langer is en waarvan 16 cm zich tussen de wielen bevind. Extra ruimte die vooral dus de achterste passagiers ten goede komt. Het vergemakkelijkt bovendien ook de instap naar de optionele, derde zetelrij. Ook al zal je er als volwassene nooit echt elegant in- en uitklauteren.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Meer van hetzelfde dus? Je en nee. Want enerzijds zijn alle innovaties en toepassingen van de 3008 ook beschikbaar op zijn langere broer. Het verschil zit hem in de rijsensaties. Want waar de 3008 met uitzondering van op de grootste velgen kan overtuigen met een rijgedrag dat mooi het midden houdt tussen comfortabel en sportief, heeft de 5008 het lastiger.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Door de extra centimeters is er ook extra gewicht bovenop een hoger zwaartepunt, en daarmee zit het EMP2-platform duidelijk op zijn limieten. Vooral in de bochten heeft de 5008 het lastig en communiceert het onderstel dat het liever rechtdoor gaat. Nochtans is de 5008 met zijn 1.400 kg niet eens echt zo zwaar, maar inclusief leuke opties zoals een panoramische dak ligt het zwaartepunt duidelijk te hoog om nog even dynamisch voor de dag te komen.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Nochtans is de 130 pk sterke 1.2-liter driecilinder PureTech een goede match voor de 4,6 m lange Fransoos en presteert het motortje alweer boven zijn cilinderinhoud. Niet voor niets won de motor al verscheidene keren een Engine of The Year-award. Gekoppeld aan een manuele zesbak met goed gespreide verzetten zet de zelfverklaarde SUV correcte prestaties neer. Nul naar 100 km/h neemt minimaal 10,9 s in beslag en ook de topsnelheid van 188 km/h is ruim voldoende.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Het opgegeven gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km hebben we weliswaar niet gehaald. Doe er zoals gewoonlijk ongeveer 1 à 2 liter bij en je hebt een realistischer verbruik. Al is het nog steeds niet iets om je over te schamen natuurlijk. Zeker voor een driecilinder die erg veelzijdig uit de hoek komt en bijvoorbeeld ook op de autosnelweg in zijn zesde verzet nog degelijke hernemingen laat optekenen.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Maar de 5008 moet het, net zoals zijn directe en indirecte concurrenten, eerst en vooral van zijn binnenruimte hebben. En die is net zoals in de 3008 erg aangenaam om in te vertoeven. De extra ruimte achterin maakt effectief een wezenlijk verschil en is er niet alleen om de achterste zetelrij te accomoderen. Grotere passagiers zullen zich dan ook sneller thuisvoelen op de individuele stoelen van de 5008 beter dan die van de 3008. Tot slot geven we ook nog even de kofferruimte mee. Die is met een minimum van 952 liter (met de achterste zitrij neer) en een maximum van 2.150 liter zonder meer voldoende groot.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Zoals reeds gezegd komt de 5008 met alle technische snufjes van zijn kleine broer. Denk aan de klassieke waslijst actieve en passieve veiligheidssystemen maar ook tal van comfortsnufjes zoals een massagefunctie voor de voorste stoelen, stoel- en stuurverwarming, een veelzijdig infotainmentsysteem met handige iCockpit en Apple CarPlay en Android Auto en ga zo maar door. Samen de lay-out, het design en het gebruiksgemak scoort de 5008 hier de meeste punten.

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)
Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Prijzen voor de 5008 starten bij 25.579 euro of zo’n 1.389 euro meer dan een instap-3008. Daarmee is de 5008 ook een verleidelijke optie voor 3008-kopers aangezien Peugeot naar eigen zeggen vooral goed uitgeruste 3008’s aan de man/vrouw brengt. Eenmaal je je laat gaan in de uitgebreide optielijst dikt de prijs wel snel aan. Zo ben je voor de 150 pk sterke 2.0 BlueHDi minstens 35.391 euro kwijt (vanaf GT-Line). Tel daar eventueel nog leder (3.000 euro), een panoramisch schuifdak (1.300 euro) of Premium Focal geluidssysteem boven (850 euro) en de prijs stijgt al snel naar 40.000 euro of meer. De twee 11 kg wegende achterste (nood)zitjes kosten dan weer slechts 750 euro en zijn op alle uitrustingsniveau’s beschikbaar. Qua concurrentie kijken we voornamelijk in de richting van de Nissan X-Trail, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan AllSpace.

Conclusie
Tegenover zijn kleine broer 3008 wint de Peugeot 5008 aan ruimte en eventueel ook zitplaatsen, maar daarvoor moet je wel een kleine tol betalen inzake rijgedrag. Al zal dat uiteraard nooit zijn grote verkoopargument zijn. Gelukkig komt het model met alle toeters en bellen van zijn kleine broer, inclusief het ergonomische interieur met knappe iCockpit.

Overzicht:
+ Knap interieur
+ Veelzijdigheid 1.2 PureTech
+ Ruimte
+ iCockpit
+ Gebruiksgemak

+/- Prestaties 1.2 afgeladen vol (?)

– Minder dynamisch dan 3008
– Beperkte ruimte 3e zetelrij

Rijtest Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 pk (2017)

Tekst: Pieter Ameye